menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Omhoog komende wortels

Ga naar meest recente reactie

Schulpa

Tekst aangepast

Schulpa

Onze buren hebben een Berkenboom in hun tuin staan. Nu komen helaas de wortels van deze boom, in onze tuin omhoog. We willen graag de tuin gaan aanpakken maar ik zou het zonde vinden als hetzelfde probleem weer ontstaan. Is er een mogelijkheid om de wortels weg te halen? De berk is ongeveer 15 meter hoog.

Struiken & Bomen

zondag 9 juni 2024 - 19:50
Tuinprins

Tuinprins

Ik ben geen jurist. Daarom informatie inwinnen of je die wortels die de bestrating omhoog drukken ongestraft mag verwijderen. Ze zitten dan wel op jullie grondgebied maar als je schade toebrengt aan andermans eigendommen dan kan dat consequenties hebben. Door de wortels aan jullie kant te verwijderen kan de boom gaan kwijnen of instabiel worden met alle gevolgen van dien. Bovendien is een goede buur nog altijd beter dan een verre vriend. Heb je al met de buren hierover gesproken?

Mijn ervaring met wortels die bestrating omhoog drukken: meestal groeien die wortels weer aan en na een paar jaar heb je hetzelfde probleem.


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 juni 2024 - 21:43
Marianne v

Marianne v

Is de afsluiting die op deze foto te zien is de grens met de buurtuin?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit , maar in België moeten hoogstambomen op minstens 2 m van de perceelgrens staan. Hier lijkt het slechts een halve meter...
maandag 10 juni 2024 - 10:02
leerling

Leerling

Die 2 meter is de algemene regel voor nieuwe aanplant. Maar er zijn uitzonderingen, zoals
- de boom staat er al 30 jaar (zie https://vanwetter.com/nl/hoe-bepaalt-u-de-leeftijd-van-een-boom-zonder-hem-om-te-hakken/ om de leeftijd te kunnen schatten)
- als de percelen gesplitst zijn terwijl de boom er al stond
- als er een overeenkomst is opgemaakt door de eigenaren van de percelen
Zie https://www.ecopedia.be/bomen-planten-plantafstanden-uit-het-veldwetboek-en-burgerlijk-wetboek
maandag 10 juni 2024 - 12:00
PeterC

PeterC

Wij hebben ook wat last van wortels van een boom die een deel van het terras omhoog duwen.
Ik heb het probleem besproken met het lokale tuinaanleg / -onderhoud / plantencentrum hier in de buurt.
De mens zit al tientallen jaren in het vak.
Wat hij me zei is dat je op de rand van tot waar je je nieuwe bestrating wil aanleggen de betrokken wortel(s) doorzaagt / verwijdert en dan graaf je een dunne betonnen plaat vertikaal tot iets van een meter diep in de grond.
Zo vorm je een hindernis voor wortelgroei. Volgens hem heb je dan nog geen volledige zekerheid dat het probleem op termijn niet terugkomt, maar met een beetje meeval zoekt de boom met zijn wortels een andere richting op.
Ik geef het maar mee.
maandag 10 juni 2024 - 20:22
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).