menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verdorren van knoppen

Ga naar meest recente reactie

PeterBo

PeterBo

Bij mijn Echinacea 'Summer Samba'' verwelken enkele van de knoppen en drogen geheel uit.
Kan iemand mij vertellen wat hiervan de oorzaak is, en of ik er iets tegen kan doen??
Bvd.

Tuinbabbel

donderdag 4 juli 2013 - 13:45
Greenyard

Greenyard

Beste,

Wat ontzettend jammer. De oorzaak ken ik ook niet precies, ik heb wel onderstaande gevonden, mss dat dit iets nuttigs bevat ?
Ik zou mss. toch eens preventief met bio eco style spuiten, (Pyrethro-Pur)

-----> Bladluizen, rupsen, sprinkhanen, Japanse kevers, Cicade en wittevlieg zijn de meest voorkomende insecten die bekend zijn bij de echinacea plant moeite. Ook Aster geel, poeder meeldauw en wortelrot zijn de ziekten die op de plant kunnen be
donderdag 4 juli 2013 - 14:17
Bombycilla

Bombycilla

Ja natuurlijk spuit spuit een insecten dodend middel tegen een schimmel infectie
donderdag 4 juli 2013 - 14:21
sirius

Sirius

sja, en dan is men verwonderd dat de insecten resistent worden! Binnenkort helpt niets meer van wat door liefhebbers kan gekocht worden en al de rest zal zo goed als verboden zijn.
donderdag 4 juli 2013 - 17:19
PeterBo

PeterBo

Bedankt Greenyard voor je advies, zal zeker 'n mulchlaag aanbrengen en in de gaten houden of er insecten aktief zijn.
Bombycilla en Sirius wees gerust spuiten met insectisiden doe ik niet hooguit met zeepsop met wat spiritus tegen luis.
Gr. Peter.
donderdag 4 juli 2013 - 18:00
Bombycilla
donderdag 4 juli 2013 - 19:03
Greenyard

Greenyard

Wat een bende ..... !Ik probeer hier te helpen en direct word ik aangevallen door een horde zeikerds ! Mijn tuin al gezien ? Al mijn planten zijn speciaal geselecteerd op bij - en vlindervriendelijkheid, takkenrillen, insectenhotels, en direct moet er commentaar zijn van een paar gasten die niet weten waar ze het over hebben, niets anders te doen ? Ik gebruik alleen biologische produkten en alleen wanneer het echt nodig is !

URL GEBLOKKEERD

Echt schandalig dat jullie zo reageren , dat maakt de sfeer hier kapot .
donderdag 4 juli 2013 - 19:03
Bombycilla

Bombycilla

Ik wist niet dat je het zo zwaar zou opvatten ,maar preventief spuiten in een siertuin vind ik een vreemd advies.
Niet de bedoeling gehad je te beledigen, mocht je het wel zo voelen,sorry daarvoor
donderdag 4 juli 2013 - 19:09
Greenyard

Greenyard

Het siert u Bombycilla, respect.

Liever preventief een heel klein beetje spuitjen met een 100% bio produkt
(NO WAY MONSANTO) dan al je nieuwe echinacea's te verliezen.

En ja ik voelde me beledigd omdat het makkelijk is een vinger op te steken, ik heb doe moeite gedaan om iets op te zoeken, en het voorstel komt van een gerespecteerde engelse site, die gasten weten toch goed met wat ze bezig zijn niet ?

Anders zelf mss. eerst eens een oplossing voorstellen ? We willen allemaal hetzelfde hier, Vriendschappelijk onze hobby delen en ervaringen delen, en niemand gebruikt graag pesticiden.

Mocht het werkelijk gaan om een schimmelinfectie dan zal zich dit zeker voortzetten.

donderdag 4 juli 2013 - 19:20
Bombycilla

Bombycilla

Ik heb daar voor mij zelf altijd een heel simpele oplossing voor.
wat het niet doet ,doet het niet en vliegt de tuin weer uit.
Ik ben dus voor een algeheel verbod van gif gebruik op siergewassen
en bio-gif bestaat dus niet
donderdag 4 juli 2013 - 22:05
Marei

Marei

Greenyard, ik begrijp je reactie over de manier van reageren van sommige leden op dit forum; dit weerhoudt mij er al regelmatig van om mijn mening over iets te geven.

En tegen PeterBo zou ik zeggen: knip die beschimmelde takjes weg en realiseer je daarbij wat voor weer we de afgelopen weken hebben gehad, het heeft net geregend of het ging regenen, geen wonder dat er hier en daar schimmel ontstaat; het wordt nu droger weer en je plant zal zich waarschijnlijk herstellen.

Met Bomby ben ik het op
vrijdag 5 juli 2013 - 19:14
sirius

Sirius

zoals Bombycilla al zei, een bio-gif bestaat niet! 't is dus riskant van anderen van onkunde te betichten!
Als je enkel antwoorden wil krijgen van mensen die in je hoofd je gedachten kunnen lezen dan moet je beter GEEN vragen stellen, je zou eens antwoorden kunnen krijgen die je niet aan staan, zoals nu dus.
en als je enkel antwoorden wil van "bio-boeren" dan zou de mosterd wel eens lang na de maaltijd kunnen komen. verder alle succes gewenst met uw "zieke planten", zonder mij weliswaar.
vrijdag 5 juli 2013 - 23:16
Tuinman65

Tuinman65

Marei, vooreerst : ik ben ook wel iemand die niet altijd binnen de lijntjes kleurt.
Maar Greenyard is een jonge gast (zegt hij toch en een volger van mij op digituin) en daarom wil ik hem hier steunen.
Mensen komen vaak ten einde raad hier op het forum hun toevlucht zoeken.
Wanneer dan aangeraden wordt met dit of dat te behandelen dan worden mensen zoals ik telkens behandeld als platspuiters, bijendoders enz...
terwijl dat helemaal niet zo is.
In mijn tuin en in de tuinen waar we werken gonst het van de bijen want we weten heel goed op wat en wanneer we mogen spuiten.
Planten met problemen moeten worden verwijderd?
Hangt er van af wat die problemen zijn.
Een plant die zure grond vraagt gaan planten op kalkgrond of een droogteminner op vochtige grond, ja, dan verwijder je die best.
Momenteel zorgt een haag van Ilex Blue Prince voor problemen.
Een zeer goed groeiende en dichte haag van 65 meter lang en 2,5 m hoog zit vol met luizen.
Nu weet ik uit ervaring dat wanneer we daar niks aan doen die haag volgend jaar 75% van zijn bladeren verliest.
Ik heb de trukkendoos moeten boven halen om de eigenaar te overtuigen om toch te spuiten.
Daar doden we geen enkele bij en geen enkele vogel mee en houden die haag gezond en gaan die zeker niet verwijderen omdat ze een keer voor problemen zorgt.
Onder een ander topic lees ik dat je de keus hebt tussen de primaire oorzaak aanpakken of de secundaire.
Voor de primaire (compost, bemesten) is het daar te laat (kan wel helpen in de toekomst) maar de secundaire (spuiten dus) is wel een noodzaak om die klimop te redden.
En dan hebben ze nog altijd de keuze tussen spuiten of niet.
Greenyard heeft zoals ik al zo vaak alleen maar willen helpen en dan worden we niet graag belachelijk gemaakt.
Leo
vrijdag 5 juli 2013 - 23:45
PeterBo

PeterBo

Ik ben geschrokken van de reactie's die mijn vraag teweeg hebben gebracht

Hierbij wil ik Greenyard en Tuinman65 bedanken voor hun advies en raad.

Tegen Sirius wil ik zeggen dat hij of zij liever antwoorden geeft i.p.v. commentaar te leveren, die ook nog nergens op slaan, zoals de opmerking dat ik beter geen vragen kan stellen omdat de antwoorden me wel eens niet aan kunnen staan, elk antwoord of advies van wie dan ook respecteer ik behalve de opmerkingen van U.

Marei, de plant heb ik in Zuid Frankrijk gekocht en is pas 29 juni naar Nederland verhuist , heeft al die tijd geen regen gehad dus daar kan die schimmel of wat dan ook niet van zijn. Ik heb inmiddels de verdorde knoppen verwijderd en hij begint al nieuwe knoppen te zetten.

M.v.g. Peter.
zaterdag 6 juli 2013 - 10:19
Marei

Marei

Wij hebben verschillende Echinacea's Peter en bij
zaterdag 6 juli 2013 - 11:24
Tine

Tine

Jammer zulke reacties. Ik ben sinds 2006 lid van Tuinadvies, ben echter een lange tijd hier afwezig geweest . Ik ben echter wel geschrokken van de soms agressieve reacties op antwoorden bij gestelde vragen. Ik heb er al eerder over gehoord maar wilde het niet geloven omdat wij dat voordien nooit hebben meegemaakt. Jammer dat ik nu toch merk dat , degene die er tegen mij over heeft geklaagd, toch gelijk blijkt te hebben. JAMMER , JAMMER , JAMMER.

Tine.
zaterdag 6 juli 2013 - 12:00
Roeli

Roeli

Ook vroeger zijn er wel eens problemen geweest, hoor Tine.
Die werden dan opgelost, of "verwijderd "

groetjes Roeli
zaterdag 6 juli 2013 - 22:32
Bombycilla

Bombycilla

Dus we kopen een plant in Z.Frankrijk en ook nog eens een gevuldbloemige,dat hier een schimmel in komt is dus normaal,en toch krijgen de gifspuiters gelijk
maandag 8 juli 2013 - 12:01
Tuinman65
maandag 8 juli 2013 - 23:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon