menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke planten en bloemen combineren met lavendel

Ga naar meest recente reactie

C’est La Fie

Tekst aangepast

C’est La Fie

We gaan onze tuin voorzien van borders. Eentje is 10m en eentje van 5,20m.
Liefst met paarse en witte bloemen en groenblijvers (halfschaduw).
Als het mogelijk is met planten die onderhoudsvriendelijk zijn. (gezien de gezondheid)
Zou ook fijn zijn mocht er ieder seizoen iets bloeien. Lol ik vraag nie veel. Bloos, bloos.
De grond is kalkrijk. Ons huis is een moderne landelijke pastorie woning.

In onze border hadden we graag een lange strook lavendel gepland.
Ik hou enorm van lavendel.
Maar wegens de border halfschaduw is zoek ik een alternatief voor lavendel.
Met vooraan een bodembedekker.
Graag een laagblijvend met witte bloempjes, wintergroen blijvend.
Als opvulling had ik gedacht aan reigersbek rozanne of een witte versie.
Online en in de tuinboeken zie ik veel mooie dingen maar ik raak het noorden kwijt met zoveel bloemen en plantensoorten en waar je allemaal rekening mee moet houden (kalkgrond, zuurminnend)
Dus vraag ik het hier liever aan mijn expert tuinvrienden
Wie helpt me op weg?

* Alvast bedankt *





vrijdag 18 maart 2022 - 06:11
Lamium

Lamium

Als je wil combineren met lavendel zou ik kijken naar iets wat het ook goed doet in kalkrijke grond en ook weinig water nodig heeft. Heb je echt zure grond dan zou ik de lavendel heroverwegen. Lavendel vind ik zelf ook geen hele makkelijke plant qua onderhoud. Als je ze qua snoei niet goed bijhoudt krijg je van binnen kaal en dood hout. Zijn de eenmaal meer uitgelopen dan kan je ze niet makkelijk verjongen door ze kort te knippen.

Ik heb ze zelf in de voortuin in rechthoekige potten als vervanging voor een soort haagje, en ben nu bezig met de snoei. Doordat ze het vorig jaar zo goed hebben gedaan is het nu echt een uitdaging ze exact goed te snoeien. Aan de andere kant hoeft de snoei maar twee keer per jaar, dus dat zou je ook uit kunnen besteden.

Maar over andere planten:
Om in de mediterrane sfeer te blijven zou ik kruiprozemarijn overwegen. Dan heb je een plant met dezelfde behoeftes als lavendel en zo mogelijk de enige plant die nog lekkerder ruikt. De bloemetjes zijn niet wit, maar heel lichtpaars en combineren daarom ook mooi met de lavendel. Grote nadeel is dat ze minder winterhard zouden zijn. Tijdens de koude week vorig jaar februari hebben we een paar takken moeten afschrijven. De rest bleef het echter prima doen. Dit jaar is hij de gehele winter door blijven bloeien en groeien! Je hebt hem ook als struik, maar daar heb ik geen eigen ervaring mee.

Wij hebben als iets hogere groei dwergsering 'syringa bloomerang dark purple. Wij hebben hem op stam, maar je kan hem ook als struik krijgen. Hij bloeit op het moment dat de lavendel nog aan het uitlopen is. Vervolgens bloeit hij nog een keer hoogzomer. Hij is (verre) familie van de olijfboom en heeft daardoor qua blad ook wel dat mediterrane. Qua hoogte wordt hij iets hoger dan een meter, maar mijn ervaring is dat hij snoei juist geen enkel probleem vindt, dus je kan hem makkelijk in vorm houden. Ook qua geur goede concurrentie.

Als struik óf als bodembedekker, je hebt verschillende vormen) is de Amerikaanse sering (ceanothus). Ook weer niet wit, maar lichtblauw. Hij heeft kleine diepgroene blaadjes en blijft in de winter groen, leuk als contrast met de grijze bladeren van de sering. De bloei is indrukwekkend, maar niet heel lang helaas, maar het blad maakt voor mij veel goed. Groot voordeel: dit is een van de makkelijkste planten qua onderhoud die ik ken.
vrijdag 18 maart 2022 - 08:34
WiPe

WiPe

Lavendel is een soort die een droge bodem en veel zon verkiest, zeker in ons klimaat. Als ik lees dat de border zon/halfschaduw staat, dan vrees ik dat die lavendel zelf niet de beste keuze is. Wanneer lavendel niet genoeg zon heeft of wat te ochtig staat, dan heeft die nsellast van schimmel; Dan zijn er betere soorten om aan te planten.
vrijdag 18 maart 2022 - 08:44
Lamium

Lamium

Wij hebben de lavendel staan in een tuin op het oosten, dus ook halfschaduw. Dat gaat goed in potten. In de volle grond moet deze wel heel goed doorlopen inderdaad.

Oh, de dwergsering is niet groenblijvend helaas. Maar daar krijg je voor terug dat het wel vrolijk is als hij weer gaat uitlopen.

Nog een optie als bodembedekker is Erica x darleyensis (wit), winterheide. Wij hebben de rode variant staan in redelijk kalkrijke grond en hij kan daar in tegenstelling tot andere heide prima tegen. Ook goed voor het jaar door bloemetjes omdat hij veel vroeger is dan de rest.
vrijdag 18 maart 2022 - 08:51
Polplastron

Polplastron

Silene uniflora is een plant die gedeeltelijk groen blijft, die bloeit met witte bloemen en die ongeveer dezelfde standplaats verlangt als lavendel.

Als groenblijvende struik zou je, mits de grond goed afwatert en er voldoende zon is, kunnen overwegen om echte laurier (Laurus nobilis) te zetten (te vinden bij de keukenkruiden): deze past qua sfeer wel bij lavendel, is groenblijvend, makkelijk te snoeien tot de juiste hoogte en qua blad voldoende contrasterend bij de lavendel en... je kan hem ook mooi gebruiken om in de spaghettisaus te doen (of het stoofvlees).

Een andere optie zou kunnen zijn om een niet te hoog groeiende Euphorbia aan te planten (bijvoorbeeld Euphorbia characias subsp. wulfenii): deze blijft mooi groen en geeft ook nog eens toffe, gele bloemen.

Maar in al deze gevallen ga ik ervan uit dat je bodem goed afwatert en dat je neutrale tot kalkrijke grond hebt. Zoals hierboven al vermeld: in zure grond en/of drassige bodme gaat lavendel een fiasco worden en zijn de planten die ik hier vermeld ook niet bepaald een goede optie.
vrijdag 18 maart 2022 - 17:36
C’est La Fie

Tekst aangepast

C’est La Fie

Super bedankt voor jullie reacties en tips . Is een grote hulp.
De grond is kalkrijk maar is idd vochtiger. Dus mijn droom van Lavendelborders zal ik mogen opbergen.
Een paars of wit alternatief zoeken.
Zowiezo ga ik er wel in potten plaatsen. In het zonnetje. Ik hou enorm van mediterraans sfeer
zaterdag 19 maart 2022 - 10:03
Lamium

Lamium

Steenraket (Erysimum 'Bowles Mauve') misschien als alternatief? Heeft wel een goed doorlatende grond nodig, maar is iets minder kritisch dan lavendel. Qua blad en kleur zit het wel een beetje in dezelfde hoek en het toffe is dat hij van begin voorjaar tot diep in de herfst bloeit.
zaterdag 19 maart 2022 - 13:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon