menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cercidiphyllum japonicum wordt geel

Ga naar meest recente reactie

Chrisvn

Chrisvn

Hoi tuinliefhebbers,

Ik heb een katsuraboom (Cercidiphyllum japonicum) in bolvorm staan. Deze is vorig jaar aangeplant. We zijn er inmiddels achter dat deze boom vrij gevoelig is voor droogte en laat hierbij al snel blad vallen. Dit is vorige maand nog gebeurd met de helft van het blad. Hierna weer veel water gegeven en er ontwikkelde zich nieuw blad.

Maar nu wordt ineens alles geel. Gezien de natte dagen de afgelopen weken kan het bijna niet daaraan liggen lijkt me.

Heeft iemand een idee?

gr
Chris

Struiken & Bomen

vrijdag 17 juli 2020 - 11:07
Tuinprins

Tuinprins

Is het een geënte soort bijv. 'Glowball'? Dan zou het kunnen dat de ent niet helemaal goed vergroeid is met de onderstam (daar hoeft aan de buitenkant niets van te zien zijn).

Verder: zoals je hebt geconstateerd wil Cercidiphyllum in zomer niet te droog staan. Te veel water is echter ook niet goed want dat kan tot problemen met de wortels leiden.

Er is nu niet zoveel wat je kunt doen, afwachten is het devies.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 17 juli 2020 - 20:08
Chrisvn

Chrisvn

Hoi tuinprins,

Het gaat inderdaad om de Glowball. Ik wacht het even af maar ben bang dat over een week alles eraf gevallen is. Vorig jaar ook al weinig plezier van gehad. Anders misschien toch eens contact opnemen met de verkoper.

Bedankt voor nu,

Gr Chris
zaterdag 18 juli 2020 - 00:19
Chrisvn

Chrisvn

Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. Het boompje is bij de stam over de lengte verbrand door de felle zon vorig jaar. Mijn schoonvader gaf al aan dat de helft van de stam dood leek te zijn, andere helft niet.

Toen werd aangeraden door de verkoper om er jute omheen te draaien. Dat ga ik dit voorjaar maar eens doen. Echter, nu komen de knoppen weer aan de takken, en blijkt dat inderdaad de helft van de bolvorm uitgeschakeld is. Ene helft heeft knoppen, de andere niet.

Is dit iets dat met snoei nog ooit op te lossen is of moet ik de boom als verloren beschouwen?

gr
Chris
vrijdag 26 maart 2021 - 09:50
WiPe

WiPe

Je hebt van in het begin problemen gehad met die boom. maar heb je er al aan gedacht om de aanplantdiepte te controleren? De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten. Als die een paar cm dieper zitten, verklaart dat alle symptomen die je hierboven beschrijft. Dat de stam verbrand is, kan dan te maken hebben met wortelsterfte waardoor een deel van d ebast aftserft. dat kan ook vroegtijdige bladval verklaren etc.

Kijk dus eens na hoe diep die wortels zitten. En laat weten wat je vindt. Bij voorkeur met een foto.
vrijdag 26 maart 2021 - 10:27
Chrisvn

Chrisvn

Dat las ik inderdaad een paar maanden na aanplant. Ik heb dat toen gecontroleerd en het scheelde niet veel. Ik heb er toen evengoed een laagje zand af gehaald kan ik me herinneren maar ik ga het straks nog even controleren. Dank voor je antwoord!
vrijdag 26 maart 2021 - 10:52
Chrisvn

Chrisvn

Ik heb het bekeken. Hieronder een aantal foto's:

Foto 1: +/- 3-4 cm onder de grond beginnen de wortels. Dan zal ik sowieso daar iets vanaf halen indien nodig.
Foto 2: Stam is al gaan scheuren
Foto 3: Hier is goed het verschil te zien tussen beide helften. De nog levende takken zitten aan de kant van de dode bast, althans ik neem aan dat de rechterkant op de foto het dode gedeelte is.
Foto 4: dode takken
Foto 5: takken mét knoppen.

Struiken & Bomen

vrijdag 26 maart 2021 - 12:24
Chrisvn

Chrisvn

Foto 2

Struiken & Bomen

vrijdag 26 maart 2021 - 12:24
Chrisvn

Chrisvn

Foto 3

Struiken & Bomen

vrijdag 26 maart 2021 - 12:24
Chrisvn

Chrisvn

Foto 4

Struiken & Bomen

vrijdag 26 maart 2021 - 12:25
Chrisvn

Chrisvn

Foto 5

Struiken & Bomen

vrijdag 26 maart 2021 - 12:25
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het spijt me, maar je hebt niet genoeg weggeraven. Ik zie fine wortels die van beneden naar boven groeien. Ik wil echt zien hoe diep de bovenste laterale wortels zitten. De wortelhals, de plek waar de stam over gaat in de wortels, die moet je vinden. En ik vermoed nu nog meer dan voordien dat die boom te diep staat.
vrijdag 26 maart 2021 - 15:07
WiPe

WiPe

Nu ik er aan denk: stond die boom in pot toen je die gekocht hebt?
vrijdag 26 maart 2021 - 16:08
Chrisvn

Chrisvn

Boom stond inderdaad in een pot toen ik 'm kocht. Heb er met mijn schoonvader naar gekeken (=hovenier), en die raadde aan toch maar eens contact op te nemen met de kweker. Ik wacht even hun reactie af over hoe nu verder. Het boompje heeft het zoals gezegd vanaf het begin slecht gedaan en hij vertelde als ie te diep geplant was, dat dan de hele boom dood zou moeten zijn, niet de helft.

Voor nu hartelijk dank voor het meedenken!

gr
Chris
maandag 29 maart 2021 - 07:47
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als de boom maar een beetje te diep staat, gaat die niet per definitie dood. Bomen die in pot opgekweekt zijn, worden bijna standaard te diep in de pot geplant omdat die anders omvallen in de kuip. Zolang die in de kuip staat, is dat echt geen probleem, omdat die dan nog veel makkelijker aan lucht geraakt. De boom gaat ook kleine wortels maken boven de wortelhals.
Je moet echt die wortels verwijderen en de wortelhals bloot maken zodat je de boom kan aanplanten met de wortelhals gelijk met het maaiveld.

Je kan nu niet meer die boom correct herplanten. De diepste wortels is die kwijt en de fijne nieuwe wortels breken af bij herplant. Je kan best met een boor gaten boren rondom de kluit en die gaten opvullen me poreus materiaal zoals lava of argex. Op die maier zorg je er voor dat die wortels zuurstof krijgen.
maandag 29 maart 2021 - 08:18
Chrisvn

Chrisvn

Ik ga je tips meenemen. Dank je wel!
maandag 29 maart 2021 - 11:07
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Zonder dank. Als je de oorzaak kent, kun je die proberen wegnemen. Al de rest is bezigheidstherapie. Als de boom goed groeit zal die stamschade op termijn vanzelf overgroeien.
maandag 29 maart 2021 - 17:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon