menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Philadelphus Manteau d'hermine bladverkleuring

Chrisvn

Chrisvn

Hoi tuinliefhebbers,

we hebben paar maanden terug 3 stuks van deze boerenjasmijn (Manteau d'hermine) gekocht. 2 staan nog in de originele plastic pot, en totdat deze zijn geplant houden we ze goed bij met water geven. 1 is wel in de volle grond geplant.

Nu zien we ineens, vooral bij die in pot (helft van het blad) - en in mindere mate in de volle grond, een bladverkleuring. Ik vind vooral de bruine vlekken wat verontrustend.

Kan iemand me vertellen of dit een ziekte is?

Alvast bedankt!
Gr Chris

Struiken & Bomen

donderdag 23 juli 2020 - 08:33
Tuinprins

Tuinprins

Bladvlekken.

Ontstaan vooral als het blad lang nat blijft. We hebben de afgelopen tijd redelijk wisselvallig weer gehad waarbij het regelmatig regende. Bladvlekken ontstaan door onzichtbare schimmels (heeft niets met schimmelpluis o.i.d. te maken) die gedijen onder vochtige omstandigheden en temperaturen boven 15 graden. Je kunt spuiten met een schimmelwerend middel maar de al aanwezige bladvlekken krijg je daar niet mee weg. Als je de exemplaren in pot water geeft dan het water op de potgrond gieten en niet op het blad.

Naar mijn ervaring is 'Manteau d'Hermine' redelijk gevoelig voor bladvlekken. 'Belle Etoile' of 'Virginal' hebben er zelden last van.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 juli 2020 - 17:08
Chrisvn

Chrisvn

Goed om te weten dat het geen ziekte is. Jammer dat we net 3 stuks gehaald hebben die er gevoelig voor zijn maar het is niet anders. Dan weet ik in elk geval dat ik beter geen water op de blaadjes kan gieteren bij deze plant.

Bedankt voor de uitleg! Weer wat geleerd.

Gr
Chris
vrijdag 24 juli 2020 - 07:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon