menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Honden uitwerpselen.

stan100750

Stan100750

Meer dan 15 jaren zijn wij een volkstuinvereniging van gemiddeld 15 personen,
Waaronder ook verschillende vrouwen.
Van de gemeente huren wij een stuk grond waar we voor eigen gebruik groente en bloemen kweken.
Daar we voor de ringweg moeten wijken, heeft de gemeente ons een nieuw stuk toegewezen.
En daar zit het probleem, daar dit stuk akkergrond aan het bos ligtn en reeds meer dan 5 jaar gebruikt wordt als honden uitlaatplek.
Daar is de vraag? Door sommige mensen wordt beweerd poep is mest?
En weer andere mensen beweren dat er in hondeb uirwerpselen Anti-oxidandeb
en in honden brokken afgewerkt frituurvet zit, en dit geheel kanker verwekkend is.
Zelfs ben ik een grote dierenvrien, en altijd honden in mijn bezit gehad.
Is er iemand die ons hier meer over kan vertellen? en/of ervaring mee heeft
In afwachting op antwoorden verblijf ik Stan Snopkowski
E-mail:[email protected]
vrijdag 25 januari 2013 - 05:28
BOSVROUW

BOSVROUW

Hallo, Welkom!
Wat er juist in honden eten zit, zullen we nooit weten, maar ik weet dat poep van vleeseters nooit gebruikt word om groenten en fruit te bemesten. Zelf kuis ik de poep van m'n honden altijd op, maar weet wel, dat als honden op het gazon plassen je er best onmiddelijk water over giet of je hebt een rosse plek!
Dus zeker niet goed voor bloemen,groenten en fruit! Wat er nu juist met de grond moet gebeuren om hem in orde te krijgen, heb ik geen weet van!
vrijdag 25 januari 2013 - 10:04
RdB

RdB

Kan geen kwaad. Uitwerpselen van vleeseters zijn op zich weinig gewaardeerde mest, logisch want het bevat weinig on- of slecht verteerde planten resten. Honden urine bevat veel zouten, dus geconcentreerd geeft het bruine plekken in het gras, net als een kopje zout water zou doen. De rest van het hondenvoer verhaal is een belachelijk broodje aap verhaal: als het zo slecht zou zijn dat de planten er niet tegen kunnen zouden de honden daar dan op kunnen leven???

Ruud

ps. het vermelden van uw email adres op een openbare website is niet erg verstandig.
vrijdag 25 januari 2013 - 10:29
Wouter2

Wouter2

Hallo, volledig eens met het bovenstaande maar daar zit het gevaar niet in. Vele volwassen honden en tot 90% van jonge hondjes is besmet met Toxocara canis(gewone grote rondeworm), een parasiet die ook de mens kan besmetten. Bij het inkrijgen van de eieren van deze zal de larve uitkomen en via de bloedbaan migreren naar de inwendige organen(longen, hart, hersenen) of naar de retina in het oog. (Enkele jaren geleden bleek bij navraag tot meer dan 1/3 van de retinaproblemen in kinderen op pediatrische afdelingen hierdoor veroorzaakt). Hier kapselen de larven zich in en de mens is dus tussengastheer. Parasieteieren uit poep kunnen maanden tot jaren op de grond in leven blijven afhangende van de weerstoestanden. Ik zou de grond diep ploegen zodat alles onder zit en niets dat onder de grond groeid(wortels) rauw eten, voor de winter alles grof omspitten en zo laten liggen zodat de kluiten(+ eieren) bevriezen kan ook helpen.
vrijdag 25 januari 2013 - 14:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon