menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke Sierkers?

Ga naar meest recente reactie

Kwin

Kwin

Hallo,

Twee jaar geleden hebben wij in onze tuin een sierkers (Prunus Cistena) geplant.
Het eerste jaar ging alles prima.
Het tweede jaar waren er een paar uiteinden van takken waarvan de bladeren verschrompelden (echter beperkt).
Deze heb ik dan tot het gezonde deel teruggesnoeid en de boom heeft het nog de rest van het jaar heel goed gedaan.

Dit jaar is het anders. Hij was beginnen bloeien (had heel veel bloemknoppen), maar nadien is het snel bergaf gegaan. De bloemen zijn na minder dan twee weken beginnen verschrompelen en de bladeren die zich al begonnen te vormen kregen nadien op de meeste takken hetzelfde idee.

Du zijn er slechts een paar bladeren nog goed dichter bij de basis van de stam.

Na wat opzoekwerk online vermoeden wij een schimmel.

Is er iemand die dit al meemaakt heeft en tips heeft voor ons?
Of is onze boom ten dode opgeschreven?

Merci voor de hulp!

Struiken & Bomen

zaterdag 6 april 2024 - 19:03
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het gaat hier om Monilia ook bekend als tak- en bloesemsterfte. Deze aantasting komt de laatste jaren veel voor bij sierkersen. De voor de mens onzichtbare schimmel die Monilia veroorzaakt komt via de bloemen de boom binnen.

Meestal wordt aangeraden om het aangetaste hout te verwijderen (wegsnoeien) maar bij bovenstaande boom houd je dan niet veel meer over.

In hoeverre spuiten met een anti-schimmelmiddel (bijv. Cuprex) enig effect heeft op een reeds sterk aangetaste boom zou ik niet weten. In de professionele boomkwekerijsector worden anti-schimmelmiddelen meestal preventief gebruikt om een aantasting te voorkomen en niet curatief.

Mijn ervaring is dat door Monilia aangetaste takken afsterven en niet opnieuw gaan uitlopen. Wel zie je vaak (dus niet altijd) dat slapende knoppen op gezond hout gaan uitlopen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 7 april 2024 - 06:45
Kwin

Kwin

Bedankt voor het duidelijke antwoord!
donderdag 11 april 2024 - 12:28
Peterplant

Peterplant

Heeft de plant trouwens een boomspiegel in het gazon?
Je zou deze Prunus elk jaar direct na de bloei kunnen knotten net als een Prunus triloba. Geen garantie op succes, maar een laatste redmiddel.
donderdag 11 april 2024 - 13:24
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik zie de laatse jaren zoveel Monilia bij sierkersen dat ik terughoudend zou zijn met de aanplant daarvan.Of de boom nu wel of niet een boomspiegel heeft maakt voor de Monilia schimmel weinig uit. Een van de sierkersen waar ik weinig Monilia bij tegenkom is 'Umineko'. Die bloeit wit en is dus minder populair dan de roze soorten.

Gegroet, de tuinprins

vrijdag 12 april 2024 - 07:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon