menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaanleg in combinatie met gazon

edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Goede avond!

Omdat we nu toch eindelijk eens stap voor stap wat aan de aanleg van onze tuin willen gaan doen heb ik een vraagje.

Wij hebben op het achterste deel van onze tuin (dat stuk is ca 1000m2) gazon gezaaid welke nu prachtig dicht is gegroeid. Aan de linkerkant van dit stuk staat een gaaswerk van ca. 70 meter lang. In de gaaswerk wil ik klimop laten groeien en heb al een 'test' stukje geplant.

Op een stuk waar geen gazon staat naast het gaas groeien ze als kool. Echter op een ander stuk waar het gazon tot aan het gaas staat groeien ze eerder achteruit dan dat ze groter worden. Het gazon trekt waarschijnlijk alle voeding uit de grond.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Een strook gazon doodspuiten tussen het gaas en het gazon? Hoe houd je de grasranden daarna op een zo gemakkelijk mogelijke manier onder controle en toch netjes recht?

Ook wil ik achterin 2 Platanen planten om het zich weg te nemen naar de achterburen. Hiervoor wil ik 2 circels in het gazon wegsnijden van ca. 200 cm in doorsnede. Hoe houd je die circels netjes rond?

Hopelijk hebben jullie goede tips.

Bedankt alvast!
maandag 26 oktober 2009 - 21:07
Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo Edwin,

Voor het onderhoud zou het ook beter zijn als het gras wat verder van de klimop staat. Klimop woekert in alle richtingen en zo zie je het makkelijk als het in de verkeerde richting begint te gaan.
Hou er wel rekening mee dat klimop nogal een enthousiaste groeier is en op termijn wel wat werk vraagt om hem in toom te houden. Wij hadden ook klimop op onze draad staan, maar verschillende tuinaannemers hebben ons aangeraden om hem weg te halen om dat het zo'n sterke klimmer is dat hij op termijn zelfs onze draad zou vernielen.
Ik weet niet of het werkelijk zo'n vaart zou lopen, maar misschien wel de moeite om eens na te gaan of dit waar is.
Voor de afboording bestaan er flexibele rubberen boorden die je aan de graskant zou kunnen steken. Je kan die via tuinadvies ook kopen. Er is ook speciaal hout waarmee je dit kan doen, maar ik denk wel dat hier een prijskaartje aan hangt.

Veel succes!

Groetjes, Karen
dinsdag 27 oktober 2009 - 10:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon