menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn notelaar

Ga naar meest recente reactie

dabalapet

Tekst aangepast

Dabalapet

Mijn notenboom heeft in een gat onder aan de stam
Een mieren nest en op ongeveer 2 meter hoogte een zwam zie foto..is deze notelaar nog te redden

Dankjewel voor jullie info, we zijn pas vanaf 1 juni eigenaar van deze boom, schade is door vorige eigenaar aangebracht. We gaan het bekijken of er geen omwaairisico ontstaat, waarbij hij op de schuur kan vallen.. ( gelukkighebben we nog een notelaar ( gezond ) op ons terrein..

Struiken & Bomen

donderdag 18 augustus 2022 - 22:22
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem is eigenlijk dat de tak die daar verwijderd is, veel te dik was. Snoeiwonden bij notenbomen overgroeien maar langzaam met callus en als die snoeiwond te groot is dan is er serieus kans op inrotten. Dan grijpen schimmels hun kans om zich in de snoeiwond te vestigen. Dat is wat hierboven is gebeurd.

Hier kun je verder weinig aan te doen. Als je die zwam verwijderd ben je de veroorzaker niet kwijt want die heeft zich al in de boom gevestigd. Vergelijk het met nagels knippen: met het knippen van de nagel ben je een nagel niet kwijt.

Wat de prognose van de boom is zou ik niet weten, lijkt mij giswerk.

Les: bij notenbomen nooit dikke takken verwijderen. Ik zeg altijd alleen takken verwijderen met de maximale dikte van een flinke pols.

Van die mieren zie ik niets.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 19 augustus 2022 - 11:20
WiPe

WiPe

Die boom is hol vanaf die grote snoeiwonde tot in de voet. Dat is een grote doorlopende holte.
De zwam is zadelzwam. Die zal de boom echt niet dood maken. Maar die kan er wel voor zorgen dat de boom afbreekt net onder de kruin, ook niet goed natuurlijk.
vrijdag 19 augustus 2022 - 18:15
dabalapet

Dabalapet

Thx, zie aanpassing in eerste tekst!
vrijdag 19 augustus 2022 - 21:27
WiPe

WiPe

Wat d eaanpassing aan je vraag betreft: ik schat de kans op omwaaien eerder laag in. Er is meer kans dat de kroon afbreekt ter hoogte van de grote snoeiwonde.
zaterdag 20 augustus 2022 - 08:24
Roel22

Roel22

Ik zou mijn verlies nemen en de arme okker omzagen. Het had waarschijnlijk goed kunnen gaan als de wond meteen na het zagen met een goed wondafdichtmiddel was behandeld en in de latere jaren goed was bijgehouden. Nu is het een zwakke plek en dat gaat niet beter worden. Gelukkig hebben jullie nog een boom.
vrijdag 16 september 2022 - 14:47
WiPe

WiPe

Het gebruik van een wondafdekmiddel had daar absoluut niks aan kunnen veranderen. Er bestaat geen enkel middel dat de fouten van verkeerde snoei (te grote takken afzagen) kan goedmaken.
vrijdag 16 september 2022 - 14:50
Tuinprins

Tuinprins

Het toepassen van een wondafdekmiddel is al jaren geleden onderuit gehaald. Het probleem bij een notenboom is dat grote snoeiwonden zeer slecht overgroeien met callus. Ook als je dat afdekt met een wondafdekmiddel zal er inrotten plaats vinden.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 september 2022 - 14:54
WiPe

WiPe

Afgrendelen, het inwendig afsluiten tegen rot en overgroeien van een snoeiewonde zijn twee totaal verschillende processen die los van mekaar staan. Dat een snoeiwonde goed overgroeit is, zegt niks over de mate van inrotten.
vrijdag 16 september 2022 - 16:42
Roel22

Roel22

Sorry voor het woord wondafdichtmiddel, ik weet dat dit eigenlijk niet helpt.
Met het afdekken bedoel ik zo als wij hier al heel lang doen het insmeren met zwarte teer en dit jaarlijks bijhouden.
Ik heb nog niet meegemaakt dat een boom, op deze manier behandeld, bezweken is aan een virus of wondrot heeft gekregen.
Je moet er wel precies in zijn en niet een jaartje denken van het kan nog wel even.
Maar de eerlijkheid gebied dat deze raad niet in alle gevallen wordt opgevolgd en dat de bomen later alsnog het loodje leggen.

vrijdag 16 september 2022 - 17:38
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).