menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koekjesboom

Ga naar meest recente reactie

dromerke

Dromerke

Volgens mijn moeder bestaat er een boom die naar koekjes ruikt. Kent iemand die boom? En waar zou ik deze kunnen kopen? Liefst Vlaams-Brabant....
Dank U
maandag 10 maart 2008 - 21:19
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Goede avond dromerke,

Ik heb een beetje gegoogled voor jou en dit gevonden..........

De koekjesboom: om in te bijten, het hele jaar rond!
De koekjesboom (Cercidiphyllum japonicum) is in elk seizoen interessant. In de Lange Border vind je een vrouwelijk exemplaar van de koekjesboom. Kom eens kijken naar de mooie hartvormige bladeren , die nu vergezeld zijn van trossen met kleine vruchtjes. In de herfst moet je eens ruiken aan de pas afgevallen bladeren, ze ruiken naar karamel. Hieraan dankt de boom zijn naam. Het herfstkleed van de boom is subtiel gekleurd In de winter sieren de fluwelen vruchtjes de kale takken . Ook in het voorjaar is de koekjesboom leuk om te bekijken. De karmijnrode knoppen leggen een rode waas over de boom en de bladeren zijn bij het uitlopen bronskleurig. Je kan dan ook de speciale roodachtige bloempjes bespeuren . Op het gazon aan de noordkant van het Plantenpaleis vind je de zeldzame treurvorm (Cercidiphyllum japonicum ‘Pendulum’). In Meise ben je het hele jaar geboeid door planten!



Hier verkopen ze hem......maar de rechtstreekse link kan ik niet plaatsen maar je kan hem intikken.

http://catalog.verstraeten-putte.be/plants/catalog
dinsdag 11 maart 2008 - 00:53
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De Cercidiphyllum is inderdaad zeer de moeite waard. Grappig dat hij koekjesboom wordt genoemd! De caramelgeur komt vrij als je de bladeren aanraakt, of over gevallen bladeren loopt.
dinsdag 11 maart 2008 - 10:07
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

@ Martje,

Welke boom noemt men ook wel ""koekjesboom""
a) Eucalyptus
b) Betula ofwel berk
c) Cercidiphyllum
d) Liquidambar

dinsdag 11 maart 2008 - 11:53
Detuinenindemen

Tekst aangepast

Detuinenindemen

@Lysianthus,
Ze worden steeds moeilijker, die kwissen! En veranderlijk bovendien!
dinsdag 11 maart 2008 - 11:56
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 11 maart 2008 - 12:07
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Ik kende hem ook niet, dus natuurlijk even gaan opzoeken, ziet er een mooie uit !

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes

Hilda

Hooggroeiende struik met brede, pyramidaalvormig kroon en zeer gezonde hartvormige, roodgesteelde bladeren welke in de herfst mooi geel verkleuren, juist voor de bladval. Zeer goed winterharde struik, voor een zonnige stanplaats.
Plantafstand: wanneer meerdere planten van deze soort in een groep geplant worden, plant men deze best op 125 cm tot 150 cm vanelkaar.
Bloeiperiode : Jan Feb Maa Apr Mei Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Grondsoort: Normale grond Standplaats: Zon
Blad: Bladverliezend Bloemkleur: (Geen bloem)

Eindgrootte: 3 - 6 m Bladkleur: Bruinrood
Mooie herfstkleur Ja
Vorm en maat bij levering Prijs per stuk Uw bestelling
struik in pot, 60/80 cm hoog 8.0 €
struik in pot, 80/100 cm hoog 9.5 €


dinsdag 11 maart 2008 - 14:39
Lysianthus

Lysianthus

Jazeker , vind hem ook heel mooi Hilda, je kan hem in Meise gaan bewonderen, lees maar in bovenstaande tekst .
Ik kende hem ook niet, maar nu wel hahahah dank zij deze topic
dinsdag 11 maart 2008 - 17:09
lentemode

Lentemode

Hallo iedereen,

Regelmatig geurt onze tuin naar versgebakken koekjes en zachtjes gesmolten chocolade ...

Maar een koekjesboom ? Nooit van gehoord ! Nu wel natuurlijk, weeral bijgeleerd dankzij jullie !

We wonen (TE) dicht bij koekjesbedrijf LU ...

Groetjes,
Mia
dinsdag 11 maart 2008 - 18:04
iecee

Iecee

fijn om te weten
ik heb hem gekocht als struik, zag hem vorig jaar als boom en schrok ervan dat het zo'n grote parkboom kon worden zeker 20 meter hoog, heeft vorig jaar een enorme groeischeut gekregen en is nu flink op weg een grote boom te worden. maar ik heb er nog nooit aan geroken
morgen doen.
maandag 17 maart 2008 - 23:14
WiPe

WiPe

De typische geur van Cercidiphyllum heb je alleen in het najaar, wanneer het blad valt.
dinsdag 18 maart 2008 - 08:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon