menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Amaryllis

Ga naar meest recente reactie

rhcdg

Rhcdg

Op bijgaande foto staat een uitgebloeide amaryllis op omvallen, maar de steel is nog heel krachtig en waar de bloembladeren zaten is nu een soort vruchtbeginsel (?) overgebleven. Ik ben een absolute leek en weet niet hoe ik de plant verder moet verzorgen; wel heb ik begrepen dat amarylissen meerjarig zijn. Alvast dank voor uw advies!

Vriendelijke groet,
Rutger

Bloemen & Planten

vrijdag 1 maart 2024 - 10:46
rhcdg

Rhcdg

Hier nog een foto van de knop bovenaan de plant. Wat zit erin?

Bloemen & Planten

vrijdag 1 maart 2024 - 10:47
verbena46

Verbena46

De plant zal toch in een veel grotere pot moeten met meer aarde vermoed ik.

gr verbena
vrijdag 1 maart 2024 - 15:36
rhcdg

Rhcdg

Dank! En laten staan waar hij nu staat?
vrijdag 1 maart 2024 - 15:38
deHaan

DeHaan

In de knop zit zaad
vrijdag 1 maart 2024 - 18:46
leerling

Leerling

Als je een Amaryllis goed verzorgt is dat zeker een meerjarige. O.a. hier vind je bruikbare tips: https://www.amaranth-amaryllis.com/nl/content/11-amaryllis-verzorgen

Als je wil experimenteren met het zelf zaaien van Amaryllis, dan zou ik een stok in de grond steken (bol niet beschadigen!) en de uitgebloeide stengel daaraan vastmaken, zodat hij niet knakt.
Zie o.a. https://agriworld.nl/amaryllis-kweken-uit-zaad-en-zelf-vermeerderen/ voor tips. Daar wordt ook beschreven hoe je Amaryllis op andere manieren kan vermeerderen.

Als je de plant niet wil vermeerderen, haal dan de bloemstengel weg wanneer de bloem verwelkt is, om de bol niet nodeloos uit te putten.
vrijdag 1 maart 2024 - 23:50
rhcdg

Rhcdg

Zeer bedankt voor deze antwoorden, Leerling!
VG,
Rutger
zaterdag 2 maart 2024 - 10:11
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Amaryllis laat zich vrij gemakkelijk zaaien.alleen zijn ze niet soort/kleurecht in dat geval. Duurt ook lang voordat je een deftige bol hebt. Ik heb het met Amaryllis sonatini geprobeerd ( is een Amaryllis maar is eigenlijk familie van de narcis) en na drie jaar had ik de eerste bloei. Alleen zijn de bollen na een jaar allemaal of tot geworden of aangetast door de narcis vlieg :-{
zondag 3 maart 2024 - 00:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon