menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Watergeven in de zomer

Ga naar meest recente reactie

RW5

RW5

Ik had een gewone vraag.

Je leest vaak dat planten in de zomer vooral bij droog en warm weer water moeten krijgen.
Maar hoe zit dit bij diezelfde planten/bomen in Zuid-Europa die in de natuur/bergen staan?

In Zuid Europa is het veel warmer en droger en die krijgen ook weinig tot geen water,
vooral niet door de mens.

Ik dacht bijvoorbeeld aan Cipressen, die zie je daar veel ook in het wild en doen het gewoon goed daar.
maandag 11 maart 2024 - 12:27
Tuinprins

Tuinprins

Dit advies staat vaak bij verkopers c.q. wordt door verkopers gegeven. Het gaat in dit geval om jonge planten die nog geen uitgebreid wortelgestel hebben. Het duurt een aantal jaren voordat een plant een voldoende groot wortelgestel heeft om (relatieve) droogte te weerstaan.

Die grote cipressen in Italië die je op foto's in vakantiebrochures ziet staan, hebben al heel wat jaren op de teller staan.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 12 maart 2024 - 06:52
RW5

RW5

Bedankt voor je reactie.
dinsdag 12 maart 2024 - 12:18
PeterC

PeterC

Planten, of het nu om struiken gaat of bomen, passen hun wortelstelsel aan aan de omstandigheden waarin ze groeien, binnen de mogelijkheden die de plant heeft. Een waterminnende plant zal nooit overleven in de woestijn, bijvoorbeeld.
Volgens mij kan je de eerste jaren wel water geven indien nodig, maar overdrijf daar niet mee, want dan heeft de plant geen nood aan het uitbouwen van zijn wortelstelsel op zoek naar voldoende water.
dinsdag 12 maart 2024 - 20:34
RW5

RW5

Dus als ik planten plant in die warme landen zouden ze zich daar zelf wel moeten kunnen redden?
dinsdag 12 maart 2024 - 21:00
PeterC

PeterC

Of niet. Diegene die zich hebben kunnen redden die halen het, en diegene die zich niet hebben kunnen redden die halen het niet.
Maar jij ziet alleen diegene die zich hebben kunnen redden.

Trouwens in het zuiden, neem nu Zuid-Frankrijk, daar vind je heel veel Oleanders op openbaar terrein. Heel mooie struiken. Let er eens op: die worden bevloeid met druppelbevloeiing.
dinsdag 12 maart 2024 - 21:58
RW5

RW5

In Spanje zie je ze ook bij de snelweg met een druppelsysteem.
dinsdag 12 maart 2024 - 22:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon