menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Azalea problemen

Ga naar meest recente reactie

Chrisvn

Chrisvn

Beste tuinliefhebbers,

2 jaar geleden heb ik bij mijn moeder in de tuin 14 azalea's ("Schneewitchen") naast elkaar geplant, als soort 'heg'. Vorig jaar hebben ze best prima gebloeid, alleen dit jaar zijn er plotseling een stuk of 5 uitgeschakeld. Een strenge winter hebben we niet gehad

Wat ik wel altijd vreemd heb gevonden is de bladnerf structuur die duidelijk zichtbaar is. Ik heb zelf deze azalea's ook, exact dezelfde, maar bij mij is het blad gewoon groen. Bij mij moeder is het blad dikker en geler.

Is dat wellicht iets dat een ziekte / slechte exemplaren zouden verklaren?

Alvast bedankt,
gr Chris

Struiken & Bomen

dinsdag 21 april 2020 - 15:54
Chrisvn

Chrisvn

extra foto van het geel-groene blad.

Struiken & Bomen

dinsdag 21 april 2020 - 15:55
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik vermoed dat ze in de verkeerde grond staan.
Ze hebben graag zure grond, is te koop in de tuincentra.
Waarschijnlijk ook een ijzergebrek.
dinsdag 21 april 2020 - 21:00
zuurtje

Zuurtje

Ze willen ook graag wat schaduw
Ineke
dinsdag 21 april 2020 - 23:01
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ze staan ook niet zo graag in een steenwoestijn.
woensdag 22 april 2020 - 00:57
Tuinprins

Tuinprins

Zeer waarschijnlijk Phytophtora. Dit is een schimmelziekte en de belangrijkste doodsoorzaak voor de meeste Rhododendrons en Azalea's. Deze ziekte slaat toe als de planten te nat staan. Dat kan komen door overmatig watergeven, slechte drainage van de grond, van nature te natte grond, langdurige natte periode etc. Phytophtora tast de wortels van planten aan wat leidt tot het kwijnen of afsterven van de plant. Tegen phytophtora is geen middel beschikbaar dat aangetaste planten kan genezen. Verder: de Phytophtora schimmel blijft een aantal jaren in de grond zitten en kan zo voor herbesmetting zorgen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 22 april 2020 - 06:11
lilyboskat5

Lilyboskat5

https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/65963/geel-blad-azalea

Deze vraag heb je in 2018 ook gesteld, zie link, toen ging het over je eigen Azalea’s.
Naar wat je nu schrijft is het daar goed mee afgelopen.

Hopelijk voor jou zal dat met deze ook goed komen (behalve die bruine ) als ze in een goede grond staan.
Het is het proberen waard.
woensdag 22 april 2020 - 07:24
Chrisvn

Tekst aangepast

Chrisvn

Bedankt voor alle reacties, ik ga voor mijn eigen azalea's en rhodo's wat dcm mest halen, en ook proberen of dat nog iets uithaalt bij mijn moeders azalea's die wellicht ijzertekort hebben.

Het is anders dan de foto doet vermoeden geen steenwoestijn. Ze staan naast elkaar in de volle grond, dunne strook grind ernaast maar voor de rest alleen maar zand en groen

Maar als het Phytophtora is, dan is dat wel balen zeg. Zoals hierboven opgemerkt gaat het best goed met mijn eigen exemplaren. Bloeien dit jaar wel minder dan vorig jaar.
woensdag 22 april 2020 - 21:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon