menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Drainage werkt niet

Ga naar meest recente reactie

Thiso

Thiso

hallo,

ik probeer mijn tuin (nieuwbouw) droog te krijgen. De grond is van leem, en het minste dat het regent staan er serieuze plassen op.
Ik heb de grond al 20cm laten afgraven en er zwarte grond op laten aanbrengen.
Omdat ik hier volledig inzakte na hevige regen (hof stond volledig blank) heb ik besloten drainage aan te leggen die uitkomt op een put, die ik vervolgens via een dompelpomp wegpomp.
Na hard werk liggen de buizen er eindelijk in (om de 3 meter een buis). Het zijn buizen omgeven met cocos, in een kiezelbed, met een doek van geotextiel errond.
Gisteren ben ik begonnen om de sleuven dicht te smijten. De zwarte grond was redelijk vochtig, en ik heb alles aangestampt bovenop de buis. Vandaag echter bleef bij hevige regenval, gewoon het water bovenop de drainagebuis staan (waar de grond er al bovenop lag)
Hoe komt dit? Mocht ik de sleuven niet toedoen met de zwarte grond? Of mocht dit niet omdat de grond nat was?
Wat kan ik hieraan doen om te verbeteren?
We zoeken de grond tussen de drainagebuizen nog om te frezen. Moet ik hier dan best ineens iets tussen mengen?
Verder zoeken we de grond ook nog 5cm te verhogen om alles te egaliseren en zodat de buizen wat dieper komen te liggen.
Neem ik hier best terug gewoon zwarte grond voor, of beter grond gemengd met zand of zo?
Hartelijk dank voor de informatie. Hopelijk was mijn drainagewerk niet voor niets...
donderdag 26 maart 2009 - 20:08
Plantadvies

Plantadvies

Leem houdt het vocht echter wel goed vast, dus inderdaad mengen en aanvullen met zand. Spit drassige grond in de herfst diep om, zodat de compacte laag bovenaan komt te liggen. De kluiten kunnen dan in de winter stuk vriezen. Een verticale drainage is ook nog mogelijk. Verticale drainage bestaat uit het boren van gaten in de bodem. Dat kan uitgevoerd worden met een grondboor. Het geboorde gat wordt gevuld met grof puin, grof zand of grof humeus materiaal. Het overtollige water verdwijnt via de schacht naar het dieper gelegen grondwater. Deze drainage werkt een aantal jaren, daarna raakt ze vaak verstopt.

Plantadvies

donderdag 26 maart 2009 - 20:18
Thiso

Thiso

heb eens een vertikale put van 1.4m diep gegraven. zat nog altijd niet door de leemlaag heen, dus dat lijkt me helaas geen optie
donderdag 26 maart 2009 - 20:31
deHaan

DeHaan

Zwarte grond vindt ik een heel rekbare naam, dus kan je nauwkeuriger vertellen wat voor grond je opgebracht heb?

De leemgrond had je beter goed kunnen mengen met zand en kompost.
Als er geen harde lagen in zitten , moet het goed komen, anders heeft de hele buurt er last van.

Drainage, hoe diep en waar loopt het op uit?
Ik neem aan dat je dat afwaterend gemaakt heb.
Geef de tijd ook een kans.
donderdag 26 maart 2009 - 21:55
Thiso

Thiso

geen idee van wat voor soort zwarte grond... ken daar niets van.
De leemgrond is gebroken geweest tot ongeveer 70cm diep.
En inderdaad, heel de wijk heeft last van serieuze wateroverlast.

Drainage steekt 30cm diep om de 3 m. Wou niet dieper gaan omdat ik anders in de leemgrond zat. Drainage loopt lichtjes afwaterend naar een afvoerput met dompelpomp. Daarvan wordt het water naar mijn regenput doorgepompt.
Het water sijpelt lichtjes in de put, dus het probleem zit om het water in de drainagebuis te krijgen.

Misschien dat ik best de zwarte grond van de buis terug af doe, en in de plaats hiervan gemengde grond met zand/zavel erop doe?

bedankt
vrijdag 27 maart 2009 - 07:48
deHaan

DeHaan

Als de hele buurt er last van heeft, kan je beter gezamelijk het probleem oplossen.
Eventueel door een deskundige uit de buurt.
vrijdag 27 maart 2009 - 08:57
York

York

Hallo Thiso,
Woon je toevallig in het hageland?
Ik vraag dit omdat wij dezelfde problemen hebben. We hebben een boerderijte gekocht en renoveerd op 2ha grond. Het is gelegen in het hageland en ligt tussen de weiden en boomgaarden. Momenteel is het verhuurd. De laatste jaren hebben we geregeld last van wateroverlast. Er zit zoals bij jou ook een dikke laag leemgrond. We hebben ook draineerbuizen, een vijver op het diepste punt van de weide en grachten rond de weiden. Maar dit alles ten spijt, bij elke fikse regenbui hebben we prijs. Nochthans dit boerderijtje is al bijna 90 jaar in de familie en tot voor enkele jaren zijn die problemen er nooit geweest.
Ik wens je veel succes met je ondernemingen.
Groetjes
vrijdag 27 maart 2009 - 10:11
Thiso

Thiso

neen, wij wonen in het Willebroekse.

jullie ook veel succes!
vrijdag 27 maart 2009 - 13:29
Annemie

Annemie

Draineren doe je best in droge omstandigheden, zeker op zware grond, anders doe je het beter niet.
Als je zware grond die niet voldoende droog is, bewerkt, verdicht de grond waardoor er later geen lucht en water meer kan doordringen. Daarom is het spijtig dat de grond boven de sleuven aangestampd is. Beter is de sleuven dichtgooien en wachten totdat de grond door de regen zichzelf weer vastgezet heeft. Bij zware grond is het belangrijk om de bodem zo luchtig mogelijk te houden.
Ik denk dat 30 cm diep draineren niet diep genoeg is. 60 cm diep, om de 4 meter zou beter zijn. Landbouwers draineren ongeveer 90 cm diep, ook in zware grond. De sleuven liggen wel veel verder van elkaar.

Annemie
zondag 29 maart 2009 - 12:00
Limoncello

Limoncello

Willebroek bij Londerzeel? 'Broek' komt van moeras gelijk Brussel vroeger Broeksele heette omdat het er een moeras was.
Misschien eens kijken met de andere buurtbewoners hoe ze willen oplossen.
dinsdag 31 maart 2009 - 22:17
zoomers

Zoomers

Ikzelf heb een nieuwbouwtuin met waarschijnlijk een platgereden bovenlaag. De aangrenzende sloot ligt 1,5 met onder tuinpeil, dus het grondwaterpeil zal ws niet het probleem zijn. Ik overweeg verticale drainage toe te passen (omdat de tuin al aangelegd is). Hoeveel gaten zou ik moeten boren en vul ik ze het beste met zand of grind?
Bedankt.
vrijdag 3 april 2009 - 08:43
Redwolf

Redwolf

De stelregel met drainage is: de diepte maal 2 is de breedte van de rijen. Als je 30 cm diep zit zou je om de 60 cm drainage moeten doen. Om de 75 cm zit je op 1,5 Mtr.
zaterdag 20 maart 2010 - 01:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon