menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Glansmispel

Ga naar meest recente reactie

M@rco

M@rco

In de achtertuin staan twee leibomen van Photinia naast elkaar. De ene is mooi groen van kleur, de andere is wat bleekjes van kleur. Zie foto. Wat zou het probleem kunnen zijn?

Struiken & Bomen

vrijdag 24 november 2023 - 20:39
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wanneer zijn die aangeplant? Wat voor bodem heb je daar? Ik weet niet of daar het probleem zou kunnen zitten. Maar het kan, zelfs wanneer die zo dicht bij mekaar staan?.
zaterdag 25 november 2023 - 11:33
M@rco

M@rco

Anderhalf jaar geleden verplant. Ze staan op vettige zandgrond, omgeving Roermond.

Struiken & Bomen

zaterdag 25 november 2023 - 17:52
Tuinprins

Tuinprins

Geen enkele boom is hetzelfde ook al mag dat voor de leek zo lijken.

Rood verkleuren van het blad kan op stress duiden.

Waarschijnlijk is het niet de bladvlekkenziekte Entomosporium mespili die al jaren veel vorkomt bij Photinia. Bij deze aantasting zie je donkere paarsrode vlekjes op het blad verschijnen die zich geleidelijk uitbreiden. Bij een ernstige aantasting laat de plant een deel van zijn aangetaste blad vallen. Die donkerrode vlekjes zie ik niet op bovenstaande foto. Entomosporium mespili zie je vooral in natte periodes verschijnen.

Photinia fraseri 'Red Robin' mag dan een wintergroene plant zijn, dit wil niet zeggen dat de plant ieder blaadje ten eeuwige dagen vasthoudt. Periodiek treed bladrui op. Een klein deel van het blad wordt dan afgestoten. Meestal treedt bladrui op in de tweede helft van het voorjaar maar kan eigenlijk heel het jaar optreden. Planten die onder stress staan hebben meestal meer last van bladrui.

Gegroet, de tuinprins

zondag 26 november 2023 - 09:40
WiPe

WiPe

Kun je de aanplantdiepte eens nakijken? Te diep planten is een veel voorkomende reden van stress. Als je de oorzaak van die stress niet kan oplossen, blijf je met problemen zitten.

De wortelhals moet gelijk zitten met het maaiveld zodat de bovenste wortels maar net bedekt zijn met grond. Het duurt maar een paar minuutjes om dat te controleren. Het kan gerust dat je die goed geplant hebt, maar dat de boom wat nagezakt is, waardoor ze alsnog iets te diep staan met stress en de bijbehorende aantasting tot gevolg.
zondag 26 november 2023 - 20:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).