menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie weet wat er scheelt met mijn Mini rododendron (bloombux)?

Ga naar meest recente reactie

C’est La Fie

C’est La Fie

Dit jaar 6 planten aangekocht en aangeplant in potten. (humusrijke grond)
In juni talrijk staan bloeien. Na de bloei de uitgebloeide bloemen weggeknipt.
Al vrij snel kwamen op alle planten nieuwe bladknopen.
Bij 2 planten gaan de knopen niet open. De andere planten staan allemaal mooie groene scheuten op.
2 weken geleden kregen de 2 planten gele bladeren.
Eenmaal bruin vielen die af.
De bloombux op foto is er het ergste aan toe. Nadat de gele bladeren afvielen ziet die er nu uitgedroogd uit. Ondanks niet te natte en niet te droge grond.
Sinds paar dagen zie ik een derde plant achteruit gaan. De fris diepgroene bladeren worden bleker. Wat spookt er op mijn planten? Ik zie geen ongedierte op de bladeren.
Vooraleer al mijn bloombuxen “ziek” worden of doodgaan pols ik hier naar het probleem. Alvast grote dank voor antwoord ????????.

Bloemen & Planten

donderdag 20 juli 2023 - 23:38
C’est La Fie
donderdag 20 juli 2023 - 23:40
C’est La Fie

C’est La Fie

Plant 3 die sinds enkel
dagen achteruit gaat.

Bloemen & Planten

donderdag 20 juli 2023 - 23:42
C’est La Fie

C’est La Fie

Deze en 2 andere staan er gezond bij. (Ondertussen de zieke planten verwijderd van de gezonde planten)

Bloemen & Planten

donderdag 20 juli 2023 - 23:44
Peterplant

Peterplant

Zitten er gaten in de bodem van de pot?
Staan de planten zon? Hoeveel zon krijgen ze en welke uren van de dag staan ze in de zon?
Heb je de planten in een grotere pot gezet en wat voor grond heb je gebruikt?
vrijdag 21 juli 2023 - 00:32
C’est La Fie

C’est La Fie

Er zitten gaten in pot. Hydrokorrels op de bodem. Potgrond die ik gebruikt heb bij aanplanting is Compo Sana Potgrond heideplanten.
Staan toch een 5 tal uur in de zon. (warmste moment van de dag)
1 ervan die er slecht aan toe is stond meer in de schaduw.
Na de bloei heb ik organische minerale meststof voor rhodo, hortend, azalea gebruikt. Om de bodem te verrijken.
vrijdag 21 juli 2023 - 01:52
C’est La Fie

C’est La Fie

Planten komen van een gerespecteerde kweker. Niet uit een tuincentra. De kweker is gecontacteerd maar nog geen antwoord ontvangen.

vrijdag 21 juli 2023 - 01:57
C’est La Fie

C’est La Fie

Sommige knoppen werden bruin en die heb ik weggeknipt.

vrijdag 21 juli 2023 - 02:08
Tuinprins

Tuinprins

Is Phytophthora cinnamomi. Dit is een vorm van wortelrot waar weinig aan te doen is.

Rhododendrons zijn gevoelig op de wortel. Als de grond te nat is kunnen ze problemen krijgen met de wortels. Phytophthora cinnamomi wordt veroorzaakt door een onzichtbare bodemschimmel die toeslaat onder natte omstandigheden. De wortels worden aangetast waardoor de plant onvoldoende water kan opnemen en het blad gaat hangen. Veel mensen denken dan dat de plant te droog staat en geven extra water. Dit verergert de situatie juist.

Het vochtgehalte van de bodem bij rhododendrons luistert tamelijk nauw, zeker als ze in pot staan. Te droog is niet goed maar te nat ook niet. Kwekers gebruiken professionele potgrond die doorgaans een goede balans heeft tussen watervasthoudend vermogen en drainage. Consumentenpotgrond voor zuurminnende planten zoals rhododendrons, azalea's en heide planten hebben een hoog gehalte aan zwartveen. Dit houdt veel vocht vast met als gevolg een grotere kans op phytophthora. In professionele potgrond zit een deel stukjes witveen wat veel beter is voor de vochtregulering in de pot.

Bovenstaande plant wat droger houden en kijken of de plant zich herstelt. Als de plant doodgaat dan die potgrond niet opnieuw gebruiken maar wegdoen. Sporen van de phytophthora-schimmel zitten in de potgrond en kunnen zo voor herbesmetting zorgen.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 21 juli 2023 - 05:59
C’est La Fie

C’est La Fie

Geachte tuinprins.

Bedankt voor je vakkundige uitleg.
De planten zijn momenteel nog steeds in leven.
(staan in quarantaine in de lounge)
Krijgen genoeg licht, de grond is ondertussen al iets droger geworden. Maar nog te nat naar mijn zin.
De plant die er ergst aan toe is zijn de wortels donker tot zwart van kleur. De takken zijn onder de schors nog groen maar de stam eerder houterig van kleur.
De andere zijn de wortels mooi bruin van kleur.
En is de stam nog groen en bij eentje gelig.

Ik ga de plant die er ergst aan toe is verpotten en diegene die de stam gelig is ook verpotten.
De ergste plant daar vrees ik voor. Maar wil deze nog niet opgeven gezien de groene takken.

De grond uit die potten zijn dus besmet maar waar laat ik besmette grond? In het containerpark kan ik er niet mee terecht.
Mag ik deze grond mengen tussen de andere grond die achter de lounge ligt waar geen planten groeien? Bovenop die grond ligt boomschors.

De kweker heeft ondertussen ook gereageerd en spreekt ook van een schimmelziekte.

Bloemen & Planten

woensdag 2 augustus 2023 - 13:03
dries944

Dries944

Ik denk dat véél mensen dit niet weten over de rhododendron. : Het schijnt dat de rhododendron een giftige plant is en zelfs de nectar is giftig.
Weinig nut voor de bestuivende insecten dus die het al zo moeilijk hebben. Alternatieven genoeg op de markt!
woensdag 2 augustus 2023 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon