menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diverse problemen met de hedera

Royals

Royals

Beste Tuinvrienden,

Ik heb rondom de gehele tuin een Hedera staan en deze hedera vertoont op diverse plaatsen wat problemen.
Ik onderscheid het even als 3 verschillende problemen, dus ik zal ook van deze 3 problemen de foto's erbij plaatsen.
Ik hoop dat de kenners het kunnen identificeren en misschien de beste oplossing hebben.

Probleem 1




Probleem 2




Probleem 3




Daar waar "probleem 2" zich voordoet, zie je ook dat het kaler aan het worden is. De rest van de hedera rondom het huis groeit ook ondanks de problemen weer goed uit. Er is 1 stuk wat echt kaal geworden is en de oorzaak daarvan lijkt bij de buren te liggen. Aan de zijde van de buren is het erger. Het kale stuk is precies waar hun auto altijd op de oprit staat, dus ik vermoed dat het met auto wassen of andere chemische middelen, de Hedera daar verzwakt heeft en zo weer gevoelig is geworden voor schimmel.

Misschien is het gele blad van "probleem 1" wel gewoon oud blad, maar het lijkt ook op bladvlekkenziekte.

Ik heb de gele bladeren eruit gepikt en reeds met Sporgon over de Hedera gespoten.

Alvast bedankt!

Bloemen & Planten

zondag 16 april 2017 - 10:45
c j de k

C j de k

Lijkt mij dopluis en of spint ???
zondag 16 april 2017 - 10:53
Tuinprins

Tuinprins

De aantasting op foto 3 + 4 lijkt mij een dopluis aantasting. In de jeugdfase zitten de dopluizen meestal aan de onderkant van de bladeren. Chemische bestrijding is niet altijd effectief omdat de dopluizen een wasachtige schild hebben waar water niet goed doorheen komt.

Op de andere foto's is een bladvlekkenziekte te zien veroorzaakt door de schimmels Colletotrichum trichellum en Phoma hedericola. Bladvlekkenziektes ontstaan vooral als het blad van planten relatief lang nat blad blijft. Dit kan aan de weersomstandigheden liggen maar ook aan de standplaats. Op een beschutte, luwe plek blijft het blad in de regel langer nat als op een open standplaats. Wat bij klimop als haag ook nog een rol kan spelen is de 'dikte' van de haag. Als er zich veel bladeren binnenin de haag bevinden dan drogen die ook minder snel op. Tot slot moet worden opgemerkt dat als de standplaats te nat is de klimop ook op deze bladvlekkenziekte gelijkende symptomen kan gaan vertonen.

Je hebt nu gespoten met een schimmelwerend middel en dat is een begin. Verder zal al het het blad dat van de klimopplanten valt goed moeten worden opgeruimd omdat hierop de schimmel zit. De bladeren aan de haag die het meest zijn aangetast zou ik weghalen omdat hierop ook de schimmel zit en de schimmelsporen kunnen door regen verder verspreid worden. Je zult ook je buren ervan moeten overtuigen dit te doen anders is het water naar de zee dragen. Ik zou de buren zeker niet de indruk geven dat zij de oorzaak van het probleem met de klimop zijn!


Gegroet, de tuinprins
zondag 16 april 2017 - 12:22
Royals

Royals

Ik heb nu alle zieke bladeren er uit gehaald. Hij groeit nu aardig. Veel nieuwe stekken. Wel nog veel bladeren waar de dopluis op zit. Ik ga ze deze week met een beetje windstil weer bespuiten en dan later in juni, wanneer de dopluis aan de wandel gaat nog eens.

Bedankt voor de hulp.
zondag 30 april 2017 - 12:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon