menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen verstekken

Ga naar meest recente reactie

timbur

Timbur

Hallo Tuinvrienden.
Heb het proberen te zoeken of er al een topic was met vergelijkbare vraag, maar zonder resultaat.
Wij gaan in februari verhuizen naar een nieuw huis met een wat grotere tuin met veel gras. Het is nu naar onze smaak wat te open en zouden graag (snel) wat bomen willen planten.
Omdat het een groot perceel is en de indeling nog niet helemaal precies duidelijk is willen we het liefst nog niet teveel (grote) bomen kopen.
Wij hebben in onze huidige tuin wel enkele bomen zoals de beuk, noot, perzische slaapboom en magnolia.
Is het mogelijk om daar wat stekken van te pakken en deze in het voorjaar te verplanten?
Zoja wat is de beste tijd om daar dan stekken van te nemen?

Alvast bedankt
maandag 9 oktober 2023 - 16:21
Tuinprins

Tuinprins

"Dat gaat hem niet worden" zeggen wij hier ...

Beuk: zaaien en enten
Noot: zaaien en enten
Perzische slaapboom: zaaien, enten en stekken
Magnolia: stekken, enten en zaaien

Stekken van Perzische slaapboom en magnolia doe je in juni/juli onder professionele omstandigheden dus op warmte en met een nevelinstallatie.

Enten is ook iets voor de professionals en moet onder gecontroleerde omstandigheden.

Er rest je dus niet anders dan nieuwe bomen te kopen die al wat formaat hebben.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 10 oktober 2023 - 06:51
Polplastron

Polplastron

Er rest je dus niet anders dan nieuwe bomen te kopen die al wat formaat hebben.

Dat lijkt me ook het meest aangewezen; overige experimenten zijn vast leuk, maar gaan, vrees ik, toch tot ontgoocheling leiden... Vooral in combinatie met "snel wat bomen willen plannen", is het aankopen van degelijke jonge boompjes de enige realistische optie.
dinsdag 10 oktober 2023 - 16:54
PeterC

PeterC

Het lijkt me toch verstandig om snel na de verhuis naar een nieuwe woning bomen te planten. De bomen vormen de basisstructuur in je tuin en het duurt jaren vooraleer ze wat omvang hebben.
Ik zou dus op korte termijn even goed nadenken over wat je in je tuin wil en daar bijpassende jonge bomen die je aanstaan en die het goed doen op jouw bodem voor aan te planten. Afhankelijk van het budget dat je wil besteden kan je die groter of kleiner kiezen.
Bekijk de oriëntatie van je perceel en weet dat loofbomen op het zuiden heel nuttig zijn om plekken in je tuin te creëren met natuurlijke schaduw, en eventueel je huis uit de volle zon te houden in de zomer wat als een natuurlijke airco werkt.
dinsdag 10 oktober 2023 - 21:43
timbur

Timbur

Bedankt voor jullie antwoorden.
We zullen dan inderdaad gaan kiezen voor wat jongere boompjes.
woensdag 11 oktober 2023 - 18:51
PeterC

PeterC

Succes je toegewenst. En hopelijk over enkele jaren ben je tevreden met je keuzes.
woensdag 11 oktober 2023 - 21:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon