menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is dit? Heeft het last van sterroetdauw?

Ga naar meest recente reactie

LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Wij hebben een huis gekocht met een aantal vaste planten. Deze vaste planten wil ik graag identificeren, zodat ik deze de juiste zorg kan bieden.

Weet iemand watvoor plant deze plant is?
Het lijkt qua stam, stekels en bladeren op een roos. Er komen alleen witte kleine bloemetjes aan.

Wat zijn deze vlekjes op de bladeren? (Zie foto’s reacties). Is dit mechanise schade of kan dit een beginnende vorm van sterroetdauw zijn?

Bloemen & Planten

vrijdag 23 juni 2023 - 18:37
LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Aangetast blad

Bloemen & Planten

vrijdag 23 juni 2023 - 18:37
LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Kan iemand mij helpen met deze vraag?
dinsdag 27 juni 2023 - 11:23
Polplastron

Polplastron

Het is zeker en vast een roos. Als je een foto van de bloempjes erbij doet, wil ik wel een gokje wagen de welke het is (al zijn klimrozen niet echt mijn ding).
De schade lijkt me eerder mechanisch (misschien schade door hagel o.i.d.); daar zou ik me geen zorgen over maken. Het is zeker niet iets dat ik herken als roest of sterroetdauw (en ook daar hebben de rozen minder last van dan de tuinier)
dinsdag 27 juni 2023 - 16:26
Peterplant

Peterplant

Waarschijnlijk een zogenaamde ramblerroos. Die hebben vaak kleine witte bloempjes.
Zeker geen ziekte te zien. Waarschijnlijk last van het weer.
Wat je trouwens het beste kunt doen is een zogenaamde boomspiegel onder de roos te maken. Gras is een grote concurrent van planten.
dinsdag 27 juni 2023 - 18:35
Polplastron

Polplastron

Wat je trouwens het beste kunt doen is een zogenaamde boomspiegel onder de roos te maken. Gras is een grote concurrent van planten.

Goed idee inderdaad; de roos gaat beter groeien als het gras niet alles bedekt. Eventueel kan je het gras wel vervangen door een lage bodembedekker: deze "verstikken" minder dan gras. Goede bodembedekkers vind je tussen de tuingeraniums (Geranium, niet Pelargonium!), maar ook hoornbloem, Prunella, e.d. zijn zeer geschikt.
woensdag 28 juni 2023 - 09:56
LoisvandenBroek

LoisvandenBroek

Wat een waardevolle tips weer. Bedankt PeterPlant en Polplastron!
donderdag 29 juni 2023 - 09:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon