menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Egels in de tuin

Ga naar meest recente reactie

Jeannette1

Jeannette1

Beste forummers/sters,

Geregeld komen er bij ons Egels in de tuin.
Ik zal even enkele foto's plaatsen.
Groetjes, Ger en Jeannette

Egel in de nacht
[afbeelding verwijderd niet-https]
Egel dichterbij
[afbeelding verwijderd niet-https]
Egel close-up
[afbeelding verwijderd niet-https]
Twee Egels in de nacht
[afbeelding verwijderd niet-https]
Twee Egels blazen tegen elkaar
[afbeelding verwijderd niet-https]

Zoals jullie kunnen zien, lopen ze gewoon over de planten etc. heen.
Maar... wie daar op let is een kniesoor!!!
Wij genieten hierdoor!!!
Geniet van wat je ziet!
donderdag 29 juli 2010 - 18:12
berenice

Berenice

geannette

ja enkele jaren geleden hadden wij er ook
( bosje aan vijver met snoeiafval hoop ) ik weet niet hoe het komt maar ZE zijn er niet meer ;; verdwijnd een egel zomaar ???
:::: of zijn ze naar jullie verhuisd ????
t'ja mooi en lief he :::::::::::::::::::::
stuur je er mij maar 2 terug he , liefst koppeltje he
ik heb gehoord dat egels graag melk lusten
mischien moet ik toch eens een bord met melk zetten
grts berenice
donderdag 29 juli 2010 - 18:43
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Jeannette wat een gezellige bewoners in jullie tuin!

@Berenice, nooit melk aan egels geven!! Ze vinden het lekker maar het is heel slecht voor ze.
donderdag 29 juli 2010 - 19:17
Jeannette1

Jeannette1

Hai Martje en Berenice,
Bedankt voor jullie reactie!
Inderdaad Martje, nooit melk A.U.B. zorg gewoon dat er altijd een bakje (niet te diep) met water staat en als je echt wilt, nog wat kattenbrokjes.
Meer zeker niet, wij voeren alleen als dit nodig is, eerder niet.
Het liefst hebben ze namelijk een overheerlijke vette wurm uit de tuin!
Het water loopt al uit mijn mond.
Groetjes, Jeannette
donderdag 29 juli 2010 - 19:24
Stefan70

Stefan70

Ze eten graag naaktslakken en ander "ongedierte" op ,en het enige wat je daarvoor moet doen is geen gif gebruiken in je tuin !

Groetjes
Stefan
donderdag 29 juli 2010 - 20:22
monique217

Monique217

ohhhh wat snoezig !! Ze hebben zulke lieve snoetjes!
donderdag 29 juli 2010 - 20:51
zourky

Zourky

Prachtige foto's,ik denk dat er vele jaloers zullen zijn,en jullie heel gelukkig dat die diertjes in uw tuin komen,ze zullen ook wel weten dat ze met open armen ontvangen worden.
groetjes Richard
donderdag 29 juli 2010 - 21:19
Jeannette1

Jeannette1

Hai Batdah,

Dat is zeker jammer, want ik zou best jouw tuinbewoners wel eens willen zien.
Wij houden namelijk niet alleen van bloemen en bijtjes, maar ook van andere dieren.
Jij hebt het niet meegemaakt, maar voorheen had Ger een lievelingsspin in de schuur.
Dat was niet zo'n kleintje ook, menigeen heeft de foto's toen gezien.
Helaas met het afbreken en het plaatsen van een grotere schuur, was Kareltje
(ja Batdah, hij had ook een naam)verdwenen en konden wij hem niet meer vinden.
Even later zag Ger hem in het vijvertje liggen en was hij dood.
Ger voerde hem echt als hij op de grond stampte, kwam de spin en kreeg hij een vlieg of iets anders van Ger.
Zo zie je, wij zijn beiden zo gek als een deur!
De forummers/sters van de oude doos kennen de foto's nog wel.

Groetjes, Jeannette
donderdag 29 juli 2010 - 22:23
Jeannette1

Jeannette1

Hai Monique en Richard,

Ze zijn zeker knuffellief, maar even aaien of echt knuffelen is er hier niet bij.
Wij verwennen alle dieren wel een beetje, maar willen wel dat zij zo natuurlijk
mogelijk blijven.
Zelf heb ik vaak het gevoel van (toch even optillen en tegen mijn wang houden)?
nee, toch maar niet, is zo tegennatuurlijk.

Groetjes, Jeannette


@ Stefan, bedankt voor je aanvullende reactie, helaas zijn er nog teveel mensen die er niet veel van af weten en de egels melk voeren of eten geven wat beslist niet goed voor ze is.

Groetjes, Jeannette

@ Berenice, je kunt ook bij Kurt een egelhuis kopen, wie weet komen ze dan weer bij je terug.
Groetjes, Jeannette
donderdag 29 juli 2010 - 22:34
monique217

Monique217

nee dat moet je ook niet willen om ze te knuffelen, ik bedoelde alleen maar dat ze zulke lieve snoetjes hebben. Heerlijk om naar te kijken !
donderdag 29 juli 2010 - 23:20
Jeannette1

Jeannette1

Lieve Monique,

Onthoud 1 ding A.U.B. met dit soort gezegdes moet je mij nooit serieus nemen!
Ik denk er namelijk net zo over als jij.
Uiteraard neem ik geen egeltjes in mijn handen ook al zijn ze nog zo lief.
Groetjes, Jeannette
donderdag 29 juli 2010 - 23:28
zourky

Zourky

Een vijftal jaren geleden was onze hond hier links de foto,op een avond aan het blaffen het was al goed donker nam een pillicht zo noemen wij het ,en hij blafte naar de kippenren,ik zag twee oogjes dacht eerst een rat,maar die zou snel weglopen en het was een egel maar de dikste die ik al gezien heb,ik weet nu zeker dat egels over draad kruipen want de onderkant , zijn beton platen met daarboven 1.50 m draad .Ik heb hem toen met men handen op genomen,het prikt maar als je voorzichtig bent doet het geen pijn,met de vele stekels is de pijn verdeeld zoals bij een fakier op een spijkerbed.Hij zat wel redelijk met vlooien en heb hem met vlooien poeder behandeld en dan naast ons in de weide laten lopen alez neer gelegd lopen zal hij wel gedaan hebben als ik weg was
groetjes Richard
vrijdag 30 juli 2010 - 08:12
Vlinderr

Vlinderr

Vorig jaar had ik een nestje met jonge egels in mijn tuin. Ik gooi altijd takken en ander tuinafval op een hoopje in de tuin omdat ik weet dat egels van dat soort plekjes houdt. Op een ochtend lag er een klein egeltje op het terras. Het draaide maar wat zielig om zijn eigen as. Ik heb toen iemand gebeld die een wildopvang heeft. Deze mevrouw vertelde mij dat wanneer egels het nest verlaten, er vaak een egeltje achterblijft die het tempo niet bij kan houden van moeder. Dit is het zwakste egeltje en overleeft dat niet. Ik heb het egeltje bij de Wildopvang gebracht. Het egeltje kwam in een couveuse en kreeg geschikte voeding. Na twee weken is het egeltje gezond en wel vrijgelaten. Advies van de mevrouw van de wildopvang: Nooit zelf voeren, laat dat aan deskundigen over. Een jong egeltje kan overleven maar alleen met de juiste hulp.
vrijdag 30 juli 2010 - 09:20
Boerke

Boerke

Waar egeltjes ook op verzot zijn kippeneieren. Wij hadden eens voor dat er dagelijks in een ei een klein gaatje was en leeg. Tot op een dag dat ik iets hoorde in het hok. Ging kijken en geloofde mijn eigen ogen niet. De egel legt zich rond het ei. En dan een tik met zijn snuitje door de schelp en ei leegzuigen. Nu heb ik de afspanning zo voorzien dat ze nergens nog doorkunnen. In de tuin zijn ze steeds welkom want het zijn grote insecteneters.
Ha Jeannette en Ger, jullie zien graag beestjes. Wat denk je dan van de volgende. Ik had hem zien kruipen toen ik de algen uit de vijver deed. Dus is het een waterkever. Natuurpunt had mij de naam doorgestuurd maar op het moment ontsnapt hij mij. Om een mooie foto te maken had ik hem op onze klinkers gezet. Lange poten heeft het wel.

Tuinbabbel

woensdag 4 augustus 2010 - 17:42
Boerke

Boerke

Schiet me net te binnen. Een bootsmannetje. Deze hangen onderste boven aan het wateroppervlak om alles wat beweegt aan het oppervlak goed te zien en aan te vallen. Het zou niet schadelijk zijn voor het waterleven.
woensdag 4 augustus 2010 - 17:53
Jeannette1

Jeannette1

Hai Vlinder, hebben ze je niet verteld welk gewicht een baby-egeltje moet hebben om te overleven?
Zodra een egeltje namelijk 250 gram is kan het zelf overleven.
Hopelijk komen ze weer bij jullie terug als je dat wilt.
Groetjes, Jeannette


@Hai Boerke,

Neem eens een kijkje op deze website, deze kun je altijd raadplegen als je van een of ander insect de naam niet weet.

http://www.soortenbank.nl/hoofdgroepen.php?groep=Kevers+en+torren&selectie=28&hoofdgroepen_pad=%2C1%2C5%2C28

Bedankt voor je keverfoto, deze ziet er volwassen uit en het is een heel leuk gezicht als zij (onder)water lopen!
Groetjes, Jeannette
woensdag 4 augustus 2010 - 21:43
Boerke

Boerke

Heel erg bedankt. Ben direct gaan kijken en bij mijn favorieten geplaatst.
woensdag 4 augustus 2010 - 21:52
Jeannette1

Jeannette1

Hai Boerke,

Heel graag gedaan en ik wens je er heel veel suc6 mee.
Groetjes, Jeannette
woensdag 4 augustus 2010 - 22:58
condor86

Condor86

wat een schatjes
donderdag 5 augustus 2010 - 23:10
corrine

Corrine

Egels zijn echt leuk, lief en zeer nuttig! Wij hebben er nu 2 in de tuin rondscharrelen. Egels zijn gek op melk maar niet geven!!! De lactose in melk zorgt voor diarree waardoor ze uitdrogen. Kattebrokjes (hard of zacht) zijn ze echt gek op.
Wij hebben onze 2 egels beide een keer opgepakt, gewogen, gecontroleerd op een goede natte neus, teken en vlooien. Bij de grote egel een teek weggehaald en verder waren ze kerngezond. De grote weegt 1,5 kilo de kleine 0,8, ze komen elke avond trouw langs, kruipen in het oude kippenhok, slapen daar wel eens een paar uurtjes, maar belangrijker nog: daar staat het overheerlijke kattevoer. Nu beginnen ze zich vol te eten voor de winterslaap.

Tuinbabbel

woensdag 13 oktober 2010 - 13:49
corrine

Corrine

en hier de kleine egel, schatje he?

Tuinbabbel

woensdag 13 oktober 2010 - 13:50
Eve

Eve

Aaaah, schattig!!

Eve
woensdag 13 oktober 2010 - 14:35
anouk

Anouk

Wat een mooie fotos Jeannette en Ger,
ik zag dit plaatje van een egel op internet ook zo'n lievertje
[afbeelding verwijderd niet-https]
vond dit zo'n lievertje zo op die foto die wou ik iedereen van het forum niet onthouden .
gr an
donderdag 6 januari 2011 - 16:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon