menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Aan AGAPANTHUS eigenaars... ik vraag jullie raad...

Ga naar meest recente reactie

sabo

Sabo

beste tuinvrienden, ik heb enkele maanden geleden voor het eerst een agapanthus (blauwe bloem) aangekocht, de groene bladeren komen nu echter al slap en bruin, ook de bloemen zelf krijgen nu al een bruine kleur... hoe verzorg ik deze plant verder ? moet ik de bloemkoppen afsnijden ? of zou daar een of andere ziekte opzitten dat dit nu reeds zo is ? ik zie bij andere tuinen dat deze bloem nog mooi paars staat... alvast bedankt voor de tips die jullie mij kunnen geven...
woensdag 3 augustus 2016 - 19:35
LT

LT

Zie mijn antwoord bij jouw 1e vraag van 19.32 uur
woensdag 3 augustus 2016 - 20:43
Harry54

Harry54

Doet me denken aan te kleine pot en te droog, maar dat is gissen.
Harry
woensdag 3 augustus 2016 - 23:06
zourky

Zourky

Al jaren hebben wij agapanthus witte en blauw en staan in volle grond winter en zomer,voor het begint te vriezen snijd ik alles af een paar cm boven de grond wat droge bladeren er op en twee lagen noppen folie aan de kanten wat stenen er op om wegvliegen te voorkomen,op het einde van de winter alles er af en ze kunnen terug groeien. Verleden jaar voor de vorst had ik ze herplant omdat de parkieten de bloemen kapot knaagde , hebben de winter goed doorstaan zoals altijd maar geen bloemen dit jaar en dat is omdat ze herplant zijn,want in de volière is een witte blijven staan en staat in volle bloei ook met dezelfde parkieten en andere vogels er is niets aangepikt
(stomme vogels) als meststof geef ik een tweemaal per jaar wat droge koemest verder niets ze worden niet aangevreten en geen ziekten,de groei en bloei in volle grond is plant en bloem zijn veel groter dan in pot.
Groetjes Richard
donderdag 4 augustus 2016 - 08:38
sabo

Sabo

@zourky : bedankt voor uw reaktie, ik denk dat ik hem in volle grond zal zetten zodat hij volgend jaar kan "herleven".. bedankt voor de tip !
donderdag 4 augustus 2016 - 09:14
sabo

Sabo

@harry54 : bedankt voor uw reaktie, maar hij staat in een ruime pot en krijgt voldoende water (misschien teveel ?)..
donderdag 4 augustus 2016 - 09:15
deHaan

DeHaan

Er zijn soorten die vorst kunnen hebben, die kan je in de volle grond zetten.
Deze zijn bladverliezend.
Er zijn soorten die geen vorst kunnen hebben, die zijn bladhoudend.
Plaats eens een goede foto.
donderdag 4 augustus 2016 - 09:17
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Wel of niet bladverliezend ik heb ze allebei en haal ze lekker binnen voor de zekerheid, gaat al jaren prima op een koele lichte plaats.Zo gauw de bladverliezende blad vertoond, klein beetje water.Zo gauw er bloemknoppen verschijnen gaan ze naar buiten op een beschutte plek
De donkerblauwe bloeit eerder dan de lichtblauwe.

Ineke
donderdag 4 augustus 2016 - 10:23
Dunya

Dunya

Ik doe het ook zoals Zuurtje.
vrijdag 5 augustus 2016 - 08:13
dj1

Dj1

Zie ook eens op volgende site:
http://www.agapanthuskwekerij.be

Daar is volgend weekend (5,6 en 7 aug) open deur, misschien leerzaam om daar eens een kijkje te nemen

Grt
vrijdag 5 augustus 2016 - 08:42
sabo

Tekst aangepast

Sabo

@ DeHaan @Zuurtje @Dunya... bedankt voor de reakties !
@ Dj1 bedankt voor de tip !
zie foto hoe hij er nu uitziet... triestig é

Bloemen & Planten

vrijdag 5 augustus 2016 - 08:42
Patrikc

Patrikc

De bloemen zijn gewoon uitgebloeid, dat is niet abnormaal.

Maar het blad zou in deze tijd van het jaar er zo nog niet moeten uitzien...

Blijft de potgrond lang nat ?
Ik zou alvast beginnen met die waterschaal onderaan weg te doen.
vrijdag 5 augustus 2016 - 08:51
sabo

Sabo

@patrikc... ja heb intussen ergens gelezen dat ze niet houden van natte voeten, dus misschien heb ik hem teveel water gegeven.... bedankt voor uw reaktie... weet jij als ik de bloemenstengels nu gewoon mag afsnijden of laat ik het gewoon zo ?
vrijdag 5 augustus 2016 - 08:54
Patrikc

Patrikc

Die bloemstengels mag je afsnijden of laten staan...

Ik laat ze staan tot volgend voorjaar, als herinnering aan de zomer
vrijdag 5 augustus 2016 - 09:57
zourky

Zourky



Dat is die één plant die in de volière staat en waar de vogels nu afblijven

Bloemen & Planten

vrijdag 5 augustus 2016 - 10:52
zourky

Zourky



Dat zijn de witte en blauwe die verleden jaar voor de winter herplant zijn.

Bloemen & Planten

vrijdag 5 augustus 2016 - 10:56
Dunya

Dunya

Ook niet teveel water geven als je ze tijdens de winter binnen zet. Anders rotten de wortels.
Trouwens de mijne zijn nu ook langzaam uitgebloeid.
vrijdag 5 augustus 2016 - 14:24
sabo

Sabo

@patrikc : thanks !
@dunya : thanks !
@zourky : mooie foto... de jouwe zien er in ieder geval "gezond" uit.. veel succes ermee !
groetjes..
vrijdag 5 augustus 2016 - 15:18
Monique De Kimpe

Monique De Kimpe

Ik heb twee soorten blauwe
1ste soort grote bladverliezende plant met grote hogebloemen soms wel 30 in een pot. ze zijn alle gelijktijdig uitgebloeid.
2de soort bladhoudende plant " AGAPANTHUS CHARLOTTE " met minder hoge bloemen die van mei itot oktober bloeien . Zeer mooi. .
vrijdag 26 augustus 2016 - 21:43
zourky

Zourky

En welke is jou raad ?
dinsdag 30 augustus 2016 - 17:34
Monique De Kimpe

Monique De Kimpe

Hallo Zourky ,

Overwinter een Agapantus nooit te warm.
Ikzet ze gewoon in het tuinhuis en bij hoge vorst bedekt ikde pot met een deken.
Bij aankoop verkies ik wel de veel en laatbloemige " agapanthus charlotte "

Bloemen & Planten

donderdag 1 september 2016 - 17:12
zourky

Zourky

Ik overwinter ze niet te warm ze blijven gewoon altijd buiten winter en zomer in de winter wel beschermt tegen vorst ,maar blijven in volle grond staan.
groetjes Richard
donderdag 1 september 2016 - 17:37
sabo

Sabo

@ monique de kimpe : mooie foto ! de mijne is intussen volledig kapot gegaan, wortels waren gerot, dus volgend jaar koop ik mij een nieuwe en proberen we het opnieuw (met alle raad die ik hier intussen gekregen heb moet dat lukken) omdat ik het supermooie bloemen vindt... groetjes
donderdag 8 september 2016 - 13:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon