menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode tuin

Ga naar meest recente reactie

apekrul

Apekrul

Hoi!

Ik heb recent een huis gekocht met een tuin van een dikke 600 m². Nu heeft de vorige eigenaar daar jarenlang alles kapotgespoten met als resultaat geen enkele begroeiing: Droge zandgrond met links en rechts een plekje mos.

Voor ik de tuin ga inrichten met een gazon, moestuin, kleinfruit en fruitbomen, dient er eerst nog grondig verbouwd te worden. Het échte tuinwerk is m.a.w. nog niet voor het eerstkomende jaar.

Maar graag had ik ondertussen de tuin al wel terug tot leven gebracht m.b.v. compost en onderhoudsvrije of -arme beplanting die de bodem wat structuur kunnen verschaffen.

Voor ik met de verbouwingen start, heb ik nog wel een dikke maand dus al wat ik in die tijd al in gang kan zetten, zaaien, planten, verbeteren of onderspitten is meegenomen maar ik zou de tuin daarna wel zoals gezegd een dik jaar moeten kunnen laten 'heropleven' uit zichzelf.

Een paar kubieke meter compost zal ik al maar bestellen. Maar werk ik die onder of laat ik die op de bodem liggen. En zaai ik daarna gras, of een bodembedekker, of een groenbemester, of aardappelen of ....

Alle tips zijn meer dan welkom, mijn tuin zal u dankbaar zijn!
woensdag 3 februari 2010 - 12:11
Peppody

Peppody

als je er nog niets mee doet zou je erover na kunnen denken om een dikke laag compost of stalmest erop te gooien. Compost zou je door kunnen werken, mest zou je er het ganze jaar op kunnen laten liggen zodat het wat kan verteren om het dan in het najaar onder te werken, meteen mest onderwerken kan natuurlijk ook.

De mest is dan enigszins gecomposteerd in het najaar en geeft dan meteen voeding aan evt. fruitbomen of andere planten die je neer wilt zetten. Meestal kun je mest gratis afhalen bij een paardenhouder of boer in de buurt, bespaart je meteen een hoop geld, tenzij uw gemeente de compost gratis verstrekt natuurlijk (hou wel rekening met evt. onkruidzaden die in compost zitten, bij verse mest verbranden die meestal (daar heb ik er in elk geval geen last van).

Je kunt een groenbemester zaaien, geeft vaak leuke bloemen. is goed voor de grond en sterft van de winter vanzelf af.

Er zullen ongetwijfeld nog forummers zijn die nog meer goeie adviezen hebben. Veel succes en gefeliciteerd met het nieuwe huis!
woensdag 3 februari 2010 - 16:42
deHaan

DeHaan

De bestrijdingsmiddelen moeten gewoon uitwerken, ik denk dat het wel een paar jaar duurt.
Zaai gras in en maai dit regelmatig, dan blijft het in iedergeval netjes.
woensdag 3 februari 2010 - 22:25
apekrul

Apekrul

De bodemstructuur is inderdaad niet om over naar huis te schrijven: zanderig zonder echt zandgrond te zijn en met een dunnen 'pel' erop van doodgespoten mos.

Ik ga zoals gezegd een paar m³ compost en mest laten afkomen en die losjes onderwerken.

Aan Phacelia had ik inderdaad ook zelf al gedacht, omdat die ook heel veel bijtjes aantrekt
Lupine moet ik eens opzoeken!

In elk geval al bedankt voor de tips!
donderdag 4 februari 2010 - 08:53
Echinacea

Echinacea

Kunt ge niet aan champion mest geraken. Beter dan compost en goedkoper.
vrijdag 5 februari 2010 - 09:48
apekrul

Apekrul

Maar moet ik champignonmest niet eerder zien als een alternatief voor koemest of paardenmest? En dus meer als een extraatje tesamen mét compost?

't Is in elk geval het onderzoeken waard want ik zou graag in de kelder ook champignons kweken
vrijdag 5 februari 2010 - 10:21
jdcoster

Jdcoster

Wat je ook zaait, ik hoop voor u dat het er groeit.
Uw voorganger kan evengoed voortdurend gespoten hebben met een totaalherbicide en dan zullen de resultaten in het begin teleurstellend zijn en zul je enkele jaren geduld moeten opbrengen. Bij mij naast mijn tuin ligt er ook zo'n perceel. Dat wordt driemaandelijks doodgespoten en er groeit al minimum 20 jaar alleen nog mos en soms eens een moedig heermoessprietje. Onvoorstelbaar hoe mensen de bodem die zij amper een mensenleven lang mogen gebruiken, mishandelen.
Ik zou er al vast niets op planten om te consumeren.
Ooit heb ik eens een tuin voor iemand aangelegd en moest daarbij enkele vrachtwagen tuingrond laten leveren.
Nadat de eerste vracht geleverd was belde de eigenaar mij op met de melding dat hij die grond wel duur vond en dat hij gratis grond kon bekomen.
Uiteindelijk werd er gras op die grond gezaaid en jaren later kon je nog altijd de lijn trekken tussen de twee grondsoorten door het kleurverschil in het gras.
Die tweede grond zag er het hetzelfde uit maar moet zwaar bespoten geweest zijn.
Ikzelf zou die tuin eerst eens diep omspitten en royaal (!) kompost en oude stalmest in de bovenlaag mengen.
vrijdag 26 februari 2010 - 00:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon