menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Magnolia

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

In het voorste gedeelte van mijn tuin staan een 4-tal magnoli's, Nu zie ik er aan de takken groene en rode dingen hangen, lijken wel een beetje op gekleurde dennenappels. Zijn dat zaaddozen misschien? Kun je daar iets mee??
zondag 4 oktober 2009 - 17:25
WiPe

WiPe

Dat zijninderdaad de zaaddozen. Je zou die kunnen zaaien. Daarvoor moet je de zaden uit die vruchten halen, de rode schil verwijderen en vervolgens de witte kleverige stof die rond de zaden zit goed wegwassen.

Zaaien in vochtige grond op een vorstvrije plek.
zondag 4 oktober 2009 - 18:01
Mandy

Mandy

Bedankt, dus ik neem aan dat die groene eerst nog rood moeten worden. Wanneer is de beste tijd voor die operatie? Ik heb eraan gevoeld en het is spijkerhard...moet dat eigenlijk eerst zacht / rijp worden???

Verder achteraan heb ik nog een hele rij met magnoliabomen staan maar die hebben helemaal geen zaaddozen. Kan dat???
zondag 4 oktober 2009 - 19:41
WiPe

WiPe

Magnolia heeft idd harde zaden. Als de bloemen niet bevrucht zijn komen er geen zaden. Dat is vrij normaal.
zondag 4 oktober 2009 - 20:30
ingec

Ingec

die zaaddozen komen niet elk jaar
ik denk alleen in warme zomers want ik heb er dit jaar ook weer
zaaien
volgens mijn boek
in najaar plukken, drogen op lichte luchtige plaats tot het omhulsel eraf valt.
de vruchten twee dagen weken in warm water met afwasmiddel.
het vruchtvlees verwijderen en de zaden drogen.
ze twee maanden in de koelkast leggen in plastic zak met vermiculiet
begin voorjaar zaaien in stekgrond vermengt met klei afdekken met zaaigrond of vermiculiet en op een plaats zetten waar het ong 20 graden blijft
kiemtijd 5-7 weken
2-3 jaar beschut overwinteren
bloeit na 10-15 jaar
maandag 12 oktober 2009 - 14:17
Mandy

Mandy

bedankt allemaal voor al die inlichtingen..... ik ga het eens proberen..... hoewel het me niet zo makkelijk lijkt.......
maandag 12 oktober 2009 - 18:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon