menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladeren Euonymus alatus blijven zeer klein.

Ga naar meest recente reactie

ElienDufron

ElienDufron

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje i.v.m. onze 3 Euonymus alatus struiken. De struiken waren tijdens de zomer mooi vol (redelijk veel blad). Alleen de bladeren bleven opvallen klein. Wanneer ik onze struiken vergelijk met de struiken die bij de ouders staan dan is het blad bij ons makkelijk 1/3 kleiner...Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

Wat ook opvalt is dat de bladeren zeer makkelijk afvallen wanneer het regent. Is dit normaal of heeft dit ook te maken met het feit dat de bladeren zeer klein zijn gebleven.

Misschien niet onbelangrijk:
- Elke struik staat in een 'grote' pot.
- Struiken werden netjes in april geplant.
- kregen voldoende water
- staan in universele potgrond.

Hopelijk weet iemand raad zodat we volgende bloeiperiode eventueel kunnen ingrijpen.

Alvast bedankt iedereen!
zondag 9 oktober 2022 - 15:09
Tuinprins

Tuinprins

In de volle grond is Euonymus alatus een probleemloze plant en exemplaren die goed 'vast staan' kunnen prima tegen droogte.

Waar kwamen die planten vandaan?
Weet je 100% zeker dat het Euonymus alatus is?
Stonden die al in een pot of kwamen die uit de volle grond?

Voortijdige bladval kan komen doordat de planten toch te droog hebben gestaan.
Waar Euonymus alatus anderzijds niet van houdt is zeer natte grond. Zorg dat de pot voldoende ontwateringsgaten heeft.


zodat we volgende bloeiperiode eventueel kunnen ingrijpen.


De bloei van Euonymus alatus stelt weinig voor, het gaat bij deze soort vooral om de herfstkleur en de kurklijsten op de takken (waarschijnlijk bedoel je 'groeiperiode').


Gegroet, de tuinprins
zondag 9 oktober 2022 - 15:45
ElienDufron

ElienDufron

Dag Tuinprins,

Dank voor de reactie!

De plant komt van een groothandel tuincentrum in Turnhout. De planten zaten reeds in potten dus niet in volle grond. We hebben ze zeg maar gewoon overgepot. Het is 100% zeker een Euonymus alatus (zat een kaartje bij de planten en ze hebben inderdaad wat lijkt op een laag kurk op de takken - hierdoor ziet zo'n tak er een beetje vierkantig uit.). Sommige van de blaadjes die er nog aanhangen beginnen een mooie rode kleur te krijgen.

Om te verduidelijken hoe klein de bladeren zijn gebleven op onze planten zie foto (het kleine blad is van onze planten, het grote blad van de planten bij mijn ouders (zelfde tuincentrum aangekocht en die met groot blad zitten zelfs in kleinere potten dan bij ons.)

*ik bedoelde inderdaad 'groeiperiode'

Struiken & Bomen

zondag 9 oktober 2022 - 18:57
Peterplant

Peterplant

Grote kans dat je ouders geen Euonymus alatus hebben, maar Euonymus phellomanus.
zondag 9 oktober 2022 - 19:13
ElienDufron

ElienDufron

Dag Peterplant,

Normaal zijn het allemaal dezelfde planten want zijn allen aangekocht op hetzelfde moment en komen uit zeg maar dezelfde sta-plaats. Er stonden er zo'n 20-tal en we hebben er 6 uitgekozen.

Die van mij (met de kleine bladeren) had ook veel grotere bladeren toen we die aangekocht hadden.

Toen in de lente de plant terug bladeren begon te krijgen werden de bladeren op gegeven moment gewoon niet meer groter/groeiden niet meer.

zondag 9 oktober 2022 - 20:17
Peterplant

Peterplant

Wat vreemd is dat het linkse kleine blad typisch alatusblad is, het grote blad heeft een heel ander model.
zondag 9 oktober 2022 - 21:11
ElienDufron

ElienDufron

Hey Peterplant,

IK spreek het absoluut niet tegen, zelf ben ik absoluut geen kenner. Misschien stonden de planten dan toevallig samen en gingen we ervan uit dat het dezelfde waren. De taken hebben zeg maar wel exact hetzelfde voorkomen...ook met zo'n kurkachtige uitsteeksels erop - of is dat eigen aan de hele Euonymus familie?

Maar als ik het goed begrijp,...is de grootte van het blad van onze Euonymus alatus planten dan zeg maar normaal...ik zou erop durven wedden dat de bladeren die er aanhingen toen we de planten kochten echt wel een stuk groter waren.

- Kan het door een tekort aan vitaminen komen of zo....kan het helpen om bijv.extra voedingsstoffen bij de grond te doen of ligt daar het probleem niet?
- Is de universele potgrond misschien niet geschikt
- te veel, te weinig water...

Door de regen van een week terug zijn bijna alle bladeren er gewoon afgevallen


Ik probeer nochtans al mijn planten netjes te verzorgen
zondag 9 oktober 2022 - 21:26
leerling

Leerling

Hoe groot (of klein) zijn de bladeren? Kan je dat doorgeven in mm?
zondag 9 oktober 2022 - 21:37
WiPe

WiPe

Typisch geval van te diep in de pot gestoken. Als je die dan opo dezelfde diepte plant, staat die te diep ,en stikken de wortels. Herplanten op de juiste diepte en dat komt goed.
zondag 9 oktober 2022 - 22:04
ElienDufron

ElienDufron

@leerling: Bladeren zijn +-15 a 20mm groot/klein.

@Wipe: Kan ik deze nu nog herplanten of is dit gezien het seizoen af te raden? Wat me opgevallen is, is dat er bij één boompje heel fijne wortelhaartje (geen idee hoe dit noemt) boven de aarde uitkomen; rond de stam.

De plant zit al stevig in de potgrond vast...eraan trekken om die eruit te krijgen zal zeker de takken beschadigen. Mag/kan ik zeg maar de plant los proberen steken, dit zal wel de wortels beschadigen vrees ik. Doe ik dan de plant niet dood...zeker nu in het najaar?

Is het bijv. een optie om een hoop aarde weg te halen zodat de stam meer vrij komt te liggen of moet die echt opnieuw hoger geplant worden om goed te zijn?

Alvast bedankt voor de hulp/tips!
maandag 10 oktober 2022 - 00:18
Tuinprins

Tuinprins

Te diep geplant geloof ik niet in. Heb er in 25 jaar 1000den in pot voorbij zien komen (in dit geval Euyonymus alatus 'Compactus') en die groeiden gewoon. Daar zal er ongetwijfeld ook wel eens eentje te diep hebben gestaan. Indien ze te diep staan dan merk je dat bij Euonymus alatus in ieder geval niet na 1 groeiseizoen. Zou ook frappant zijn dat de vragenstelster juist de planten heeft uitgekozen die te diep staan en de ouders niet.

Of je ouders een andere soort hebben kan ik zo niet beoordelen. Euonymus phellomanus lijkt als jonge plant redelijk op Euonymus alatus alleen heeft E. phellomanus doorgaans al wat meer kurklijsten op de takken. E. phellomanus krijgt ook opvallende roze tot roze-rode vruchten maar jonge planten hoeven nog geen vruchten te hebben.

Ik zou in ieder geval controleren of de potten voldoende ontwateringsgaten hebben. Te nat, daar houdt E. alatus niet van.

Verder zou ik nu niets doen. Volgend voorjaar in april de planten bemesten met een langzaam werkende meststof zoals Osmocote o.i.d. en kijken hoe de planten het dan doen.


Gegroet, de tuinprins

maandag 10 oktober 2022 - 08:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

15 tot 20mm is inderdaad klein.

Weet iemand of het blad van Euonymus alatus groter is dan dat van de Euonymus alatus 'Compactus'?

Als zowel jullie planten als die van de ouders die typische kurklijsten hebben, zie je dan een verschil in de vruchten?

Indien mogelijk, kan je foto's toevoegen van de vruchten en als het kan ok van de vruchten aan de struiken? (Bij dat laatste zien we mogelijk ook meer van de struik en de bladstand.)
maandag 10 oktober 2022 - 12:33
dries944

Dries944

Ik heb hier een Euonymus alatus in volle grond staan een tweetal jaar bijna.
Het blad is ong 5 a 6 cm lang.

Struiken & Bomen

maandag 10 oktober 2022 - 18:21
dries944

Dries944

Er hangen kleine vruchtjes aan maar ook een soort peultje die ernaast hangt.
Dit is de eerst keer dat ik die peultjes zie.
Wat is de verklaring hiervoor?

Struiken & Bomen

maandag 10 oktober 2022 - 18:24
dries944

Dries944

Als je de plant niet meer uit de pot krijgt is het hoog tijd om die een grotere pot te geven.
Heb je ook foto's van de planten?
maandag 10 oktober 2022 - 18:37
Tuinprins

Tuinprins

Weet iemand of het blad van Euonymus alatus groter is dan dat van de Euonymus alatus 'Compactus'?


Blad is even groot. Een van de weinige verschillen is geloof ik dat de afstand van de internodiën (de bladknopen) bij 'Compactus' kleiner is als bij de gewone E. alatus. Het is overigens niet uit te sluiten dat in de handel de gewone E. alatus wordt verkocht als E. alatus 'Compactus'.

'Compactus' slaat in ieder geval niet op de hoogte want in de volle grond wordt die zeker hoger als 2 meter. Zijn echter prima te snoeien en door snoei krijg je ook een dichte struik.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 oktober 2022 - 12:09
ElienDufron

Tekst aangepast

ElienDufron

Hallo iedereen,

excuses voor de ietwat late reply.

In bijlage foto's van de planten. Ik meen dat de potten toch groot genoeg zijn (1m hoog en redelijk groot qua diameter).

Verschil in vruchten tussen de plant bij ons en bij mijn ouders heb ik nog niet kunnen nakijken...onze plant draagt voor het moment ook geen vruchten.

Het blad ziet er inderdaad wel anders uit dan de plant bij mijn ouders maar de taken zijn zeg maar wel gelijkend. In ieder geval begrijp ik wel dat onze bladeren sowieso te klein zijn wanneer ik hier lees dat een blad zo'n 5 a 6cm hoort te zijn (bij ons zijn de allergrootste max. 20mm maar de meerderheid van de bladeren op de plant is eerder rond de 15mm).

Hopelijk kunnen jullie hier meer uit afleiden

Foto 1

Struiken & Bomen

dinsdag 11 oktober 2022 - 17:47
ElienDufron
dinsdag 11 oktober 2022 - 17:47
ElienDufron

ElienDufron

Foto 3 (deze plant is redelijk wat meer blad kwijt dan de plant op foto 1 - blad is wel ongeveer hetzelfde van grootte bij de beide struiken)

Struiken & Bomen

dinsdag 11 oktober 2022 - 17:49
ElienDufron
dinsdag 11 oktober 2022 - 17:51
Tuinprins

Tuinprins

Voor mij is er niet zoveel mis met de planten. Vergeet niet dat de planten op een dakterras staan en dat de overgang van kwekerij naar de huidige standplaats ze niet in de koude kleren is gaan zitten. Voeg hierbij het feit dat het warme en droge weer de afgelopen zomer voor veel planten niet het meest ideale weer is geweest.

Ik ga er vanuit dat de planten volgend voorjaar goed van start gaan. Ik zou bemesten met Osmocote in april en als het droog weer is op tijd water geven.

Ik vermoed dat de planten van je ouders niet op een dakterras staan ....


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 oktober 2022 - 18:24
ElienDufron

ElienDufron

Excuses voor de late reply. Ik wil iedereen bij deze graag bedanken voor jullie tijd en tips. Ik neem ze zeker mee en wacht af wat het volgend jaar zal geven.

woensdag 2 november 2022 - 11:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon