menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia

Ga naar meest recente reactie

jantje1987

Jantje1987

hoi allemaal

heeft er iemand ervaring met een klimhortensia?

ik zou er graag eentje tegen onze garage planten om wat groen en kleur te brengen

groetjes
Jan
zondag 5 januari 2014 - 11:09
deHaan

DeHaan

Ik heb er ervaring mee.
zondag 5 januari 2014 - 11:19
Bombycilla

Bombycilla

ik ook
zondag 5 januari 2014 - 12:05
RdB

RdB

Sluit ik me bij aan!

Maar wat wilde je precies weten?

Ruud
zondag 5 januari 2014 - 12:08
jantje1987

Jantje1987

ik wil gewoon de sterkte weten en wat de plant van onderhoud vraagt?
ik hoor en lees dat deze planten de eerste 2 tot 3 jaar niet veel groeien?
zondag 5 januari 2014 - 14:33
n chaudron

N chaudron

Is inderdaad een sterke plant wat het goed doet tegen muurtjes.
De eerste 2tot 3 jaar niet snoeien en geleiden hoe jij hem wilt hebben groeit niet heel snel en is geen woekeraar dus makkelijk te onderhouden.
Ik ken iemand die hem tegen haar woning heeft en daar blijft hij tot diep in de winter groen heel apart.
zondag 5 januari 2014 - 16:24
BOSVROUW

BOSVROUW

Hier groeit hij rond een dikke den, dus zure grond. Gestopt met groeien in de hoogte als hij 5-6 meter hoog was. Groeit wel verder in de breedte! Ik snoei hem enkel daar waar de takken in de weg hangen. nooit meststoffen gegeven. Kan me niet meer herinneren of het een langzame groeier was! is al een twintigtal jaren oud, zelf gestekt.
zondag 5 januari 2014 - 17:56
Tuinprins

Tuinprins

De eerste paar jaar groeit de klimhortensia niet erg snel maar dan zet de plant er de sokken in.

Houd er rekening mee dat de klimhortensia hechtwortels heeft. Tegen een boom of een schutting is dat in principe niet zo erg maar tegen een muur eventueel wel. Niet omdat de hechtwortels de muur beschadigen maar omdat ze zeer moeilijk te verwijderen zijn (net als de hechtwortels van een klimop).


Gegroet, de tuinprins
zondag 5 januari 2014 - 19:30
annis

Annis

In het beginstadium de plant steunen daar de plant pas later hechtwortels vormt.

Annis
maandag 6 januari 2014 - 09:25
Tuinman65

Tuinman65

Misschien nog een goeie raad :
Tegen een gevel is de grond vaak niet veel soeps en daarom zou ik aanraden om een kuil van 50x50 cm uit te graven en die te vervangen door goeie grond.
Ofwel de bestaande grond te mengen met de helft compost.
Leo
maandag 6 januari 2014 - 23:17
HortusTuinontwerpen

HortusTuinontwerpen

En nog een tip: snoei te ver overhangende takken (dus te ver van de muur af) terug nà de bloei, anders wordt de plant topzwaar! Superplant!

HortusTuinontwerpen
dinsdag 7 januari 2014 - 11:08
angiekje

Angiekje

Heel toevallig dat dit topic net gestart is ik wil er ook één planten!

Maar wanneer doe ik dat nu best?
vrijdag 10 januari 2014 - 11:23
deHaan

DeHaan

nu, tot aan het voorjaar.
vrijdag 10 januari 2014 - 15:02
Tuinman65

Tuinman65

Eigenlijk kunnen die het ganse jaar geplant worden vermits die in pot verkocht worden.
Natuurlijk is het nu een tijd dat je niet van begin af aan moet gieten.
Maar of je die nu plant of midden in de zomer, toch zal je, zeker tegen een gevel goed moeten opletten dat de potkluit niet uitdroogt want het duurt wel efkes vooraleer hij nieuwe wortels maakt.
Leo
vrijdag 10 januari 2014 - 23:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon