menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Thuja rooien

louise

Louise

Hallo
We weten niet hoe we de stronken van een rij thuja's moeten verwijderen.

Ze stonden op de grens met de buur, waren 10 jaar geleden door de vorige eigenaar afgezaagd tot 1.50 m, waren breed uitgegroeid en omgewaaid.

We hebben alles tot op 1 m afgezaagd om de oprit vrij te maken. Wat nu?

Hoe ziet de wortel eruit: een pin naar beneden of een oppervlakkig netwerk?
Best verwijderen of laten kortmalen ter plaatse?

We willen de oprit niet te veel beschadigen

wie weet raad? Alvast bedankt.
woensdag 4 maart 2009 - 11:20
Ed50

Ed50

Dag Louise,

Als je iets anders wilt planten moet je de wortels zeker verwijderen. Thuja's hebben normaal gezien nogal veel fijne wortels en geen echte penwortel. Je zou ze eventueel met een tractor kunnen laten uittrekken want met een spade uitsteken lijkt me wel heel zwaar werk omdat ik denk dat ze toch al redelijk oud zijn. De wortels laten uitfrezen is ook wel een mogelijkheid en dan kan je ook direct iets anders planten. Maar dan heb je ook wel een tractor of ander zwaar gereedschap nodig om die wortels te laten uitfrezen.

Groetjes,
Eddy
woensdag 4 maart 2009 - 12:00
charelke

Charelke

Hoy Louise,
Ik heb destijds bij een kameraad ook thuja's en coniferen uitgedaan deze stonden er al 30jaar en naast een betonnenplaten wal die de scheiding was van de gebuur.
Ik heb ze rondom uitgegraven en de dikkere wortels allemaal doorgekapt met bijl en ook die naar de wal gingen want deze moest heel blijven.Het is altijd niet makkelijk als men niet te veel stukken mag maken éh.
Naderhand als men iets anders wil planten ,veel compost gebruiken want op die plaats is alles verbruikt hoor.
groetjes
Charelke
woensdag 4 maart 2009 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon