menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel op dahliaplanten

Ga naar meest recente reactie

krissie

Tekst aangepast

Krissie

2 van mijn dahlia planten die al 2 winters in de tuin hebben overleeft en nu al heel grote planten waren hebben ( hadden ) op al het blad een wit / grijze schimmel .( meeldauw ? )
Al het blad heb ik tot tegen de grond afgeknipt ( ze staan naast elkaar )
Nu zitten de knollen nog in de grond , maar vraag ik me af of ik die nu niet beter opgraaf en vernietig om dezelfde problemen volgend jaar te voorkomen . Zou de knol ook aangetast zijn ?
zondag 26 juli 2020 - 16:07
Tuinprins

Tuinprins

Als het meeldauw is dan gaat dat niet in de knol zitten. Meeldauw wordt veroorzaakt door een onzichtbare schimmel en treedt bij dahlia's vooral op onder vochtige en relatief koele omstandigheden. Afgelopen twee jaar nauwelijks gezien, dit jaar met zijn wisselvallige zomer begint het de kop op te steken.

Belangrijk is om de dahlia's niet te dicht op elkaar te zetten, als ze verder uit elkaar staan droogt het blad eerder op waardoor er m inder kans op meeldauw is. Ongetwijfeld zal er verschil zijn in de gevoeligheid voor meeldauw bij de verschillende dahlia cultivars maar om daar iets zinnigs over te zeggen heb ik er niet genoeg verstand van.

Gegroet, de tuinprins
zondag 26 juli 2020 - 18:16
krissie

Krissie

@ Tuinprins ,
bedankt voor uw antwoord .
Het is de eerste keer in jaren dat ik meeldauw heb bij de dahlia's , nooit eerder gehad .
En verscheen het op zeer korte tijd over de ganse planten .
Bij het planten hadden ze voldoende ruimte van elkaar .
Doordat de planten ( knollen ) in de grond zijn blijven staan bloeien ze dus nu voor het 3de jaar
op dezelfde plaats . Het zijn dus nu grote planten met veel blad en ze raken nu ook mekaar .
Ik ga de knollen in het najaar uit doen en volgende lente hun een andere ruimere plaats geven .
zondag 26 juli 2020 - 20:19
lilyboskat5

Lilyboskat5

Dit is mijn zielige pot met Dahlia’s.
Degene die in de grond staan hebben dit niet.
Ik wil ze uit de pot halen.
Het vieze blad er af halen en in de volle grond zetten.
Alleen......waar ?
Dat moet ik nog uitzoeken.

Bloemen & Planten

maandag 27 juli 2020 - 16:57
Tuinprins

Tuinprins

Dat ziet er niet uit als meeldauw maar iets anders. Staat de Dahlia niet te nat?
dinsdag 28 juli 2020 - 06:14
lilyboskat5

Tekst aangepast

Lilyboskat5

Nee, ik weet dat het geen meeldauw is.
Ook niet te nat, ik vermoed eerder dat ze af en toe te droog zijn geweest.
Ik heb ze gisteren uit de pot gehaald terug geknipt en op verschillende plekken in de tuin gezet.
We zullen zien wat ze gaan doen.

Trouwens Tuinprins, wat een grappige avatar heb je nou.
dinsdag 28 juli 2020 - 07:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon