menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondwater zakt snel

Ga naar meest recente reactie

pplakke
donderdag 29 januari 2015 - 06:56
Bombycilla

Bombycilla

100 centimeter zeker?
donderdag 29 januari 2015 - 07:57
BOSVROUW

BOSVROUW

Ja, en het rare is dat dit plots aan de landsgrenzen met Nederland en Duitsland blijkt te stoppen!!!!!!! Die hebben dit verschijnsel blijkbaar niet!!!!!!
donderdag 29 januari 2015 - 08:51
sophora

Sophora

Hier mogen ze altijd wat water komen pompen.
donderdag 29 januari 2015 - 11:36
zuurtje

Zuurtje

... even de bijlage lezen ......
donderdag 29 januari 2015 - 12:30
Polplastron

Polplastron

De mate waarin het grondwater zakt varieert sterk van regio tot regio.
Persoonlijk vind ik het alvast knap dat politici eens op tijd aan de alarmbel trekken i.p.v. te wachten tot het te laat is. "Boosdoeners" zijn blijkbaar bepaalde industrieën en de verharding van de ondergrond door wegen etc.

Groeten,

Pol
donderdag 29 januari 2015 - 13:11
jdcoster

Jdcoster

Hier is er nog geen gevaar voor
Het gaat natuurlijk vooral over het drinkbaar water. Het water dat de overheid en kleine tuinders sedert dit jaar niet meer verder mogen bezoedelen met pesticiden, maar de professionele landbouw wel. [afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 29 januari 2015 - 13:25
Bombycilla

Bombycilla

toch lijkt mij 100 meter overdreven er zou daar geen boom meer in leven zijn
donderdag 29 januari 2015 - 16:02
Roeli

Roeli

Ik heb het idee dat hier een nieuwe zondvloed bezig is naar beneden te komen.
Tjemig, gisteren de hele dag en vandaag niet droog geweest.



groetjes Roeli
donderdag 29 januari 2015 - 16:57
jdcoster

Jdcoster

Die 100 meter zal wel een 'journalistieke vrijheid' zijn geweest
donderdag 29 januari 2015 - 18:27
erice

Erice

Ik weet niet waar ze dat gemeten hebben,...... maar op bepaalde plaatsen met veel industrie zal het wel over ettelijke meters gaan.... maar honderd.....lijkt mij ietwat overdriven....

Hier in Limburg staat het grondwater juist veel en veel te hoog......vreemd.....
vrijdag 30 januari 2015 - 17:57
Paronoto

Paronoto

Wij hebben er geen last van Dat loopt hier allemaal "bergaf"....

Tuinbabbel

vrijdag 30 januari 2015 - 22:08
peter2

Peter2

Ze zijn van plan de leidingwaterprijs een ferm stuk te verhogen ,dus moeten ze ons eerst een reden geven zeker...
zaterdag 31 januari 2015 - 10:11
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Wat ik niet snap is dat ze "constant" bezig zijn over het afsmelten van de ijskappen, het hoger komen van het globaal waterpeil. En dan ineens zou er in België en daling zijn van het grondwater??
Dat wil dan zeggen dat dit water allemaal naar andere landen loopt maar niet naar België. Ik geloof er geen snars van, het enige wat ze willen is een rede zoeken om de vlaamse belastingbetaler nog meer in zijn zakken te zitten.

Langs de andere kant zullen er ook waarheden inzitten, het water krijgt volgens mij niet meer de tijd om snel genoeg natuurlijk gezuiverd te worden door de bodemlagen. Ze worden door de industrie met zo'n grote hoeveelheden naar boven gepompt dat ons kleine landje met zo'n kleine oppervlakte dat water niet meer kan zuiveren. Enige manier is het extra aanleggen van zuiveringsstations en dat kost dan weer handenvol geld.

Conclusie: Zeggen dat we zonder water gaan zitten? Bullshid
We moeten alleen beseffen dat we idd veel zuiniger met ons water zouden kunnen omspringen en dat dit gewoon ALTIJD positief is, zelfs al zou er water teveel zijn.
zaterdag 31 januari 2015 - 14:24
Boerke

Boerke

Wat ben ik blij met deze twee laatste antwoorden . Doe deze bij elkaar en je hebt ook mijn mening. Ik dacht al; Ben ik nu de enige dat er zo over denkt.
Vorig jaar ;Groot tromgeroffel; Te weinig elektriciteit .Gevolg ;de prijs omhoog op 1 januari . Nu hetzelfde met het water????? En daarna?? Een gas- of andere energie-burn out. Ik zou er niet van versteld staan . Vb. lieprijs gezakt en omdat mensen daardoor nu ineens veel verbruikt hebben is er een te kort. Dus eerst; oppassen hoeveel je verbruikt want er kan een te kort komen en daarna kunnen ze daarvoor weer de prijs omhoog jagen. Alles draait om zo veel mogelijk en op welke wijze ook geld uit onze zakken te halen.
Ik heb nog volgens mij zo een voorbeeld. Jaren geleden zeiden ze dat de diesel zuiverder was omdat niet de stofdeeltjes maar de CO vuiler was . Ze zien nu dat iedereen bijna dieselt en nu zeggen ze juist het omgekeerde van toen. Natuurlijk, de 'commerce' moet draaien en zij graaien op iedere auto een centje mee.
Als je alles bij elkaar neemt en in het verleden kijkt dan zie je het volgende. Wat de regering aanbeveelt daar kom je vroeg of laat bedrogen mee uit. Ik zou er zelfs niet van versteld staan dat ze binnen enige tijd op de electrische fietsen een taks zullen innen. Want deze nemen ook elektriciteit af. Al zeggen ze gewoon om uit hun installatie-kosten te komen.
En van die ijskappen ,daar was ik ook direct met mijn gedachten bij. Ik kan het niet beter uitleggen dan Gunsmoke007 . Ik kan er enkel aan toevoegen; Is er dan niet iets wat op de wet van de communicerende vaten lijkt .
zaterdag 31 januari 2015 - 16:44
Roeli

Roeli

Tsja, dat hebben we vroeger op school geleerd.
Maar we leerden zo veel op school waar ze nu nog nooit van hebben gehoord.
zaterdag 31 januari 2015 - 17:03
erice

Erice

Nu leren "ze" alleen nog maar hoe "ze" zoveel mogelijk de hardwerkende burger kunnen uitzuigen...... Maar dat er niet genoeg water meer is in Belgie, daar geloof ik niets van.... Gezuiverd water..... misschien ja.....
zaterdag 31 januari 2015 - 18:49
erice

Erice

Het zal inderdaad wel weer " een opstapje" zijn naar iets..........
zaterdag 31 januari 2015 - 18:50
Paronoto

Paronoto

Water.....is soms alleen maar een kwestie van "organisatie"....Er is om te beginnen het leidingwater dat je tegen betaling in huis haalt tegen een "zekere prijs". Dan is er het regenwater dat er hier al eens teveel is...naargelang het seizoen, de omstandigheden etc.
Ik heb een regenwaterput in de garage waarin 600 liter kan + buiten twee tonnen die het regenwater van de serre en pergola opvangen = 150 L.
Ik herinner me ergens een gloeiend hete zomer waarbij alle regenwater (800 L) in een mum van tijd opgebruikt was en er dagenlang met leidingwater moest gegoten worden...

Tuinbabbel

zaterdag 31 januari 2015 - 21:38
Boerke

Boerke

Ik denk dat je de zomer van 76 bedoeld. Wij hadden thuis nog een waterput van drie buizen met pomp .Het water kwam van onder een "schorre". Zo noemde mijn vader dat. Die zomer stond hij zo laag dat wij hem uitgekuist hebben . Mijn vader daalde af maar eerst een kaars naar beneden gelaten . Dat moest zei hij nog want als ze uitgaat is er beneden geen zuurstof. Ik trok de emmers zand naar boven. Alles bij elkaar wel drie kruiwagens.
Leidingwater lag er bij ons toen nog niet . Dus om de planten te gieten gingen wij achter ons water halen uit de beek .Maar dikwijls hebben wij dat ook niet meer moeten doen want ze stond op den duur ook droog. Maar onze waterput heeft nooit droog gestaan. Wel zuinig moeten omgaan met het water.
Hier leer je wel uit. Zo hebben wij een regenwaterput laten steken van 2000 liter waar het water inkomt van twee afdaken en aan de serre staan ook drie vaten om het water daar op te vangen.
zaterdag 31 januari 2015 - 22:16
erice

Erice

Het is de laatste tijd nat genoeg geweest om heel veel regenwater te kunnen opvangen..... Hier staat alles ook tot de rand vol......

zondag 1 februari 2015 - 10:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon