menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster sterft

margel

Margel

beste tuinliefhebber,


mijn 3 jaar oude ligusterhaag sterft af (25 m).
het begon het eerste jaar met 1 plantje die eerst lichtgroen van kleur was vervolgens geel werd om tenslotte alle bruine bladeren begon te verliezen.

Het jaar nadien merkte ik de dat de 2 naastliggende plantjes niet zo goed groeiden als de rest van de haag en ja na verloop van tijd ook hetzelfde fenomeen (game over) lichtgroen vergelen om dan af te sterven
dit jaar bedraagt de dode plek al meer dan 1 meter en merk ik na de laatste snoei dat er opnieuw een zone van 1,5 meter (naast de dode plek) is waar er geen uitlopers meer komen en die ook niet zo diepgroen is als de rest van de haag die het momenteel werkelijk fantastisch doet (bijna 2 meter hoog volledig dichtgegroeid)

wat is hier aan de hand?

bijkomende misschien relevante info :

- in de onmiddellijke nabijheid (1,5 meter) van de dode plek stond voorheen een oude (wellicht zieke want bruine bladeren en weinig walnoten) notelaar . deze notelaar hebben we geveld zeker 1 jaar voor aanplanten van de haag . Dit voorjaar merkte ik een eind verder in de tuin een jonge scheut van een notelaar (wellicht gegroeid uit een afgevallen vrucht) Deze heb ik met succes verplant met een geweldige groei als gevolg maar een goeie maand gelden begonnen alle bladeren bruin te worden en af te vallen dus heb ik ze maar vernietigd.

- de haag staat helemaal op het einde van onze tuin; in de nabijheid van een iets drukkere gewestweg

- volgens oudere geburen was er jaren geleden (40 à 50 jaar) op enkele meters afstand van het einde van onze tuin een oude spoorweg (nu afzonderlijk fietspad). Dit heb ik gemerkt toen ik putten aan het graven was voor het plaatsen van de bekaertdraad. Op serieuze diepte vond ik allerlei ijzerwerk , bouten, verroeste 5l blikken , ...

Wie weet raad wat de oorzaak zou kunnen zijn
en beter nog nog bestaat er een remedie
want ik zou niet willen dat binnenkort mijn hele haag naar de knoppen is

alvast bedankt om mee te helpen denken

gr
donderdag 28 augustus 2008 - 22:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon