menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ineens twee soorten onkruid

Ga naar meest recente reactie

berthennin13

Berthennin13

k zit met een probleemje.
Ik heb dit jaar ineens 2 soorten onkruid die heel erg woeker in mijn tuin zowel coortuin als achter tuin.
En het vervelende het staat ook tussen de leuke planten
De 1e is dat ik ineens op heel veel plekke rode klaver zie.
en de andere heb ik een paar fotos van bijgevoegd zoals deze ook tussem de stenen groeit.

Kan dit te maken hebben met te veel of te weinig voeding in de grond?
IK weet van klaver dat dat mij weinig stikstof groeit, maar ik heb mijn tuin net als andere jaren emt gedroogde koemest korrels bemest.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

vrijdag 7 juli 2023 - 16:57
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Iedere grond heeft een zgn. 'zaadbank'. Dit is het totaal van onkruidzaden die in de grond zitten. Die zaden zijn doorgaans zo klein dat je ze niet ziet. Als jij gaat werken in die grond (nieuwe planten in de grond zet, gaat schoffelen etc.) dan komen er zaden aan de oppervlakte die daar de juiste omstandigheden vinden om te ontkiemen.

Rode klaver is een irritant onkruid omdat het zijn rijpe zaden 'wegschiet' en omdat indien de wortel niet helemaal wordt verwijderd de plant weer uitloopt. Belangrijk is om de wortel dus helemaal te verwijderen bij het wieden (dus niet schoffelen maar handmatig wieden). Als het zich tussen de bestrating heeft gevestigd dan is het vaak moeilijk weg te krijgen zonder gif. Kokend water erover heen gieten kan soms helpen maar succes niet gegarandeerd. Kokend water kun je niet toepassen bij onkruid tussen sierplanten want dan leggen die ook het loodje).

Het grasachtige onkruid is Europese hanenpoot. Het is een algemeen voorkomend onkruid. Op omgeploegde akkers is het vaak samen met ganzenvoetmelde het eerste onkruid wat verschijnt. Is in een jong stadium gemakkelijk weg te krijgen door te schoffelen of handmatig te wieden.

Het verschijnen van onkruid heeft dus weinig met bemesting te maken maar alles met het feit dat er onkruidzaden in de grond zitten die door grondbewerking aan de oppervlakte zijn gekomen en nu de juiste omstandigheden hebben gekregen om te ontkiemen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 8 juli 2023 - 06:55
berthennin13

Berthennin13

dank je wel.
Ik he algeprobeerd met de hand te wieden. Maar het is zo veel dat ik de wortels er nooit uit krijg. Het zit nl door heel de tuin ook tussen alle mooie planten
Die hanepoot henik er met de hand aan het uit trekken die zie je ook het ergste. Dat doe ik heel rustig zodat ik de wortel mee trek nadat ik ter plekke gesporied heb zodat de grond zachter is.
zaterdag 8 juli 2023 - 14:48
PeterC

PeterC

Het is het beste als je de hanepoot er met wortel en al uithaalt, maar indien dat niet mogelijk is moet je er vooral voor zorgen dat de plant niet in zaad komt, maw: dat je alle aren verwijderd.

Hanepoot is éénjarig en sterft af en verdwijnt in de herfst. Als je vermijdt dat de plant zich kan uitzaaien zal je er volgend jaar al veel minder last van hebben, en het jaar daarna nog minder enz.
zaterdag 8 juli 2023 - 18:37
Polplastron

Polplastron

Rode klaver is een irritant onkruid omdat het zijn rijpe zaden 'wegschiet' en omdat indien de wortel niet helemaal wordt verwijderd de plant weer uitloopt.


Zou het kunnen dat jullie i.p.v. rode klaver (Trillium pratense), gehoornde klaverzuring (Oxalis corniculata) bedoelen? Rode klaver zaait zich naar mijn ervaring niet zo sterk uit en al zeker niet tussen straatstenen.
woensdag 23 augustus 2023 - 18:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon