menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoudsarme haag

Ga naar meest recente reactie

Ruud 01

Ruud 01

Hallo,
Ik heb nu een haagbeuk staan, maar die wordt me te dik ik snoei 2X/jaar maar ze groeit als kool.Ik zou nu een haag willen die niet zo snel groeit en die ik op zo een 30cm dikte kan snoeien.Wat kunnen jullie mij aanraden?De haag mag niet dikker worden daar ik dan moeilijk achter de haag kan om ze te snoeien (buren afsluiting).
Ik hoor het graag!
Grts,
Ruud
woensdag 16 juni 2021 - 10:25
baron

Baron

Hier hebben wij al jaaaaren een taxushaag.
Ieder jaar in juni snoeien en in september doe ik nog eens mijn toer om gewoon te fatsoeneren, zo gaat ze mooi de winter in.
groeten
woensdag 16 juni 2021 - 10:53
sophora

Sophora

Taxus is zeker ideaal. Het enige nadeel : groeit niet zo snel als andere hagen.
woensdag 16 juni 2021 - 16:18
Ruud 01

Ruud 01

Hallo,
Taxus is zeker ideaal, maar past niet zo goed bij de stijl van ons huis(combinatie landelijk Engels boerderij)
woensdag 16 juni 2021 - 18:33
Ruud 01

Ruud 01

Er moeten toch nog andere hagen zijn die je smal kunt scheren (las taxus)!
donderdag 17 juni 2021 - 11:50
sophora

Sophora

Ik heb ooit een haag gezien in veldesdoorn. Dat was mooi. Natuurlijk niet bladhoudend.
donderdag 17 juni 2021 - 14:38
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

nog een 'landelijke' haag die dun kan geschoren worden: meidoorn. Maar is niet bladhoudend, als dat een noodzaak is...

Anders Taxus... Past volgens mij overal bij.
donderdag 17 juni 2021 - 14:59
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Meidoorn groeit minstens even snel als haagbeuk naar mijn ervaring, bij mij minstens 50cm, wel een prachtige haagplant.

Hulst groeit traag, maar echt landelijk is het ook niet. Taxus lijkt mij ook de betere keuze dan.
donderdag 17 juni 2021 - 15:12
WiPe

WiPe

Als de haag te dik wordt, komt dat voornamelijk omdat je die niet diep genoeg terug snoeit. Op die manier kun je geen enkele haag smal houden.
donderdag 17 juni 2021 - 18:42
Ruud 01

Ruud 01

Meidoorn zien ze hier liever niet (perenvuur).
Ik heb ze al een paar keer gesnoeid dat er alleen nog maar de stam en een paar takken die met de lengte van de haag meegroeide bleven staan, maar ze groeit mij te snel !!
Dat ze in de winter kaal is is geen probleem .
donderdag 17 juni 2021 - 20:32
leerling

Leerling

Al overwogen om losse struiken te gebruiken i.p.v. een haag?
donderdag 17 juni 2021 - 23:41
Ruud 01

Ruud 01

Losse struiken?Ik ben een en al oor!
vrijdag 18 juni 2021 - 06:47
leerling

Leerling

Een uk van een jaar of drie stelt voortdurend de vraag 'waarom'.
Waarom blijven we die vraag niet stellen tot we de madeliefjes aan de onderzijde gaan bewonderen?

Een haag was vroeger heel functioneel: ze bakent je terrein af, houdt wind tegen en zorgt voor schaduw.
Dat laatste was vooral belangrijk als je dieren had die in warme zomers wat koelte zochten.
Ik weet niet of bijkomende voordelen als schuil- en nestplaatsen voor natuurlijke vijanden voor 'ongedierte', of aantrekken van bestuivers (extra nectar/pollen door de bloesems) al in rekening werden gebracht.

Ondertussen is terreinafbakening verder gegroeid tot 'ik wil geen inkijk', maar dat lijkt voor jou - alvast in de wintermaanden - geen probleem.

Een haag werd kort gesnoeid, omdat je de grond vooral voor voedselgewin wilde inzetten. Ook dat lijkt hier geen argument.

Jij vraagt om een onderhoudsarme haag.
Dus eerste vraag: Waarom wil je een haag?
zaterdag 19 juni 2021 - 01:59
sophora

Sophora

Losse struiken zijn geen optie als je maar 30 cm haag wilt.
zaterdag 19 juni 2021 - 15:30
leerling

Leerling

@Sophora
Ruud 01 schreef:
De haag mag niet dikker worden daar ik dan moeilijk achter de haag kan om ze te snoeien (buren afsluiting).

Achter een struik die niet geschoren hoeft te worden, hoef je ook geen extra ruimte te voorzien.
zaterdag 19 juni 2021 - 20:30
PeterC

PeterC

Ik heb nu een haagbeuk staan, maar die wordt me te dik ik snoei 2X/jaar maar ze groeit als kool.I


Wij hebben een drietal haagbeukhaagjes staan, samen een 15m lengte, die ik elk jaar maar 1 keer knip. Ze staan er al een 12-tal jaar. Vorige week trouwens geknipt.
Ik hou die op ongeveer 30cm breedte. Dat gaat probleemloos. Elk jaar gewoon terugknippen tot de lengte van het jaar ervoor. Ik knip mijn hagen met een gewone manuele haagschaar. Misschien ouderwets maar ik heb dat als kind zo geleerd en zo een schaar is licht en stil en ik vind dat ik daarmee het beste resultaat bereik.

Ik ben erg gesteld op haagbeuk. Mooie haag en solide, probleemloze planten.
Lijkt me zonde dat je jouw haagbeukhaag zou verwijderen. Ze verdragen heel goed een flinke knipbeurt.
zaterdag 19 juni 2021 - 21:05
Ruud 01

Ruud 01

Hallo iedereen,
Alvast bedankt voor het helpen meedenken.
Ik ga even proberen om uit te leggen waarom ik deze vraag stel.
Ik heb ongeveer een 70m haagbeuk waarvan 40m aan de zijkant, de haag staat er ongeveer 15jaar.
Langs mijn perceel ligt een weide(die onderhouden wordt door schapen) met een omheining van 1,4m hoog.
Dus ik heb altijd mijn haag gesnoeid vanop die weiden moest dus niet achter de haag komen.
Maar nu gaat de eigenaar zijn kleindochter er op bouwen en zij willen een afsluiting van 2m hoog plaatsen.Daardoor kan ik dus niet meer bij en moet ik ofwel drastisch snoeien of iets ander plaatsen.

zondag 20 juni 2021 - 09:27
WiPe

WiPe

Je kan haagbeuk goed versmallen. Die nu een kant (de achterkant) en scheer de rest gewoon. Volgende zomer doe ke dan de andere kant.
zondag 20 juni 2021 - 09:46
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ideaal toch, de kant van de omheining moet je dan nooit meer snoeien indien ze toe is. Is het een gesloten omheining of een draad/hek?

Als het een draad is, ze willen hun kant niet onderhouden? Willen ze zelf een haag aan hun kant zetten? Of vinden ze de haagbeuk niet mooi?
zondag 20 juni 2021 - 11:40
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Een haag van 15 jaar op 40m is een hele rijkdom. Die zou ik ook niet zomaar rooien.
Voor je begint te snoeien, misschien even inspectie houden. Hier zijn nog nestjes met jonge meesjes.
zondag 20 juni 2021 - 21:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon