menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa nana komt niet tot bloei

Ga naar meest recente reactie

cavalor

Cavalor

Beste groene vingers,

Ik heb in maart 5 Catalpa Nana geplant in 1 lijn op 3 meter langs de gracht.
De grond was daar niet te vochtig.
Het vreemde is dat 1 boom helemaal niet tot bloei kwam, 1 gebloeid heeft maar daarna verdorden de bladeren terug. Een ander staat nu wel mooi in bloei en een ander weer gebloeid met kleine blaadjes.

Alles heel verschillend. Kunnen jullie mij raad geven? Ik wil een reddingspoging doen door op een andere plaats te verplanten, maar moet ik daarvoor wachten tot het najaar.

Alvast bedankt voor de tips.
donderdag 16 juli 2009 - 23:18
Mitridi

Mitridi

Catalpa's zijn vatbaar voor schimmels en de verwelkingsziekte komt ook vaak voor bij deze bomen. Ze zijn afkomstig uit de tropen daarom dat er vaak problemen voorkomen bij deze bomen. Om de verwelkingsziekte te bestrijden moet je wachten tot in het voorjaar, de takken die bladeren krijgen laten staan en de andere weghalen. Ik weet niet of het daarmee opgelost is, ik weet ook niet zo heel veel over de catalpa, maar je bent zeker niet de enige met dit probleem dus hopelijk krijg je nog wat andere reacties.
vrijdag 17 juli 2009 - 12:03
spruce

Spruce

Mijn gebuur heeft zijn Catalpa's om zeep geholpen door goedkope schors van containerpark te strooien tussen zijn bomen. Een boom was een 5 jaar oud en de andere ongeveer 3 jaar.

Hij heeft alle takken afgesneden vorig jaar. Dit jaar begonnen de Catalpa's terug uit te lopen en na enkele weken verdorden opnieuw enkele van die nieuwe takken. De takken val op den duur zelfs uit de boom.

Hij heeft vorig jaar een anti-schimmel behandeling gedaan. Ik heb hem al 5 keer gezegd dat zijn bomen verloren zijn en eruit moeten en de grond ofwel vervangen of echt steriel maken met een stoombehandeling.

Tja, het is natuurlijk moeilijk om toe te geven dat je boom verloren is - maar Catalpa's planten vind ik totaal onverantwoord. Een kleine schimmel en de bomen zijn eraan voor de moeite. Mijn achterburen hebben ook een grotere Catalpa staan - ben benieuwd of die ook gaat aangetast worden. Verder in de straat staan er de "Dalton Catalpa's" - deze hebben allen een andere grootte ook door diverse schimmelziektes.

Zeer moeilijke boom. Als je ooit een Catalpa moet zetten, plaats je hem volgens mij op een platte talud zodat hij altijd droog staat.
vrijdag 17 juli 2009 - 13:41
Mitridi

Mitridi

Probleem is ook, vele mensen willen in hun tuin wat de buurman ook heeft, of iets wat ze ergens gezien hebben en ook wel mooi vinden.

In de eerste plaats moet een plant geschikt zijn om in je tuin te staan en aan heel wat eisen voldoen: bodem, zon of schaduw,... Wanneer je planten hebt die allemaal voldoen aan de eigenschappen van je tuin kan je de 'mooiste' plant uitkiezen.

Hoe dan ook, ik vind dat je elke plant als mooi kan beschouwen

Dit wou ik nog even kwijt Niet slecht bedoeld ofzo, maar als je echt zoveel problemen hebt met je catalpa's wordt je tuin er ook niet mooier op. Ik zou gaan voor 1 solitaire boom of 3 - 5 kleinere soorten die wel goed groeien op die plaats
vrijdag 17 juli 2009 - 15:57
cavalor

Cavalor

De bedoeling was om een boompje te planten dat niet te veel plaats innemt in de breedte, daar de gracht elk jaar dient uitgebaggerd te worden. Ik wil het uitzicht van de lange saaie strook wat fraaier maken. De boompjes staan er voor ons en niet voor het zicht van de buren.

Hoe weet ik dan welke boom hiervoor in aanmerking komt?

Struiken & Bomen

zondag 19 juli 2009 - 09:38
Mitridi

Mitridi

Op die manier... Wel, het is belangrijk eerst na te gaan welke soort bodem je hebt en hoe vochtig hij is. Er bestaan catalogi van boomkwekers (ook op het internet) waar je aan de hand van die gegevens een geschikte boom kan zoeken. Er bestaan echter nog kleinere boomsoorten. Ik gebruik meestals deze site om geschikte bomen te zoeken voor mijn ontwerpen.

http://www.vdberk.nl/bomenzoeker_nl.php

Er zijn veel gecultiveerde boomsoorten die het beter doen als de catalpa en niet zo groot worden. Ik denk maar aan enkele Acers (Esdoorn), Malus en Prunus (sierappels of sierkers) die dan ook nog hevig bloeien in het voorjaar. Een andere optie zou kunnen zijn: Enkele solitaire heesters, die niet al te groot worden. Corylus (Hazelaar) bijvoorbeeld, wordt veel gebruikt in heester massieven, maar omdat deze toch wel een mooie manier van groeien heeft (in combinatie met de juiste snoei) vind ik deze heester best geschikt om als solitair te gebruiken of als solitaire groep/rij.

Leilindes zouden ook niet misstaan. Probleem hierbij is dat de snoei de eerste jaren goed moet worden opgevolgd maar verder zie ik hier geen problemen.

Er zijn veel meer mogelijkheden dan je zelf denkt en er zal heus wel iets zijn dat EN goed groeit op die plaats EN minder onderhoud vraagr dan de catalpa EN toch nog mooi is en voldoet aan de functie die jij aan de plant wil geven.

Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen

Dimitri
zondag 19 juli 2009 - 10:34
WiPe

WiPe

In dergelijke omstandigheden is het niet eenvoudig om een boom te zijn.
Laat me dat verduidelijken voor je boos wordt: bomen hebben aan hun wortels zuurstof nodig. Met een verharding op de wortels wordt het voor een boom moeilijk om aan voldoende zuurstof te geraken.
Zeker Catalpa is daar erg gevoelig aan. Zuurstofgebrek aan de wortels leidt tot slecht aanslaan en zelfs afsterven. Ik zou ook eens naar het verschil in plantdiepte kijken tussen de bomen die goed groeien en de bomen die het lastig hebben. Wedden dat de laatste net een paar cm dieper staan?

Als je dit tot een goed einde wil brengen zul je er voor moeten zorgen dat de bomen aan voldoende zuurstof geraken. Een drainagebuis die rond de wortels mee ingegraven wordt en aan een kant boven steekt kan al iets helpen. Maar beter is om sleuven met bomenzand onder de verharding te voorzien die er voor zorgen dat de bomen met hun wortels naar de sloot kunnen groeien.

Het zou misschien een oplossing kunnen zijn om een soort te kiezen die beter overweg kan met dergelijke zuurstofarme omstandigheden. Ik vermoed dat Platanus x acerifolia 'Alphen's Globe' (een bolplataan) een betere keuze zou zijn dan deze Catalpa's.
zondag 19 juli 2009 - 12:35
sivle

Sivle

Eén van mijn catalpa's heeft de verwelkingsziekte ook eens gehad,
maar is het jaar nadien gewoon weer uitgelopen zonder verdere problemen.
mischien omdat ik gebruikgemaakt heb van onderbegroeing.
Er staat namelijk heide onder mijn catalpa's waardoor het geinfecteerde blad niet op de grond valt maar op de heidestruik, en zodoende niet in de bodem kan dringen en vervolgens door de wortels opgenomen worden. Catalpa worteld opervlakkig. Ik ben niet zeker maar ik denk in die richting.


Mvrgr
dinsdag 21 juli 2009 - 10:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon