menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom scheef gegroeid - hoe corrigeren?

Ga naar meest recente reactie

Onnem

Onnem


Goedemorgen, eerste bericht op dit forum!

Wij hebben een appelboom in de achtertuin, minstens 15 jaar oud.
Ieder jaar netjes gesnoeid. Maar hij groeit wel naar het licht toe. Op de foto naar rechts.

Dat naar het licht toe groeien begint uit de hand te lopen. Het lijkt erop dat de hellingshoek van de stam ieder jaar wat extremer wordt. Wat logisch zou zijn, gezien het gewicht van de takken, en de appels (200 in een goed jaar).

Ik wil er wat aan doen, voordat hij omvalt.
Daarvoor heb ik 2 manieren bedacht:
1. Rechttrekken.
2. Stutten.

Rechttrekken.
Wat ik lees kan dat bij wat jongere bomen prima. Voorzichtig uitgraven van de grond rondom de boom. Deel van de wortels aan de korte kan (waar de boom naartoe groeit) doorknippen. De wortels aan de andere kant compenseren dat wel.
Dan aan de schaduwkant, een paar meter verderop, een flinke paal in de grond en daaraan maak je een touw of band vast. Waarmee je de boom langzaam weer recht trekt.

Stutten. Spreekt voor zich. Ik ben er niet kapot van want (1) onhandig want een sta-in-de-weg en (2) wat gebeurt er met de boom als het flink gaat waaien, schade aan de stam.

Wat is wijsheid?
Wie heeft ervaring met rechttrekken van de boom? Tips?
En, het bloeiseizoen staat voor de deur, is dat nog een risico voor de gezondheid van de boom, wanneer je iets aan de wortels gaat doen?

Struiken & Bomen

donderdag 25 februari 2021 - 10:56
Polplastron

Polplastron

Sorry voor de late reactie, maar... persoonlijk zou ik zo weinig mogelijk aan deze boom doen.
Het rechttrekken gaat de boom niet mooier maken en zo snel lijkt me een appelboom niet om te vallen.
Eventueel zou je wel de vruchtdragende takken tijdelijk of permanent kunnen stutten in het appelseizoen.
dinsdag 2 maart 2021 - 10:37
PeterC

PeterC

Bij ons thuis vroeger, ouderlijk huis, hadden we achteraan een boomgaard met onder andere appelbomen en perelaars. Sommige ervan stonden en groeiden ook flink scheef. Maar omgevallen zijn ze nooit. Ik denk dat appelbomen van nature nogal gemakkelijk scheef groeien.
Dus over omvallen moet je je niet direct zorgen maken.

Vind je de aanblik van de boom te lelijk: doe hem dan weg en plant er een nieuwe en anders laat je hem gewoon staan en kan je verder genieten van de appels die hij produceert. Welk soort appelboom is het eigenlijk?
woensdag 3 maart 2021 - 20:06
Corneliaaa

Corneliaaa

Bij ons staat een lijsterbes volkomen scheefgegroeid. Boom is vast ouder dan 20 jaar. Gaat deze omvallen?

Struiken & Bomen

vrijdag 23 juli 2021 - 20:35
WiPe

WiPe

Nee, zeker weten. Die staat muurvast. Die beweegt niet.
vrijdag 23 juli 2021 - 21:01
Corneliaaa

Corneliaaa

Dank voor je reactie
zaterdag 24 juli 2021 - 15:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon