menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diepwortelende struiken gezocht

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

We gaan binnenkort verhuizen. Onze nieuwe tuin ligt ongeveer een halve meter hoger dan de achterliggende, verwilderde tuin van onze zijbuur, die daardoor mooi aansluit bij het bosgebied dat zo'n 30 meter verder begint (loofbomen). Het hoogte verschil is echt heel abrupt. De scheiding gaat loodrecht naar beneden.Om te vermijden dat de grond afkalft, ben ik op zoek naar diepwortelende struiken om tegen de rand aan te planten. Liefst struiken- die inheemse zijn- die niet al te hoog worden (hoewel een enkele hoge struik of boom ook wel kan)- die interessant zijn voor vogels - die in een bosachtige omgeving natuurlijk overkomen Heeft iemand tips?
zondag 2 december 2012 - 22:15
Chef

Chef

Sleedoorn voldoet aan al deze voorwaarden.
zondag 2 december 2012 - 22:21
Bombycilla

Bombycilla

maar is wel een woekeraar
zondag 2 december 2012 - 22:58
WiPe

WiPe

Dat woekeren, dat niet echt problematisch is, zorgt er net voor dat de soort zeer goed geschikt is om een talud vast te houden.
maandag 3 december 2012 - 09:09
Pieter2

Pieter2

http://www.plantvanhier.be/plantengids

Nu het moment om ze te planten.
maandag 3 december 2012 - 09:52
Woutdr

Woutdr

vlier , hazelaar
maandag 3 december 2012 - 19:13
leerling

Leerling

Bedankt allemaal voor jullie tips.

Sleedoorn, vlier en hazelaar wilde ik al planten, dus dat komt mooi uit.

Hoe woekert sleedoorn? Zijn het de wortels die uitlopen? (We hebben er jarengeleden eentje geplant in een kleine gemixte haag (in totaal een dozijn planten), maar het is altijd bij die ene gebleven.

Zijn er ook lagere struiken (tot zo'n meter hoog) die daar kunnen dienen? Vanuit het huis zouden we graag het uitzicht op het bos bewaren (de achteruin is niet groot).
dinsdag 4 december 2012 - 23:06
Pieter2

Pieter2

Cytisus scoparius, door hem na de bloei in te knippen hou je die op gewenste hoogte.
Geoorde wilg wordt max. 2,5m. Hondsroos max. 3m.

woensdag 5 december 2012 - 19:50
Kriskras

Kriskras

Sleedoorn alias prunus spinosa is zonder twijfel de beste keuze voor de gegeven omstandigheid.
Het zogenaamde "woekeren" zal inderdaad niet enkel de steile rand gaaf houden maar er bovendien voor zorgen dat die sterker wordt.

En dat "woekeren", dat is fel overdreven hoor. Het volstaat gewoon om de zoveel jaar een wat opkomende scheuten weg te snijden. En blijft de grond verder stevig en vast.

Neem hier alvast een voorproefje:

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 12 december 2012 - 12:48
furor

Furor

Nog een diepwortelende soort: Spaanse aak of Veldesdoorn. Zeer goede bijenplant en zaden zijn goed voor groenling en appelvink.
donderdag 13 december 2012 - 21:15
leerling

Leerling

Sorry voor de late reactie. De verhuis had wat meer voeten in de aarde dan verwacht.

In elk geval, hartelijk dank voor alle tips en de foto.

Hondsroos vind ik prachtig, maar ik herinner mij vooral heel stekelige takken die lastig te snoeien waren.

Iemand had mij Spaanse aak plantjes willen geven, maar ik hoorde toen vooral "Spaanse" en dacht dat het om een exoot ging. Een gemiste kans. De voederplanken trekken hier massa's vogels aan, waaronder ook appelvinken en groenlingen.

Weet iemand of knotwilgen ook diepwortelen? Ik zou met het snoeihout o.a. walletjes willen maken.

Is er eigenlijk een plaats/boek waar je kan nagaan of planten diepwortelend zijn, of spreken jullie vooral uit eigen ervaring?
maandag 14 januari 2013 - 23:46
furor

Furor

Ik weet niet precies ho
dinsdag 15 januari 2013 - 07:19
Pieter2

Pieter2

Zwarte els kun je ook knotten, wat een typisch beheer was 200 jaar geleden.
dinsdag 15 januari 2013 - 11:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon