menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buren blazen coniferen naalden onze tuin in

0072023

Tekst aangepast

0072023

beste allen
via google kwam ik bij deze site en een andere bericht maar dan over bladeren.

ik vroeg me af wat jullie van het volgende vinden

we hebben een paar coniferen die ruim 2 meter van de erfgrens afstaan.
deze laten onder omstandigheden zoals in de zomer met droog weer steeds wat naalden vallen net zoals een boom in de herfst zijn bladeren laat vallen.

nu komen deze bij ons op de stoep en natuurlijk ook bij de buren terecht
deze pakt dan de bladblazer en blaast zijn oprit en die van ons schoon en daarbij een groot deel van deze naalden onze tuin in.
gevolg is ook dat er precies daar in onze tuin veel onkruid groei, ergens anders bijna niet
dit zal komen omdat met het blazen ook zaadjes onkruid onze tuin in gaan.
we hebben daar dus flinke onkruit groei en er stapelen zich deze naalden op welke anders ( als ik de kans er toe krijg voordat er weer is geblazen ) kan opruimen zodat de tuin schoon blijft. wat de boel ook niet mooier er op maakt.

wat vinden jullie daarvan en wat moet ik daar mee? volgens mij mag hij dit niet doen en moeten ze enige overlast van planten zoals bladeren of naadjes van een conifeer accepteren.

ze hebben al eens gevraagd of deze gekapt kon worden en wilde dit voor ons doen.
ik heb aangegeven dat daarmee wij onze boom kwijt zijn en met een stronk en wortels zitten waar we niks anders kunnen planten en daarmee alleen zijn probleem is opgelost en wij een boom kwijt zijn en probleem erbij hebben.

als ik het goed lees mogen deze niet zomaar worden terug geblazen ( al helemaal niet als het bij ons dan ook nog eens voor overlast zorgt ) en moet hij enige overlast accepteren.
klopt dit ook met conifeer naalden of geldt dat alleen bij bladeren?
is er nog iets wat ik kan doen om het vallen van die naalden te beperken?

zaterdag 1 juli 2023 - 21:08
Henk-Willem

Henk-Willem

Eerlijk gezegd geef ik de buurman niet helemaal ongelijk. De naalden komen toch immers van jullie bomen af, en blijkbaar reiken de takken van de coniferen over de erfgrens tot over zijn tuin/oprit? Dan mag hij jullie vragen de overhangende takken te (laten) verwijderen of anders zelf doen als dat niet binnen een bepaalde termijn gebeurt. Althans in NL. Bovendien heeft de buurman ook nog eens een oplossing voorgesteld?
Ben niet op de hoogte van de specifieke wetgeving over naaldbomennaaldjes, lijkt me niet anders dan voor gewoon bladval.
De beste oplossing is natuurlijk in goed overleg in het reine komen met je buurman.
zondag 2 juli 2023 - 14:45
leerling

Leerling

Misschien voorstellen dat jullie de naalden die bij hen vallen zullen wegvegen? En overeenkomen hoe dikwijls je dat zal doen?
zondag 2 juli 2023 - 18:02
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Wat jij niet graag hebt heeft een ander ook niet graag. Ik zou het ook niet willen dat al die naalden van jouw coniferen in mijn tuin belanden en naalden zijn helemaal niet hetzelfde als bladeren.
Moest ik van jou zijn dan zou ik mijn buren voorstellen dat ik die naalden zou komen opruimen OF de bomen rooien.

maandag 3 juli 2023 - 10:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon