menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Buxus sempervirens

Ga naar meest recente reactie

j0han

J0han

Hey iedereen!

Als je de mooie buxus ziet in hun mooie vormen (bol, kegel, ...) vraag ik me altijd af hoe je er best aan begint wanneer je ze zelf wilt groeien?
Ik heb een maand geleden een buxus gekocht (jong plantje dat nog niet in vorm geknipt is). Maar eigenlijk is dit helemaal niet 1 plantje... Er zitten zeker 12 aparte plantjes in het bloempotje.
Als je die grote bollen ziet, zijn dat dan meerdere plantjes bij elkaar of is dat 1 grote plant? Wat is het beste?
Wanneer kan ik het best beginnen snoeien? En hoe kan ik het best tewerk gaan om een volle bol te krijgen?

Alvast bedankt!
woensdag 28 oktober 2015 - 12:09
Tuinman65

Tuinman65

Meerdere planten bij elkaar is geen goed idee.
Die groeien te slap en bij de minste sneeuwvlaag zakken die in elkaar.
Een serieuze kweker vertrekt altijd met 1 plant.
Een mooie bol of gelijk welke andere vorm snoeien is een vaardigheid die niet op een forum is uit te leggen. Dat denk ik toch niet.

Leo
woensdag 28 oktober 2015 - 13:07
Carib

Carib

Ik heb een behoorlijk aantal buxusbollen zelf opgekweekt en daarbij vaak begonnen met meerdere plantjes bij elkaar omdat ik een bol die breder is dan hoog mooier vind. Nooit iets gemerkt van slap opgroeien of uit elkaar zakken bij sneeuw, integendeel. Je moet gewoon vroeg genoeg durven snoeien, zodat de bol stevig en compact wordt en niet eerst lange uitschieters laten maken. Nadeel van die compacte structuur is dat de plant veel gevoeliger wordt voor buxusschimmel.
woensdag 28 oktober 2015 - 22:40
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Er zijn altijd mensen die op papier iets kunnen wat een ander niet kan en daar dan mee uitpakken.
Het internet staat er bol van

Leo
donderdag 29 oktober 2015 - 23:10
inge.c

Inge.c

en er bestaat ook niet maar één manier om iets te doen,
en natuurlijk begint een kweker met een plant ,die moeten commercieel werken en winst maken
kwekers raden ook altijd het dubbele aantal plantjes aan voor een buxushaag dan wat je nodig hebt .

Je kan best meerdere plantjes gebruiken om een buxus bol te maken, als je goeie grond hebt en ze groeien snel is dat niet zo nodig, maar als je graag snel een mooie bol wil kan je er best meerdere gebruiken

snoeien doe je zoveel, mogelijk, en dat kan het het halve jaar door want hoe meer je snoeit des te mooier wordt je bol , alleen oppassen als er felle zon is..
zaterdag 31 oktober 2015 - 08:32
Tuinman65

Tuinman65

Inge, dat klopt, er zijn meerdere manieren om iets te doen maar meestal maar één om iets goed te doen.
En lees eens goed na wat je schrijft.
" Een kweker begint met één plant want die moet winst maken" en verder schrijf je "maar als je snel een mooie bol wil kan je er best meerdere gebruiken".
Als het resultaat volgens jou dan toch hetzelfde is, welke methode zou een kweker dan kiezen denk je?
zaterdag 31 oktober 2015 - 12:13
Carib

Carib

Je geeft zelf het antwoord op je vraag. Een kweker heeft andere belangen dus die kweekt wellicht één plant in de volle grond op als bol. Als tuinier heb je ook andere belangen zoals sneller resultaat of een mooiere bredere basis. Jij stelt dat het maar op een manier goed kan gaan, kennelijk omdat het jou nooit gelukt is of omdat je het simpelweg nooit geprobeerd hebt of omdat je het kwekers anders ziet doen. Mij (en volgens mij vele anderen) is het prima gelukt om mooie bollen te kweken met meerdere planten als basis. Dat de bol daarvan slap zou worden is gewoon niet waar en bovendien onlogisch. Dan zou een haag of een buxusfiguur, die immers ook bestaat uit vele planten, volgens jou ook uit elkaar moeten vallen. Ik durf zelfs te beweren dat een bol uit meerdere planten sterker is dan een bol bestaande uit een plant omdat de gesteltakken in elkaar grijpen en elkaar steunen.
Het is praktisch bewezen dat het kan, dus ik zie geen reden om mensen te adviseren dat het niet kan of de ervaring van andere mensen in twijfel te trekken.
zaterdag 31 oktober 2015 - 19:05
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Je vertelt gewoon zever Carib en dat weet je zelf ook . Jammer voor jou dat ik je daar op moet wijzen.
Mensen als jij vind je op elk forum en daar moeten we mee leren leven.
Ik heb mijn mening hier geschreven en daar houd ik het bij.

Leo
zaterdag 31 oktober 2015 - 22:55
Paul Du Ville

Tekst aangepast

Paul Du Ville

Als ik de vraag van Johan lees, denk ik, dat er naast de vraag geantwoord wordt. Het hangt af of je snel een mooi resultaat wil, ofwel de tijd wil nemen om een mooi resultaat te krijgen. Ik geef een voorbeeld hoe ik het destijds gedaan heb.
Ongeveer 40 jaar geleden heb ik een kleine buxus aangeplant in de tuin; deze werd regelmatig gesnoeid in bolvorm. Ongeveer 25 jaar geleden heb ik mij gewaagd aan het stekken van het snoeisel.
Ik voeg een foto toe die eigenlijk niet terzake is, maar de buxussen staan wel in beeld.
Het bolletje op stam, boven links op de foto is één van die stekken; de moederplant is rechts boven te zien. Dus niet geënt, maar gewoon opgesnoeid naar de gewenste hoogte. Het vraagt engelengeduld, en dus alleen toepasbaar als liebhebberij. Ik heb 2 van deze exemplaren, en ook 2 lage, maar reeds grotere bollen van dezelfde leeftijd.
Het verwonderlijke van de stammen is, dat die vrij dun zijn, maar zeer soepel, en dus bestand tegen wind, zonder ondersteuning.
De moederplant werd voor de voorbije winter gesnoeid tot op het naakte hout, en is ondertussen al wel flink uitgegroeid.

Bloemen & Planten

zondag 1 november 2015 - 10:00
Carib

Tekst aangepast

Carib

@leo ik snap niet zo goed waarom je meteen zo beledigend en weinig rationeel moet reageren. Ik vermoed dat je zelf wel snapt dat je ongelijk hebt en dus met denigrerende opmerkingen komt als " mensen zoals jij vind je op elk forum". Ik geef mijn ervaring weer die ik door 30 jaar tuinieren heb opgedaan en ik heb een behoorlijk grote tuin. Ik onderbouw mijn mening en ik heb het bewijs in mijn tuin staan. Jouw stelling is niet meer dan jouw mening. Je geeft niet eens aan of je ervaring hebt opgedaan of het zelf geprobeerd hebt.
Ik kan je er ook nog op wijzen dat gerenommeerde en deskundige Engelse tuinprogramma's als Gardeners world in de persoon van Alan Titchmarsh ook adviseren een bol te vormen met meerdere buxusplantjes. Ook Engelse topiarysites geven dit advies. Maar waarschijnlijk valt dit volgens jou ook onder 'zever' waar het internet bol van staat. Mijn advies aan jou zou zijn om wat meer open te staan voor informatie en ervaringen van anderen en niet koppig vast te blijven houden aan wat je waarschijnlijk 40 jaar geleden in een avondcursusje geleerd hebt als de absolute waarheid.
zondag 1 november 2015 - 12:15
Tuinman65

Tuinman65

En dat zijn de woorden van iemand die geen enkele Buxus in zijn tuin heeft staan.
Leo
maandag 2 november 2015 - 00:01
Carib

Tekst aangepast

Carib

Ik vraag me echt af of dit nu pure pesterij is of dat je gewoon niet kunt lezen. Mijn reactie begon met de zin" ik heb een aantal buxusbollen zelf opgekweekt" . Welk deel van die zin begrijp je niet?
Het valt me op dat jij vaker bij vervelende twistdiscussies betrokken bent op dit forum. Veelal eis je dan respect voor een andere mening, maar zelf heb je die niet. Ook een vaak terugkerende reactie is iemand met een andere mening ervan beschuldigen dat die geen ervaring heeft en zijn kennis van internet haalt, zoals je nu ook weer doet, zonder dat dit ergens op gebaseerd is. Nu is internet zeker een goede bron van kennis, maar ik zal nooit enkel info van internet doorsluizen als ik er geen eigen ervaring mee heb. Ik heb honderden meters buxushaag gehad en door cylindrocladium allemaal gerooid. Spuiten vind ik onzinnig, te duur en slecht voor het milieu. Bijgaand een foto van een heel klein gedeelte van mijn tuin destijds. Alle bollen op de voorgrond, daar nog jong, zijn zelf opgekweekt en bestaan uit meerdere plantjes.

Bloemen & Planten

maandag 2 november 2015 - 16:16
Carib

Carib

En nog een recente foto van een buxusbol bij mijn achterdeur. Deze heeft een schimmelaantasting overleefd dankzij zijn kurkdroge standplaats. En als we dan toch gaan katten; mijn buxus staat er strakker en professioneler geknipt bij dan jouw wolkenpartij.

Bloemen & Planten

maandag 2 november 2015 - 16:21
HansR

HansR

@ carib.

Ziet er erg goed uit.

( ondertekend door hovenier met 30 jaar ervaring ) ,

m.v.g.
Hans.
maandag 2 november 2015 - 19:28
Carib

Carib

Dank je. Fijn dat er ook eens een normale reactie komt van een hovenier
maandag 2 november 2015 - 19:44
svoffel

Svoffel

Lees toevallig alle commentaar en betreur het ook dat er telkens dergelijke reacties komen.
Best is het gewoon negeren, het is een forum waar we zo gelukkig kunnen zijn dat mensen met ervaring deze willen delen.
Altijd zit er iets nuttig tussen en inderdaad, iedereen heeft zijn eigen manier niks mis mee integendeel. Dat maakt het juist zo leuk.

Spijtig bestaan er inderdaad mensen die enkel negatieve reacties schrijven en daar waarschijnlijk plezier aan beleven. Triest.


groetjes

S
woensdag 4 november 2015 - 18:39
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65

Bedankt Svoffel.
Leo
zaterdag 7 november 2015 - 23:02
inge.c

Inge.c

hihi
zaterdag 14 november 2015 - 18:18
Esem

Esem

Idd. negeer al die negatieve commentaar ,en zoals je schrijft kan je best zeer mooie buxus bollen creëren met meerdere planten.Ik doe het al jaren met een zeer goed resultaat.
Er zijn altijd wel mensen die negatief moeten reageren.

Eén,
het gaat vlugger en
twee,
je hebt vlugger een grote bol.
Door regelmatig te snoeien krijg je dan een perfect gevormde bol.

Gr E.
zaterdag 14 november 2015 - 19:10
Tuinman65

Tekst aangepast

Tuinman65


zaterdag 14 november 2015 - 23:06
Carib

Carib

Bedankt Svoffel en Esem voor jullie positieve reacties. Jullie hebben natuurlijk gelijk. Dat soort rare negatieve reacties moet je negeren, maar als jezelf niet zo in elkaar zit, is het moeilijk te begrijpen waarom iemand het nodig vindt zo vervelend te reageren op een forum.
En ook nog even on topic: meerdere planten als basis werkt ook op andere soorten dan buxus. Ik heb ook bollen van taxus, portugese laurier en ilex crenata zo gevormd.

Bloemen & Planten

zondag 15 november 2015 - 15:36
svoffel

Svoffel

Dit is ook een mooi hoekje
zondag 15 november 2015 - 16:48
Tuinman65
zondag 15 november 2015 - 23:38
braze

Braze


Hoi allemaal .

tja wat ga ik nu nog toevoegen naar deze felle strijdt ?.

bepaal de vorm en blijf in een richting knippen is mij geleerd

en met het verkoop verhaal natuurlijk zakelijk maar ook voor de klant

immers bij de jonge aanplant gaat vaak 1/3 verloren dat hoor ik niet terug in de hele felle

discussie en dat is jammer .

mvg .

braze
zondag 22 november 2015 - 21:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon