menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krulwilgtakken in pot zetten

Ga naar meest recente reactie

Kimberley

Kimberley

Hey iedereen,

Ik heb hier krulwilgtakken in glazen vazen staan met water. Nu komen daar wortels aan en ik zie een blaadje . Kan ik deze takken in een bloempot zetten zodat het een boompje wordt of kan ik die ook gewoon in de vazen laten staan? Of gaan de takken dan dood als ze geen grond hebben?
Alvast bedankt.

x Kimberley
dinsdag 3 mei 2011 - 16:58
iecee

Iecee

als ie veel wortels heeft kan je hem in de grond of in een pot zetten , maar een krulwilg kan lang in het water staan

inge
dinsdag 3 mei 2011 - 18:05
Kimberley

Kimberley

Bedankt voor de snelle reacties
in de tuin gaat niet, want ik woon in een appartement, dus het zou dan in een pot zijn zodat ik toch ook een boom heb Die ik dan weliswaar goed moet bijhouden met snoeien anders krijg ik die niet kwijt in mijn appartement of op mijn balkon.
Maar dus ik kan er eerst nog een hele tijd van genieten in mijn vazen dat vind ik ook wel leuk, want anders moet ik daar ook nog een andere decoratie voor zoeken
Moeten eigenlijk alle wortels onder het water zitten? Want sommige groeien boven het water. Moet er veel water in, nu zit er een bodempje water in. En bij mijn andere takken in mijn klein vaasje zit op een tak een soort schimmel denk ik
x Kimberley
dinsdag 3 mei 2011 - 18:18
bd

Bd

kimberley,
hou er wel rekening mee, dat zo'n tak kan uitgroeien tot een immense boom, k spreek van ondervinding,
dus snoei hem tot een beperkt boompje,
maar wellicht zal die in een pot niet zo drastisch groeien
dinsdag 3 mei 2011 - 19:12
Gehenna

Gehenna

Een tip: Laat ze niet te lang in de vazen staan wegens wortelvorming. Ik heb mijn vaas moeten stukslaan om ze eruit te krijgen. Dat was zo'n breed ding en smalle opening bovenaan.
woensdag 4 mei 2011 - 09:09
Kimberley

Kimberley

ah ja oei, dan kan ik ze er nu al maar beter uithalen, want het zijn zo van die flesachtige vazen daar had ik nog niet over nagedacht...
x Kimberley
woensdag 4 mei 2011 - 16:18
Gehenna

Gehenna

Ik ook niet
woensdag 4 mei 2011 - 21:15
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

hey ben je topic tegengekomen daar dat ik exact dezelfde vraag heb als jij hebt gesteld.
heb momenteel nog paastakken met wortels en vroeg me af hoe het is verlopen bij jouw. ik was van plan om deze buiten te zetten in een emmer of grote bloembak daar dat ik ook in een appartement woon en ook geen immense boom wil hebben.
Hopelijk ben je nog actief en kun je me hier mee helpen.
groetjes Verena
woensdag 11 april 2018 - 13:19
Mimo

Mimo

Mijn ervaring is dat die takken het niet halen in enkel water of een te kleine bloempot.
De paastakken van de afgelopen twee jaar heb ik in een bloempot van 30-40 cm buiten gezet en die hebben het niet gehaald.
Ook een tak die in een emmer water stond is na enkele maanden kapot gegaan. Maar die waren toen al behoorlijk groot geworden.

Mijn oorspronkelijke paastak van 9 jaar geleden is intussen een forse boom van 7-8 meter geworden met een stamomtrek van ruim een meter. Zes afgeknipte takken die ik in een vaas en daarna in de tuin heb gezet zijn intussen al kleine boompjes geworden van 0,5 - 3 meter.

Het leuke van een (kronkel)wilg is dat je enkel een takje moet afknippen en in water zetten om een nieuwe boom te krijgen.
Dus als je paastak/boom te groot begint te worden knip je een tak af en geef je de rest aan iemand met een tuin
dinsdag 1 mei 2018 - 00:57
Kimberley

Kimberley

@Verena: Ik heb de takken even kunnen houden, maar dan moeten weg doen. Ze groeiden best snel. Misschien zoals Mimo zegt: als ze te groot worden, een takje afknippen voor jezelf en de rest weg geven aan iemand met plaats in de tuin.
donderdag 3 mei 2018 - 08:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon