menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Blauw klokje

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

Ik heb verschillende struikjes van deze blauwe klokjes (naam?).
Ik knipte ieder jaar altijd enkele bloemen af voor binnen in een vaasje en die hielden zich dan enkele dagen goed.
Nu hangen ze binnen een paar uur helemaal slap in het vaasje.
Hoe zou dat kunnen, ze staan niet te warm.

Groeten

Bloemen & Planten

zaterdag 15 mei 2021 - 15:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hyacinthoides hispanica (spaanse hyacint of boshyacint). Een invasieve exoot die kilometers ver onze inheemse Hyacinthoides non-scripta bedreigt.
https://www.ecopedia.be/planten/spaanse-hyacint
en
https://www.hallerbos.be/bezoekersinfo/hyacintenfestival-2020/#:~:text=Bij%20de%20Spaanse%20hyacint%20hangen,zo%20enkel%20de%20kruising%20overblijven
zaterdag 15 mei 2021 - 16:27
Henk33

Henk33

Volgens de beschrijving van de link zouden de bloemen geurloos zijn. Dat kan ik niet zeggen, ze ruiken lekker.
zondag 16 mei 2021 - 14:48
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ik heb die dingen ook in de tuin. Misschien ruiken ze alleen in de warmte van de kamer? Mij nooit opgevallen dat ze ruiken, maar ik ruik er zelf niet aan, zodra ik er een zie bloeien ruk ik ze met bol en al uit de grond. Ergste beslissing ooit om 10 van die bollen te kopen. 20 jaar later ben ik nog steeds bezig die woekerdingen uit te roeien.
zondag 16 mei 2021 - 17:04
krissie

Krissie

Hier ook een ware pest , ben ze ook al vele jaren aan het verwijderen .
Ooit een paar bolletjes van de buren gekregen , geraak er niet van af .
Ze staan ondertussen al over de ganse tuin .
Ik heb ze in 't blauw/paars , roze en wit .
zondag 16 mei 2021 - 17:46
leerling

Tekst aangepast

Leerling

De stand van de bloemen aan de steel en de breedte van de bladeren zijn een betere indicatie dan de geur, zeker als het om hybriden zou gaan. De 2de link beschrijft het zo:
De Spaanse hyacint heeft grotere bloemen, blauwe helmknoppen en bredere bladeren (2 tot 4 cm). De wilde hyacint heeft beige helmknoppen en bladeren tot 1,6 cm breed. Bij de wilde hyacint hangen de bloemen in een naar 1 kant gekeerde en aan de top overhangende tros. Bij de Spaanse hyacint hangen de bloemen in alle richtingen aan de tros.

(De helmknop is het bovenste deel van een meeldraad.)

Een duidelijke foto van de twee soorten vind je o.a. op https://www.srgc.org.uk/bulblog/log2008/290508/log.html




maandag 17 mei 2021 - 01:14
Henk33

Tekst aangepast

Henk33

Ik ben ze ook maar aan het uitsteken. Een alleenstaande tros kun je makkelijk verwijderen met alle bolletjes.
Tussen andere planten in, waar ze zich hebben verspreidt, is dat moeilijker en steek ik ze vaak boven de bol over en kom ik niet tot aan de bol vanwege de wortels van andere planten. Dus volgend jaar hier nog steeds bloemen. Misschien dat ik van de winter makkelijker kan graven.
dinsdag 18 mei 2021 - 14:50
Henk33

Henk33

Toch nog even terugkomen op de kleur van de helmknoppen.
Zijn die nu blauw of beige op de foto?

Bloemen & Planten

dinsdag 18 mei 2021 - 15:09
leerling

Leerling

@Henk33
Ik ben heel erg aan het meezoeken, omdat ik zo graag zou hebben dat ik me vergis. En waarschijnlijk vergis ik me inderdaad een beetje en gaat het hier om een van de vele kruisingen, eerder dan de echte H. hispanica.
Maar ik herken op jouw foto's helaas nog altijd geen H. non-scripta.

Voor mij zijn de vorm van de bloemen (buisjes, met teruggekrulde kelkblaadjes) en de sterk gebogen stengel met bloempjes die aan een kant groeien, de kleur en geur eerste indicaties dat het om H. non-scripta zou kunnen gaan.

Heb je de vergelijkende foto's op die vorige link bekeken?

Wat vergelijkende beschrijving van de soorten betreft is https://waarnemingen.be/species/9226/ de meest gedetailleerde die ik tot nog toe gevonden heb. Daar schrijven ze: "De kleur van de helmknoppen is slechts in een bepaalde fase blauwig, hele jonge helmknoppen of juist oude helmknoppen zijn vaak gewoon lichtgeel."

En ook: "Om volledig zeker te zijn, moet je een bloem doorsnijden, openvouwen en de binnenzijde fotograferen."

Misschien kan je je foto's daar bij de waarnemingen invoegen. Als je een scherp mes hebt, zou je een foto van de binnenzijde kunnen toevoegen.
Daar kom je uit bij de echte experten.

Als je ooit de kans krijgt om de wondermooie blauwe weelde van onze inheemse wilde hyacinten te bewonderen in plaatsen als het Hallerbos, herken je vrijwel meteen de niet-inheemse (spaanse of hybride) en begrijp je - hopelijk - ook waarom het zo belangrijk is om de onze te beschermen.
woensdag 19 mei 2021 - 00:08
Henk33

Tekst aangepast

Henk33

Hoe bedoel je om een bloem open te snijden, zoals op de foto?
Met mijn beperkte kennis zou ik ook zeggen dat het geen non-scripta is.
Bij non-scripta staat dat de kleur alleen blauw is, bij mijn staan ook witte en roze. Non-scripta zou alleen op warme dagen geuren, maar nu is het toch tamelijk fris en ze ruiken nog altijd net zo lekker.
Bij non-scripta staat dat de Binnenste 3 max ¾ zo lang als buitenste 3. Ik zie het verschil tussen binnenste en buitenste niet. Als je echter op de volgende foto kijkt zie ik dat er 3 inderdaad korter zijn dan de 3 anderen. Voor de hybride geldt dit trouwens ook.
Kun je nu een uitspraak doen?

Bloemen & Planten

woensdag 19 mei 2021 - 10:31
Henk33

Henk33

Foto bloem met meeldraden

Bloemen & Planten

woensdag 19 mei 2021 - 10:32
Henk33

Henk33

Hallo Leerling,

Wat is je mening?
donderdag 27 mei 2021 - 12:32
leerling

Leerling

Henk, dit is een kruising met Hyacinthoides hispanica en net zo invasief.
Bij mij gaan die uit zo gauw ik de bladeren zie verschijnen. (De knollen zitten meestal diep, dus meestal breken de bladeren af. Ik ga ervan uit dat als ik dit dikwijls genoeg doe, de bollen uitgeput zullen geraken.)
donderdag 27 mei 2021 - 21:30
Henk33

Henk33

Ik heb de meeste al verwijderd en de laatste steek ik er nu ook uit.
Volgend jaar goed opletten op nieuwe scheuten.
vrijdag 28 mei 2021 - 11:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon