menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Quercus ilex

Ga naar meest recente reactie

baron

Baron

Hallo,
In november 2019 hebben wij 6 Quecus ilex maat 12/14 geplant. In februari van dit jaar begon er een boom zijn bladeren te verliezen, vandaag staat de boom kaal!
Sedert een week begint aan een tweede boom de blaadjes bovenaan geel te kleuren!

Aan water hebben ze geen gebrek, heb ze overvloedig water gegeven.

Vraag mij nu af: hebben ze té veel water gekregen of kan iets anders de oorzaak zijn?

groeten,baron
maandag 11 mei 2020 - 17:33
Wannus

Wannus

Hopelijk heb je ze niet verzopen !
Bij aanplantingen geef ik twee dagen goed water en dat volstaat .
Bij droogte zoals de laatste twee jaar kun je beter mulchen , en dan verder tweemaal per week eens water geven . Er sneuvelen veel planten door de droogte waar we nu mee problemen kennen , maar ook door dagelijks water te geven . Door de droogte staat iedereen klaar om dagelijks te begieten , maar zeker niet aan te raden . Vooral mulchen is nu een goede optie !
Niet te geloven nu als het een dag eens goed regent , dat het twee dagen later weeral zo vlug opgedroogd is.
maandag 11 mei 2020 - 18:07
baron

Tekst aangepast

Baron

Dag Wannus,
Bij aanplanting van de bomen kregen ze weinig water door de vele regen , later toen de eerste boom z'n bladeren begon te verliezen heb ik de waterdarm tussen de 6 bomen laten lopen en dit om de 3 dagen.
Nu de tweede boom begint te vergelen aan de top maak ik mij zorgen.
Ga de watergift beperken en we zien verder wel.
En met mulchen bedoel je waarschijnlijk grasafval hé.
Bedankt voor je advies
groeten,baron
maandag 11 mei 2020 - 18:57
Wannus

Wannus

Om te mulchen heb je keuze genoeg .
Mijn voorkeur gaat naar houtsnippers , die ik ieder jaar bij werp .
Half verteerd blad , compost, prima voor de bodem .
Schors houd ook de bodem langer vochtig maar verteerd zeer langzaam en er kan soms schimmel optreden als het een tijdje regent , heb ik allemaal meegemaakt . Grasmaaisel kan in fijne lagen , maar is beter af en toe eens op de composthoop om het boeltje eens wat op te warmen .

maandag 11 mei 2020 - 21:35
WiPe

WiPe

Bij bomen die na aanplant in de problemen geraken, controleer je eerst en altijd de aanplantdiepte.

De wortelhals mag maar net bedekt zijn met aarde anders kunnen de wortels afsterven door zuurstofgebrek. Als je dan ook nog eens de bodem goed nat maakt, raakt de bodem op den duur verzadigd met water, waardoor die nog meer last krijgen van zuurstofgebrek. Graaf de grond weg rond de stamvoet en kijk eens hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten.

woensdag 13 mei 2020 - 10:17
baron

Tekst aangepast

Baron

Dank Je wel WiPe,

ga dat bekijken.
Bedankt
groeten,baron

Voor WiPe:
de wortelhals zit juist onder een kleine hoeveelheid aarde (1 cm)
dus dat zit goed, ga minder water geven....
woensdag 13 mei 2020 - 18:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon