menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welk dier is dit

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

Vanaf verleden jaar zit ik met een plaag van kevers. Vooral olijfboom en hortensia mochten er aan geloven, overal in het blad gebeten.

Toen ik vandaag even achter mijn tuinhuis ging zag ik twee kevers op de klimop. Ik heb ook zo een kever al betrapt in mijn olijfboom, maar toen stelde ik me er nog niet echt een vraag bij.

Ik heb er een foto proberen van te nemen maar die is niet volledig zuiver. Het lijkt alsof de kever een plat schild heeft. Ik vind hem persoonlijk redelijk groot.

Weet iemand wat voor soort kever dit is? Ik veronderstel dat het een kever is, ik heb er niet zoveel verstand van.

Weet iemand raad? Die klimop is eigenlijk niet van mij maar van het kleine veldje achter mij dat mijn tuindraad heeft begroeid. Dus ik wil volledig die klimop wel wegsnoeien.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 1 april 2012 - 17:25
Driez

Driez

Wants. Ik heb er ook veel, maar bij mij richten ze geen schade aan. Zal misschien een andere soort zijn...
zondag 1 april 2012 - 17:40
marre02

Marre02

Bedankt voor het antwoord,

Weet iemand of wantsen ook dezelfde schade kunnen aanrichten zoals kevers?

zondag 1 april 2012 - 18:03
Pieter2

Pieter2

Wantsen hebben een zuigsnuit, ze kunnen dus onmogelijk stukjes uit het blad bijten. Mogelijk zijn het sprinkhanen, behangersbijen, ... die hiervoor verantwoordelijk zijn.
zondag 1 april 2012 - 21:43
furor

Furor

Het ziet er een zuringwants uit, duidelijker foto zou leuk zijn. Meeste wantsen richten geen schade aan.
maandag 2 april 2012 - 22:02
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Een andere wants. De foto is inderdaad niet zo duidelijk. Als het goed is, hebben de antennes witte ringen.
Ik ben er vrij zeker van, dat het een Grauwe veldwants (Rhaphigaster nebulosa) is.
Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland was hij vrij zeldzaam. De laatste jaren wordt hij steeds algemener in het zuiden van Nederland en wordt hij ook steeds noordelijker waargenomen.
Je krijgt meestal vragen over deze wants, omdat ze vaak in huizen proberen te overwinteren. Dat kan lastig zijn als het er heel veel zijn heb ik begrepen. Maar schadelijk zijn ze niet.
Hier een link met foto's van waarnemingen in Nederland. Dan kun je kijken of het klopt.
http://waarneming.nl/soort/photos/8504
Groeten, Thijs.
dinsdag 3 april 2012 - 21:26
furor

Furor

Thijs, mijn eerste gedacht was ook Grauwe veldwants, aan de geblokte rand van het achterlijf te kunnen opmaken, maar net omwille van de (vermeende) zeldzaamheid (zit in mijn tuin ook) ben ik voor een andere optie gegaan.
dinsdag 3 april 2012 - 21:37
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Met de zeldzaamheid valt het nu wel mee hoor. Ik woon in Bergen Noord-Holland. Daar zijn nog geen waarnemingen.
dinsdag 3 april 2012 - 22:14
marre02

Marre02

Allemaal bedankt voor de antwoorden

Ik heb er al gezien met een bruin schild en met een zwart.

Ik zal nog eens een poging doen om een scherpere foto te nemen indien de mogelijkheid zich voordoet.

Greetz
woensdag 4 april 2012 - 14:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon