menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Melk

Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Als je last hebt van schimmel of rot, dan kan je je planten besproeien met een oplossing van 10 tot 25 % melk in water.

Helpt erg goed tegen allerhande bladschimmels en rot. Afhankelijk van de sterkte van de oplossing moet je eventueel meer herhalen.

Bij de eerste tekenen van een schimmelinfectie, gebruik de 10% oplossing en spuit elke 3 tot 4 dagen, wanneer de besmetting verminderd of overgaat, 1x per week spuiten als voorzorgsmaatregel.

Het werkt even goed bij groenten, fruit, sierplanten, bloemen, enz...

Ene, dood weefsel groeit er natuurlijk niet door terug, dus mogelijke gaten of bruine vlekken die er reeds waren, blijven ook.

Wel niet meer dan 30% sterkte gaan, want vanaf daarna ontwikkeld er zich soms een andere soort schimmel op de planten, een die teert op de melk. Ik ga altijd voor 10% oplossing en ben er tevreden over, onze rozelaar heeft in het begin van het jaar altijd vlekken, nu zijn ze bijna terug verdwenen. Ook vorig jaar toegepast met goede resultaten.

Groeten,
Steven

Mischien nog even meegeven, het maakt niet uit of het volle, halfvolle of magere melk is, het werkt allemaal, magere melk geeft wel het minste geurtjes vanwege het lagere vetgehalte.
woensdag 25 april 2007 - 20:03
Frieke

Frieke

Hallo Maxpowa,

Ik heb ooit een tip gekregen van iemand op het werk, zij deed een geutje melk in haar water en daarmee veegde ze haar bladeren van haar kamerplanten mee af (let wel geen zachte bladeren). Ik heb dit toegepast en inderdaad mijn planten zagen er daarna mooi en gezond uit.

Groetjes Frieke
donderdag 26 april 2007 - 05:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon