menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe aanleg

Ga naar meest recente reactie

MIMI6

MIMI6

Wij hebben een stukje tuin (8 x 6,8 m) gevormd door een "grasveldje met onkruid". Hier hebben we nu een vijvertje en een klein terrasje aangelegd. Op de rest willen we nu bodembedekkers planten, vinca minor en pachisandra. Hoe pakken we dit het beste aan om wat overblijft van het gras (met onkruid) te verwijderen en er een geschikte bodem voor beplanting van te maken (zonder het plat te spuiten natuurlijk) ?
mimi
maandag 30 juli 2007 - 08:44
Larreke

Larreke

T is misschien niet zo'n profesionele manier maar wij hebben ook een plaatsje als volgt gedaan!
Het was een stukje in de tuin wat met gras bezzid was, maar wat ik wou beplanten. We hebben worteldoek gelegd, gewoon op de bodem! Na een tijdje gaat alles wat eronder leeft dood en kan je opnieuw beplanten door gaatjes in de doek te maken! Je kan natuurlijk wel de grond bewerken op voorhand door eerst om te ploegen met een klein machinetje en terug aan te wellen! Daarna de doek leggen...

Maar ik ben er zeker van dat er wel profesionele manier bestaan hoor!

Groetjes Larreke
maandag 30 juli 2007 - 08:53
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo larreke
ik ben van plan op op de hele zijkant van men tuin een haag aan te planten nu is het zo dat op het grootste deel ervan gras staat is het dan mogelijk omdan dit worteldoek nu te leggen en het er dan terug af te halen voor de winter omdan gewoon de haag te planten of gaat dat niet lukken tegen dan???
zou dit problemen geven als ik het doek erterug afhaal ?
alvast bedankt
groeten Damy
maandag 30 juli 2007 - 11:35
Larreke

Larreke

Ik vermoed van niet, je gras zal gewoon dood gaan omdat het geen zon meer krijgt. Maar ik weet niet of het gewoon terug uitkomt als je het eraf haalt... Bij ons is de doek blijven liggen hé.

Groetjes en veel succes!
maandag 30 juli 2007 - 16:35
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja dat is wat ik dacht alvast bedankt
groeten Damy
maandag 30 juli 2007 - 17:46
Helianthus

Helianthus

Als het om een niet al te grote oppervlakte gaat kan je ook grote stukken karton gebruiken ipv anti-worteldoek of zo.
Die stukken karton kan je makkelijk vinden bij supermarkten of drankenhandels.
Ze worden namelijk onderandere gebruikt om onder pakken pet-flessen van frisdrank en water te leggen om ze op paletten te stapelen.
Wel een beetje vastleggen met stenen of zo, anders gaat het vliegen.
Zo "bespaar" je op dat anti-worteldoek als het niet de bedoeling zou zijn om het achteraf nog te gebruiken.
't Is nu het ideale moment Damy.
En inderdaad zoals al aangegeven; tegen dat het "planttijd" is zal er van dat gazon niet veel meer overblijven.

Groetjes, Gert.
woensdag 8 augustus 2007 - 08:24
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

ja da zou wel goed zijn maar tegen dat ik voor zo'n lengte karton heb ...
als je nog iets weet ...laat maar komen e
groeten Damy
woensdag 8 augustus 2007 - 09:40
WenTh

WenTh

Nochtans : karton is de best-way-to-go !

Let eens op als het papierslag in de buurt is, voor elke winkel staat dan genoeg karton om een hectare vol te leggen ...
Worteldoek is fine, maar je moet er toch iets opleggen, hoor. sommige grassen komen zelfs nog door dit doek heen, zeker als ie een beetje kan wapperen in de wind. Bovendien kost doek geld, en karton niet.

Dus, als je iets algemeen wil beplanten (zoals een moestuin, grondbedekker,...) : ONGEVERFDE karton, zonder plakbandrandjes, omdat karton mooi verteert. Leg er gewicht op met houtschors, snipperhout, grasafval of compost, ...

Anderzijds als je een haag wil planten kan je overwegen om worteldoek te nemen (ook met schors, snipperhout, ... erop), die je dan laat liggen (gaten maken waar je je haag-boompje wil planten). Dat blijft dan jaren nadien nog het onkruid tegenhouden.

Ik spreek uit ervaring ...
Succes !
donderdag 4 oktober 2007 - 11:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon