menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Engerlingen zijn terug

keramiekske

Keramiekske

Hallo tuinliefhebbers, verleden jaar mijn gazon (1500 m²) een behandeling gegeven tegen engerlingen met Pireco (op basis van daslook). Verleden week begin ik de kanten af te steken en wat zie, ze liggen terug te wachten op ongeveer 10 cm diep onder de grasmat, die griezelige kromme witte engerlingen. Ze helpen al mijn werk keer op keer naar de vaantjes. Ook mijn buxushaag die in het gazon staat lijdt eronder. Ik bemest en verticuteer op gepaste tijd, maai wekelijks, het gras wordt beregend bij droge periodes. In de grasmat zie ik overal vlekken, dus daar zullen ze het actiefs zijn of gaan worden tegen de zomer. Hoe krijg ik ze, vooral op een niet giftige wijze, weg. Kippetjes en vogels zullen niet volstaan, mijn hond lust ze ook die engerlingen. Zijn er geen planten die ik hier en daar op het gras kan planten, die ook kunnen worden afgemaaid, ik denk daslook? En ik denk niet dat ik de enige ben met dit moeilijk of niet te bestrijden probleem? In mei ga ik terug aan de slag met Pireco, na 6 weken een 2de dosis, maar dit is niet goedkoop. Ik vermoed dat er eitjes van de kevers in de meststoffen zitten en zo krijg je ze natuurlijk op het gras??? Zou dit kunnen? Ik zie weinig kevers (mei of junikever). De meststof die ik gebruik is van aveve (starter). Welke meststof gebruiken jullie en hebben jullie engerlingen? Ik denk dat ik eens in die richting ga denken
zaterdag 5 maart 2011 - 10:41
Juelz

Juelz

Ik weet het niet zeker maar ik heb wel eens gehoord dat ze niet van afrikaantjes houden, maar ik denk niet echt dat het een optie is om overal afrikaantjes te gaan planten want dan gaan ze denk ik gewoon weer naar een ander stuk van het gazon.
zaterdag 5 maart 2011 - 15:28
dendrodan

Dendrodan

afrikaantjes helpt ook niet. Wat je kan kopen zijn aaltjes bij ecostyle deze sterven als e geen engerlingen meer zijn.Wel kan je het pas doen dat het wat warmer is.
meer info vind je op de site van ecostyle.
zondag 6 maart 2011 - 09:21
keramiekske

Keramiekske

Van die aaltjes heb ik al gehoord, zou het echt helpen? Want het gaat over een grote oppervlakte. Ik ga mij zeker eens informeren bij Ecostyle. En afrikaantjes die heb ik al gepland, niet geplant want dat is nog iets te vroeg. Ik ga ze hier en daar tussen zetten, in het gras staan een paar bomen, daarrond, en hier en daar in de borders. Als die middelen niet helpen ga ik een deel van mijn gras laten groeien tot meer dan 10 cm en maar alle maanden eens afrijden, misschien helpt dat ook? Heeft er nog iemand tips of ervaringen met bestrijding tegen die engerlingen?
zondag 6 maart 2011 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon