menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beestje op laurier

Stellina

Stellina

Hallo,

Op een groot deel van mijn laurierboom zijn de blaadjes gekruld, vaak ook met witte aanslag en bruin geworden. Nu ben ik eens goed gaan inspecteren en heb ik vier van deze beestjes tussen die gekrulde blaadjes eruit gehaald. Ik dacht aan de taxuskever maar die ziet er anders uit. Wie weet welk beestje dit is en wat kan ik er tegen doen?

Alvast bedankt!

Mvg,

Stellina

Allemaal Beestjes

maandag 15 juni 2020 - 23:39
Tuinprins

Tuinprins

Dat zijn oorwurmen / oorwormen en het zijn nuttige insecten. Heeft niets van doen met de aantasting op jouw kerslaurier (jij hebt GEEN laurier, dat is een totaal andere plant maar een kerslaurier / Prunus laurocerasus).

Waar jouw kerslaurier last van heeft is een aantasting die bekend staat als 'powdery mildew'. Het is een schimmelziekte die regelmatig voorkomt bij kerslaurier. Je ziet het vaak als de plant sterk wordt gesnoeid of de groeiomstandigheden niet optimaal zijn (bijv. te droge standplaats). Tegen deze ziekte is door de particuliere tuinier niet zoveel te doen. Als je de plant water geeft dan aan de voet van de plant en niet op het blad omdat de schimmel kan zich met behulp van waterdruppels verder kan verspreiden.

Meestal verdwijnt een aantasting van 'powdery mildew' vanzelf (een jaar later weer gezond blad), soms blijft de plant er last van houden.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 juni 2020 - 07:00
Stellina

Stellina

Beste tuinprins,

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord. Wat fijn om te horen dat het niet een insecten plaag is maar gewoon oorwurmen. Toen ik het las dacht ik....oh ja! Klopt inderdaad.
Over de powdery mildew zal ik mij dan maar even niet druk maken. Hopelijk verdwijnt het inderdaad vanzelf. Ik heb wel de meest aangetaste blaadjes weggehaald en voorzichtig in de container gedaan.

Mvg,

Stellina
woensdag 17 juni 2020 - 22:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon