menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wespen in september

Ga naar meest recente reactie

Maud12

Maud12

Hoi,

Sinds afgelopen vrijdag vliegen er wespen af en aan naar het dakbeschot in mijn huis.
Nu leek het me erg vreemd dat ze een nest hadden gemaakt in september.

Weten jullie wat het zou kunnen zijn?

Zouden ze in de war zijn door het warme weer, of zit er misschien een koningin die daar wil overwinteren?

Groetjes,
Maud
zondag 24 september 2023 - 12:24
leerling

Leerling

Niet bedoeld als belediging, maar omdat niet iedereen het verschil kent tussen wespen en bijen, durf ik het toch maar vragen: ben je zeker dat het om wespen gaat?

Waarschijnlijk om te vermijden dat ze parasieten meeneemt naar het nieuwe broed dat in de lente gelegd wordt, overwintert een wespenkoningin niet in het nest. Een nest wordt ook geen twee jaar na elkaar gebruikt.

Zou het kunnen dat je de wespen niet eerder hebt opgemerkt?

Normaal komt het laatste broed uit in augustus. Omdat volwassen wespen leven van de zoetstof die de larven uitscheiden, gaan ze daarna elders op zoek naar zoet (vandaar de "limonade wespen" aan het einde van de zomervakantie).
Maar misschien zijn ze met dit warmere weer en het verhoogde aanbod van o.a. muggen, inderdaad langer actief gebleven.
zondag 24 september 2023 - 21:07
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Ik heb druiven, die niet meer smakelijk zijn voor ons maar waar vlinders en wespen gek op zijn. Ik zie daar nog veel gewone wespen (Vespula vulgaris) maar ook enkele hoornaars (Vespa crabro). Ze zijn dus nog wel degelijk actief dit jaar.
Onder het dakhout zitten bij ons ook vaak nesten. Meestal merken we het niet eens. Misschien valt het je nu pas op. Hebben jullie misschien ook nog ergens fruit (kan ook bij de buren zijn)?
Foto deze maand genomen van een hoornaar

Allemaal Beestjes

maandag 25 september 2023 - 19:35
Maud12

Maud12

Dankje voor jullie reacties!

Het zijn heel duidelijk echt wespen

Ik denk dat ik ze niet eerder heb opgemerkt, toen het nest wat kleiner was.
Eerder vlogen er misschien minder wespen, maar nu vlieger er erg veel en zijn ze niet te missen.

Ik heb er geen last van en laat ze denk ik maar gewoon zitten. Dan zijn ze hopelijk binnenkort wel klaar met het seizoen.
dinsdag 26 september 2023 - 13:01
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Ja, zoals door @Leerling beschreven, wordt een nest maar één jaar gebruikt.
Toen we een nieuw dakkapel kregen, bleek er in het oude lege wespennesten te zitten, zonder dat we er iets van gemerkt hebben. Een enkele keer hebben we wel eens een paar verdwaalde wespen in huis gehad in de herfst, die het te koud vonden buiten en naar binnen waren gegaan . Blijkbaar was er een opening. Die liepen dan wat versuft rond. Daarna was het over.
dinsdag 26 september 2023 - 15:48
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Moest nog even aan dit topic denken toen ik gisteren deze foto nam van een wesp op een klimroos tegen de muur van ons huis. Ik zie ze nog steeds vliegen, maar het wordt nu wel minder. De roos (New Dawn) is met zijn tweede bloei bezig. Wel minder uitbundig natuurlijk. En ze verwelken sneller.

Allemaal Beestjes

maandag 9 oktober 2023 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon