menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leycesteria formosa - grootmoeders oorbel - fazantenbes

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Buurvrouw biedt me een stek van haar plant aan, maar ik twijfel een beetje.

Wat ik er leuk aan vind is dat het een plant is waar zowel bijen, vlinders als vogels plezier van hebben. De eerste twee o.w.v. de bloemen, de laatste o.w.v. de bessen.
Van herfst tot voorjaar hebben we regelmatig bezoek van een zestal fazanten, en die gun ik best hun extra snackje. Zijn er nog andere vogels die die bessen eten?

Wat me minder aantrekt is het uiterlijk van die plant. 'Grootmoeders oorbel' lijkt me een heel toepasselijke naam voor de bloem + schutsbladeren. Niet meteen het type bloem dat je hier in rest van de tuin vindt.

De plant is een halfheester die 1,5 tot 2m hoog kan worden en bladverliezend is in de winter. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Kale takken in de winter? Of moet je ze dan terugsnoeien?

Hoe zit het met die wintervastheid?
Volgens http://www.tuinadvies.be/plantengids/810/leycesteria-formosa moet je hem beschut planten, maar als hij bevriest loopt hij wel weer uit. Waarom zou ik me dan zorgen maken over de wintervastheid?

Woekert deze plant? In de webwinkel worden zaadjes verkocht, wat doet veronderstellen dat die zich gemakkelijk uitzaait.
zaterdag 16 juli 2016 - 11:18
Marei

Marei

Och Leerling, de takken zijn in de winter niet lelijk van kleur. Om te voorkomen dat 'ie helemaal verdwijnt in een strenge winter, snoei ik hem in het najaar terug tot ca. 70 cm. Hij wil zich graag geweldig uitzaaien en dat probeer ik te voorkomen. De fazanten die hier ook 's winters rondscharrelen hebben er dus niks aan, want dan heb ik e.e.a. al lang opgeruimd.
Hij woekert niet echt en de oude plant is in het voorjaar goed in toom te houden door, net als bij Hydrangea's, oude takken te verwijderen.
zaterdag 16 juli 2016 - 11:40
sophora

Sophora

Als je buurvrouw zo een plant heeft begrijp ik niet dat je al lang geen jonge plantjes in je tuin hebt.

De vogels brengen mij jaarlijks over heel de tuin zaailingen. Best een mooie plant maar hij moet in toom gehouden worden. En zoals Marei zegt tijdig de zaaddozen verwijderen.
zaterdag 16 juli 2016 - 12:40
Roeli

Roeli

Gaat kennelijk toch niet altijd zo eenvoudig.
Mijn vriendin heeft ook één staan en mij al meerdere malen een zaailing belooft,
alleen , er zijn nooit zaailingen.
zaterdag 16 juli 2016 - 13:22
Harry54

Harry54

Is er ook een foto? ik ben nieuwsgierig
harry
zaterdag 16 juli 2016 - 14:36
Carib

Carib

Ik vind het een topplant. Is hier nu na jaren vast te staan op een halfschaduwplek ruim 2,5 meter hoog, maar in de eerste jaren was dit hooguit een meter. In een strenge winter vriest hij tot de grond terug en wordt hij dus dat jaar weer minder hoog. Nu hebben de takken de laatste zachte winters overleefd en daarom is hij nu hoger. Hij hangt bomvol bloemtrossen die straks mooie rode bessen worden. Ik laat ze allemaal staan en het aantal zaailingen valt toch erg mee. Hier en daar tref ik er een aan, maar die trek je makkelijk uit. De fazanten hebben er 's winters niks aan, want dan zijn de bessen al lang opgegeten. Hij staat hier niet specifiek beschut en heeft -22 overleefd.
zaterdag 16 juli 2016 - 15:16
Marei

Marei

Voor Harry hier eerst even een foto van de Leycesteria formosa

Bloemen & Planten

zaterdag 16 juli 2016 - 17:45
Marei

Marei

.......en voor Roeli een foto van een klein stukje van de zaailingen........helaas is het vorig jaar gebeurd dat de plant zich naar hartenlust heeft kunnen uitzaaien. Doordat ik in september mijn pols brak heb ik de zaaddozen er niet op tijd uit kunnen knippen......en is dit het gevolg.
Rondom de hele plant zit het helemaal vol met zaailingen, die allemaal nog weg gewied moeten worden. Ik snap dus niet dat jouw vriendin geen zaailingen heeft.

Bloemen & Planten

zaterdag 16 juli 2016 - 17:50
Roeli

Roeli

Nee Marei, echt niet..
Speciaal niet geschoffeld onder en rond de plant, maar helaas.
zaterdag 16 juli 2016 - 18:11
Harry54

Harry54

Merci,
Best mooi. Zal es kijken hier in de buurt.
groet
H.
zaterdag 16 juli 2016 - 19:01
leerling

Leerling

Bedankt voor jullie antwoorden. Daar kan ik in elk geval mee verder.

Zou het kunnen dat de ene cultivar gemakkelijker uitzaait dan de andere?
zondag 17 juli 2016 - 11:50
Marei

Tekst aangepast

Marei

Dat zou kunnen Leerling, maar hier bij ons is geen sprake van een cultivar, maar van een soort: Leycesteria Formosa en daar ging jouw vraag ook over....!
't Is misschien goed mogelijk dat een cultivar als b.v. 'Purple Rain' zich minder kwistig uitzaait.
zondag 17 juli 2016 - 12:03
Carib

Carib

De mijne zaait veel minder uit en het is ook geen cultivar, maar de soort. Wellicht heeft het met standplaats te maken of worden hier de bessen allemaal al opgevreten voordat ze de grond raken.
zondag 17 juli 2016 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon