menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rododendrons

Ga naar meest recente reactie

magdaserre

Magdaserre

Hallo tuinvrienden,
ik heb sinds een 3-tal jaar enkele jonge rododendrons staan in mijn tuin en ondanks aangepaste zure grond bij de aanplant,zijn er toch 2 die er niet heel gezond uitzien!
Eén heeft "bleke" bladeren (naar de gele kant) en bijna geen bloemen en de andere heeft gekrulde bladeren maar normaal bebloemd. De andere ziet er ongeveer normaal uit,alhoewel hij amper een 3-tal meter verder staat dan de "gekrulde"!
Wat kan de oorzaak zijn van deze afwijkingen?
Ik wil ook nog graag seringen aanplanten(de kleinbloemige). Welke grond verlangen deze planten bij de aanplant?
maandag 12 mei 2014 - 19:08
Tuinprins

Tuinprins

Zou een lichte aantasting van phytophtora kunnen zijn. Treedt vooral op als rhododendrons te nat staan of de drainage van de grond matig is. Sommige soorten ('cultivars') zijn er gevoeliger voor dan anderen. Zijn het alle drie dezelfde soorten?

Seringen groeien op iedere normale tuingrond zolang deze niet zeer nat is. Zuur of kalkrijk maakt niet zoveel uit. Zonnige standplaats wordt op prijs gesteld.


Gegroet, de tuinprins

maandag 12 mei 2014 - 19:38
c j de k

C j de k

Bij mij doen ook alla Rhododendrons het prima op een na te weten Bernstein .
Zat barstens vol knop en daarvan licht nu 80% op de grond.
Er uitgeregend of gewaaid ik weet het niet , de andere doen het wel goed.Geef ook behoorlijk turf en koemestkorrels dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Wat tuinprins al aanvoerde zou best kunnen, gewoon een zwakkere soort al vindt ik het wel jammer.Hoop hier ook nog op goede tips.
Groetjes C j de k
maandag 12 mei 2014 - 19:57
Tuinprins

Tuinprins

Rhododendron 'Bernstein' is echt een kruk van een rhododendron. Bloeikleur is onbestemd en het blad ziet er altijd vaal uit. Waarom die plant nog verkocht wordt is mij een groot raadsel.

Waarom bij jou de knoppen eruit vallen zou ik niet weten.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 mei 2014 - 06:54
WiPe

WiPe

Magdaserre,

ik zou jou aanraden om eens te controleren of de Rhodo's niet te diep geplant zijn. Ik heb dezelfde symptomen al eerder gezien bij Rhodo's die te diep stonden en na tien jaar nog steeds niet goed groeiden. De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten.
woensdag 14 mei 2014 - 09:31
magdaserre

Magdaserre

Beste,
hartelijk dank voor de tip!
Ik bekijk de wortels eens van naderbij!
Magda
woensdag 14 mei 2014 - 11:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon