menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe als tuinafscheiding

kobe.lingier

Kobe.lingier

Beste tuinliefhebbers,

wij zouden graag voor onze afsluiting met heidematten bamboe zetten.

Enkele foto's gezien en lijkt me heel mooi. Ook voor onze aardige buurman is dit geen probleem. Wel zou het een probleem vormen als de wortels schade berokkenen bij hun natuurlijk. Ik hoorde al heel wat verhalen van woekerende bamboe wortels die zelf terrasstenen naar boven halen. We willen uiteraard vermijden dat de wortels richting zijn tuin groeien.

Zou het misschien een optie zijn de bamboe in te graven met pot? Dat wortels er niet door kunnen?

Of bestaat er een soort bamboe dat niet woekert onder de omheining door?

Alvast bedankt!





zaterdag 9 april 2022 - 12:25
rosetteb

Rosetteb

Beste Kobe,

Bamboe Fargesia woekert niet. Er zijn een paar verschillende cultivars om te kiezen. Ik heb ze wel gezet met wortelbegrenzer (20cm) om zeker te zijn dat mijn buren er geen last zouden van krijgen. Staan hier nu 10 jaar. De pol wordt ieder jaar wel groter maar gaat geen meters ver weg. Uitsteken gaat ook vrij goed. Om ze ev. daarna te delen is het wel een zaag nodig.

Rosette
zaterdag 9 april 2022 - 12:40
WiPe

WiPe

Ik zou opletten met bamboe. Er zijn inderdaad soorten die minder hard woekeren, maar die vormen minder snel een, dichte afscheiding. Je kan inderdaad een wortelscherm ingraven om te vermijden dat die verder groeit, maar laat die ook voldoende boven de grond steken zodat die daar niet over groeit op termijn. En zorg er voor dat je die in een stuk plaatst. Als je die in delen pplaatst, dan vindt de bamboe daar altijd een gaatje tussen, hoe veel je die ook laat overlappen.
zaterdag 16 april 2022 - 08:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon