menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klaver in de tuin

Ga naar meest recente reactie

Dimitri

Dimitri

Hallo, ik ben nieuw hier maar heb toch al een vraagje.
Vorig jaar kochten m'n vriendin en ik een huisje met tuintje. Dit tuintje was ooit mooi aangelegd maar lag er nu wel verwaarloosd bij. De tuin bestaat grotendeels uit plantvakken afgeboord met buxushaagjes. In de plantvakken stonden geen planten meer, enkel onkruid en gras. Nu heb ik alle onkruid en gras verwijderd en de grond voorzien van een laag compost, gedeeltelijk vermengd met de bestaande aarde. Ik heb reeds enkele nieuwe planten en bodembedekker vinca minor geplant. Enkele weken later staan de plantvakken vol met klaver. Mag ik dit beschouwen als een natuurlijke bodembedekker en laten staan of moet ik dit verwijderen (wat me wel een serieus werkje lijkt)? Komt deze klaver door de compost die ik aangebracht heb?
Alvast bedankt voor een antwoord
Groetjes
Dimitri
maandag 4 juni 2007 - 22:09
minouke

Minouke

een echte pest, in een mum van tijd heb je er overal, en niet op de composthoop smijten want dan heb je ze terug in de tuin .Het ziet er schattig uit maar neen niet doen...

groetjes
maandag 4 juni 2007 - 23:23
Helianthus

Helianthus

Hallo Dimitri,

Welkom op het forum en gelukgewenst met je tuin!
Wat betreft je klaver, als je de vinca zo geplant hebt dat het de bedoeling is dat ze na verloop van tijd je ganse plantvakken bedekt dan zou ik me niet teveel zorgen maken om de klaver.
Die vinca gaat die klaver wel overgroeien.
Klaver is een vlinderbloemige en heeft de eigenschap stikstof uit de lucht te kunnen "binden" en op te slaan.
De bodem en andere planten kunnen daarvan mee profiteren.
Zelf vind ik het bijvoorbeeld helemaal niet zo erg dat er wat klaver tussen m'n gazon groeit, net om reden van die extra stikstofaanbreng ...
't Is dus maar hoe je tegen "on"kruid aankijkt

Groetjes, Gert.
dinsdag 5 juni 2007 - 03:36
minouke

Minouke

Ik denk dat Helianthus het over die kleine witte ronde bloempjes heeft dat klaver is , en in het gazon voor komt ; maar er is nog dat ander klein klavertje die echt mooi is maar owee , het bestaat met groen blad en de mooiste is met roodbruin blad en kleine gele bloempjes en die is moeilijk weg te krijgen.

dinsdag 5 juni 2007 - 14:41
Dimitri

Dimitri

Iedereen alvast bedankt voor jullie respons. Ik denk dat ik nog wat zal afwachten en kijken hoe de vinca eventueel die klaver overgroeit. Ben toch nog van plan om in het najaar en volgend jaar wat plantjes bij te plaatsen in die plantvakken (= minder plaats voor de klaver).
dinsdag 5 juni 2007 - 20:45
grelligegary

Grelligegary

Hallo,
Ik wil even terugkomen op dit topic, want ik heb hetzelfde probleem: 2 jaar geleden wat Vinca Minor geplant in de voortuin, met de bedoeling dat die een heel vak zou opvullen. Het leek goed te gaan, tot deze zomer klaver is beginnen groeien. Ik heb die 2 maand laten betijen, met als gevolg dat de klaver de Vinca heeft overwoekerd en terug gedrongen. Vandaag het grootste deel van de klaver manueel met veel moeite uitgetrokken (lange uitlopers, verstrengeld in de Vinca) en er blijft niet veel meer over van de Vinca Minor plantjes.

Ondertussen heb ik gelezen, dat aanwezigheid van klavers wijst op te arme grond.
Ik ga nu proberen met koemest korrels de Vinca terug te activeren.
Denken jullie dat dit kan helpen? Enige andere truukjes?

Dank
Gary
maandag 21 september 2015 - 15:07
zuurtje

Zuurtje

Kippenmest schijnt goed te helpen.
Maar heb je al eens gezien hoeveel bijtjes er op af komen?
dinsdag 22 september 2015 - 11:19
nana,

Nana,

Klaver is een woeker kruid,dat als ik het zie in mijn tuin of gras,verwijder ik het direct met wortel en al.
Zie ik er teveel staan ,dan bestrijd ik het met wat vergif in een spuitfles,voor onkruid in meerjarig gazon,dat baat heel snel.
dinsdag 17 november 2015 - 09:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon