menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opgaande Hydrangea quercifolia

Ga naar meest recente reactie

Liselore

Liselore

Wij hebben een H.quercifolia in de tuin die heel mooi (wit) bloeit in de schaduw. Ik denk dat het een Snow Queen is. Een nadeel vind ik eraan dat hij eerder neerhangende takken draagt, hij spreidt zich breed naar de grond uit en is na 10 jaar nog maar een meter hoog (nooit gesnoeid). Bestaat er een witte (groenachtige) soort die meer opgaand groeit ?
zaterdag 7 juli 2012 - 19:46
sophora

Sophora

Het is juist het typische aan de H.quercifolia om breed uit te groeien. Ik vind dat hij daardoor sierlijker is dan de andere Hydrangea's. Voor zover ik weet ik er geen enkele die echt rechtop groeit.
sophora
zaterdag 7 juli 2012 - 21:30
satomi

Satomi

Waarschijnlijk heeft u de cultivar 'Sikes Dwarf', die blijft een stuk lager dan de de gewone H. quercifolia. Plant hem op een wat zonnigere plek (maar zorg wel dat de grond vochtig genoeg is), vaak is de groei wat hoger en rechter.
maandag 9 juli 2012 - 12:05
WiPe

WiPe

'Sikes Dwarf' blijft inderdaad wat lager dan de andere Hydrangea qurcifolia cultivars. Maar dat neemt niet weg dat Snow Queen ook eerder breed dan hoog is en dat de takken van die cv ook behoorlijk door hangen.
maandag 9 juli 2012 - 12:25
Liselore

Liselore

Dank voor de reacties. Ik zal de Hydrangea laten waar hij is, want het zijn er een 3tal die ik in groep geplant heb 10 jaar geleden en ze zijn al heel breed uitgegroeid. Ze zijn wel supermooi hoor, maar ik zocht een mooie iets hogere H. voor een zonniger plek. Ik denk dat de H. paniculata "Limelight" al heel dicht in de buurt komt van wat ik zoek. Kan die tegen zon vanaf 14 u, of gaat die verbranden ?
Groetjes!
maandag 9 juli 2012 - 20:50
sophora

Sophora

lIselore
De Paniculatas kunnen heel goed tegen zon. Als ik mag kiezen tussen Limelight en Phantom kies ik voor de tweede. Wordt een prachtige plant.
sophora
maandag 9 juli 2012 - 21:59
Liselore

Liselore

Dag Sophora,
Het is het groenig-gele dat mij aantrekt in de Limelight. De Phantom is eerder wit naar roze verkleurend toch ? Maar ook prachtig ! Ik ben eigenlijk nog geen lelijke Hydrangea tegengekomen, ik ben grote fan! Zoals die hieronder, klassiek, maar zo mooi
Daaaag!

Struiken & Bomen

dinsdag 10 juli 2012 - 07:59
sophora

Sophora

Ja deze is wel heel bloemrijk. Maar het is uiterst moeilijk met Hydrangea's er een naam op te plakken. Ik ben ook grote fan maar dit jaar hebben de Macrophylla's weinig bloem. Misschien komt het nog tegen de herfst.
sophora
dinsdag 10 juli 2012 - 09:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon